۰
رییس مرکز بهداشت شهرستان چابهار خبر داد:

آغاز مرحله دوم سمپاشی کانون های مالاریا در شهرستان چابهار/ کنترل مرزها و رعایت بهداشت فردی تنها راه جلوگیری از بیماری

عبدالرسول خدمتی گفت: به منظور سلامت مردم و پیشگیری از خطر انتقال مالاریا، عملیات سمپاشی با هدف مبارزه با بیماری مالاریا در راند دوم در چابهار آغاز شد.
آغاز مرحله دوم سمپاشی کانون های مالاریا در شهرستان چابهار/ کنترل مرزها و رعایت بهداشت فردی تنها راه جلوگیری از بیماری
عبدالرسول خدمتی؛ رییس مرکز بهداشت شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران بیان کرد: عملیات سم پاشی مالاریا یکی از برنامه‌های مهم برای کنترل و حذف مالاریا انجام می‌شود که هرسال در دو نوبت برگزار می‌شود.
 
 وی با بیان اینکه ساير برنامه هاي حذف بيماري مالاريا هر ساله دقیق و مدوام برای حفظ سلامتی مردم و پیشگیری از بیماری در حال انجام است افزود: مرحله دوم سمپاشی کانون های مالاریا خیز در سال  ۱۴۰۰  با دو تیم عملیاتی به منظور سمپاشی ۱۲ کانون مالاریا خیز و با نظارت ۲۴ پزشک و کاردان و اجرا شد.
 
رییس مرکز بهداشت شهرستان چابهار تصریح کرد: عامل مالاريا به عنوان يك بيماري انگلي، انگل هاي تك سلولي از جنس پلاسموديوم است كه از طريق گزش پشه هاي آنوفل انتقال مي يابد.
 
وی ادامه داد: تمامی اتباع کشورهای همسایه به محض ورود از نظر ابتلا به بیماریهای واگیر مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت هرگونه علائم مشکوکی سریعاً تحت درمان قرار می‌گیرند.
 
خدمتی با اشاره به اینکه با تلاش تمامی دست اندرکاران سلامت به حذف مالاریا نزدیک شده‌ایم اذعان کرد: در چند سال اخیر موفقیت‌های زیادی را در زمینه کاهش مالاریا کسب شده و از سال ۹۲ هیچ مرگ ناشی از مالاریا در استان گزارش نشده است.
 
وی با اشاره به راهکارهای پیشگیری از مالاریا گفت: پوشیدن لباس‌ کامل، استفاده از حشره‌ کش و خوابیدن زیر پشه بند به منظور جلوگیری از گزش پشه میتواند در جلوگیری از انتقال بیماری موثر باشد.
 
رییس مرکز بهداشت شهرستان چابهار خاطرنشان کرد: قبل از آغاز فصل انتقال بيماري مالاريا و فعالیت ناقل این بیماری( پشه آنوفل) در برخي از شهرستان هاي سيستان و بلوچستان از جمله چابهار، عمليات سمپاشي در روستاها و حاشيه شهر توسط مركز بهداشت اجرا مي شود تا گام های آخر به سوی حذف مالاریا در کشور به ایستگاه پایانی خود برسد.
 
 
مالاریا یک بیماری انگلی است که این انگل از طریق نیش پشه‌های آلوده، به انسان انتقال می‌یابد، افراد مبتلا به مالاریا، معمولا دارای علائمی مانند احساس ناخوشی و تهوع شدید، تب بالا و لرز هستند و برخی علائم دیگر مانند عرق کردن ، درد شکم و ‌یا قفسه و یا سرفه نیز در آنها دیده می شود.

انتهای پیام/
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب: 456911
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *