۰
کارشناس مسائل سیاسی:

تفکر غربگرایانه مدیران دولت قبل، بزرگترین عامل شکست برای توسعه ایران/ رهنمودهای رهبری و اعتماد به توان داخلی؛ بازوی قوی برای تحول کشور به دست دولت جدید است

مجتبی قزاق گفت: تبعات مدیریت غربگرایانه برخی مسئولین کشور که باعث تغییر و تحول منفی بروی زندگی مردم در طی هشت سال اخیر شد.
تفکر غربگرایانه مدیران دولت قبل، بزرگترین عامل شکست برای توسعه ایران/ رهنمودهای رهبری و اعتماد به توان داخلی؛ بازوی قوی برای تحول کشور به دست دولت جدید است
مجتبی قزاق؛ کارشناس امور سیاسی در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به اینکه غرب گرایی جریان خاص فرهنگی است بیان کرد: جامعه یا بخشی از آن، فرهنگی را که در جهان غرب به دنبال رنسانس و انقلاب صنعتی به وجود آمده است، به طور کامل یا به صورت جزیی اقتباس می کند.

وی افزود: غرب زدگی همان غرب گرایی نیست، غرب زدگی یک نوع تمایل مبتنی بر احساس و فارغ از اندیشمندی است که از قبیل غفلت و دگماتیزم و نابخردی در روش است، اما غرب گرایی نوع گرایشی است که می تواند و شاید مبنی بر اندیشمندی باشد و فرد غربگرا مبتنی بر توجه به غرب به عنوان ماخذ، اقتراح و فراوری ایده اندیشمندانه به غرب توجه کند.

این کارشناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه از نظر جامعه شناسی غربگرایی یکی از انواع دگرگونی فرهنگی محسوب می شود، تصریح کرد: برخی از جامعه شناسان این پروسه را دگرگونی اجتماعی نامیده اند ولی به نظر می رسد که اصطلاح دگرگونی فرهنگی کامل تر و جامع تر است.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران با بدست آوردن ارزش های اسلامی بر پایه ابعاد معنوی انسان در جامعه شکل گرفت از این رو تجمل پرستی، تقویت دنیا پرستی و مصرف زدگی می تواند عامل موثری بر گسترش غرب زدگی جامعه باشد.

قزاق با بیان اینکه از جمله عوامل ایجاد دولت اسلامی امر به معروف و نهی از منکر و ترک آن از نشانه‌های نفاق است، اذعان کرد: وجود یک مدیر ظالم، خود منکر است و اگر حاکم جامعه فاسد شد ثمره آن فساد در جامعه می‌شود.

وی گفت: اگر اقتصاد حرام شد، روی اعتقاد، فرهنگ و دین هم تاثیرگذار و اگر در جامعه، اقتصاد و تولید دچار مشکل باشد، بانک ها مشکل‌گشا نیستند و به ‌دنبال دریافت سود بالا می شوند و باید دستگاه های مربوطه ورود پیدا کنند و این روحیه دینی و نهی از منکر می‌شود.

وی اضافه کرد: بیان این نکته ضروری است که مدیر در نظام اسلامی، باید همدرد و همراه مردم باشد و اگر اهل تجملات شد، نیاز به امر به معروف و نهی از منکر دارد.

استاد دانشگاه چابهار با اشاره به اینکه امنیت جامعه و سلامت جامعه تحت تاثیر مشکلات اقتصادی‌ است اظهار کرد: علت وجود مشکلات اقتصادی، نفوذ است و همانگونه که رهبری در سال‌های اخیر تذکرات جدی داشتند که باید مورد توجه مردم و مسئولان باشد، که این نفوذ، گاهی بصورت فکری‌ است و اولین نشانه آن در بعضی مسئولان، اعتمادشان به غرب بیش از اعتماد به توان داخلی است.

وی افزود: مشکل ما مدیران نیستند بلکه مشکل ما، فکر مدیران غربگرا است و مشکل دیگر نفوذ و وجود جاسوسان است که مدیران تربیت‌یافته شرق و غرب به جاسوسان میدان می‌دهند و خطر نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری اقتصادی، یک خطر جدی هست.

قزاق ادامه داد: کمک به دولت، خیلی مهم و خوب است اما باید دولت نگاه خود را با اعتماد به توان داخلی اصلاح کند و در این صورت می‌توان کمک حال دولت بود و اگر تفکر دولت، سازش با استکبار باشد، نباید به آن کمک کرد.

وی گفت: مشکل اساسی امروز جامعه ما، فکری است که به جامعه عرضه و شیطان بزرگ را به عنوان کدخدا معرفی کرد و باید با این مبنای فکری مبارزه شود و اگر فکر افراد با جابجا شدن تغییر نکند، مشکل حل نمی‌شود.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: دولت جوان و انقلابی، دولتی است که غیرت دینی و انقلابی دارد، باید ولایت‌مداری خودمان را بالا ببریم و این مسئله به شعار نیست باید در عمل به اثبات برسانیم.

وی ادامه داد: با جرات می توان گفت یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت دولت قبل در طی هشت سال گذشته عدم توجه و عمل به توصیه های دلسوزانه رهبر انقلاب اسلامی بود، توصیه هایی که اگر به آنها عمل می شد دولتمردان می توانستند بهترین کارنامه را از خود بجا بگذارند.

وی افزود: مهمترین عامل ناکامی دولت آن بود که بیشتر وقت خودش را صرف مذاکره با غرب کرد و رهبر معظم انقلاب به مسئولان فرمودند که در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و آنها کمک نمی‌کنند و هرجا که بتوانند ضربه خواهند زد و اگر جایی هم ضربه نمی‌زنند به این دلیل است که نمی‌توانند.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب اسلامی همچنین تأکید کردند که مطلقاً نباید برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب منوط کرد زیرا حتماً شکست خواهد خورد و نشان از تجربه ما دارد که باید توشه راه دولت جدید شود.

قزاق گفت: متاسفانه دولت از همان ابتدا به جای توجه به رونق تولید، مهار تورم، تامین نیازهای اساسی مردم و همه توصیه‌هایی که رهبری داشتند، به سمت مذاکره با غرب و آمریکا رفت.

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: مذاکره آن زمان را بسیاری از اساتید دانشگاه، کارشناسان و متخصصان این حوزه معتقدند عزتمندانه و قدرتمندانه نبود و علت ناکامی های امروز ناشی از دل خوشی به وعده های پوچ غرب بود.

وی خاطرنشان کرد: به گفته خود مسئولان دولتی در نهایت مذاکرات هیچ چیزی عایدی برای کشور نداشت اما این ناکامی دولت می تواند چراغ راهی باشد برای مسئولان آینده تا بدانند اگر می‌خواهند بعد از پایان مسئولیت که به سرعت هم می‌گذرد کارنامه درخشانی از خود باقی بگذارند، باید توصیه ها و رهنمودهای رهبر انقلاب را جدی گرفته و به آن جامه عمل بپوشانند.

انتهای پیام/
پنجشنبه ۴ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۰۱
کد مطلب: 456902
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *