۰
پزشک عمومی چابهار:

خدمت خالصانه به بیمار؛ نگاه بدون مادیات یک پزشک/ درمان بیماران نیازمند باید در نظام سلامت رایگان شود/ مردم چابهار انسان های نجیب اما نیازمند حمایت

مرتضی صالحی گفت: نگاه یک پزشک باید صرفا خدمت رسانی صادقانه و خالصانه به بیماران باشد و نگاه مادی خیلی کمرنگ شود، چون رشته پزشکی صرفا به نگاه مادی نیست.
خدمت خالصانه به بیمار؛ نگاه بدون مادیات یک پزشک/ درمان بیماران نیازمند باید در نظام سلامت رایگان شود/ مردم چابهار انسان های نجیب اما نیازمند حمایت
مرتضی صالحی؛ پزشک عمومی شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران بیان کرد: علم طبق احادیث پیامبرگرامی اسلام به دو دسته علم الادیان و علم الابدان است یعنی علم دین به صحت وسلامت رشد روحی انسان ها برمیگردد و علم بدن هم به افزایش و کیفیت زندگی مادی انسان ها مربوط می شود.
 
وی افزود: من علم الابدان انتخاب کردم و با توجه به شناخت قبلی و یکی از اعضای خانواده که پزشک هستند این رشته را با علاقه شخصی برای خدمت رسانی به انسان ها و قراردادن در مسیر سلامت و رشد جامعه این راه را انتخاب کردم.
 
این پزشک تصریح کرد: خانواده نقش مهمی در مسیر هدایت تحصیلی هر فردی دارد، شرایط و فرصت های برابر می تواند استعدادهای خوب را در خانواده شکوفا کند و با توجه به امکانات و شناخت قبلی برای من فراهم بود و توانستم در مسیر موفقیت حرکت کنم.
 
وی ادامه داد:  در تمامی دوران تحصیل تحت حمایت های مادی و معنوی خانواده بودم و به شدت هم معتقدم که در مسیر و پیشرفت خانواده نقش بسیار بسزایی دارد و اهمیت این موضوع بر کسی پوشیده نیست.
 
صالحی گفت: در مناطق محروم استعدادهای خیلی درخشان و نابی وجود دارد که به دلیل عدم شرایط مناسب و فرصت های نابرابر تضعیف می شوند و این مسئله جای بسیار تاسف دارد.
 
وی با اشاره به ویژگی های یک پزشک خوب از نظر تخصص، اخلاق و پایبند به اصول حرفه ای اظهار کرد: پزشک اصولا نباید بد باشد، یه پزشک خوب یعنی وظیفه محوله را به درستی انجام دهد و به آن عمل کند، انسان ها اگر در هر جایگاهی که هستند وظیفه خود را به خوبی شناخته و به آن عمل کنند، به یک عضو مفید در جامعه تبدیل خواهند شد و به عنوان یک پزشک از علمش به درستی در شناسایی بیماری و درمان آن استفاده خواهد کرد.
 
پزشک مرکز بهداشت چابهار اشاره کرد: نگاه یک پزشک باید صرفا خدمت رسانی صادقانه و خالصانه به بیماران باشد و نگاه مادی خیلی کمرنگ شود، چون رشته پزشکی صرفا به نگاه مادی نیست هرچند مسائل مالی مهمه ولی جایگاه یک پزشک به دلیل قداست باید در مقابل نگاه مادی ذبح شود.
 
وی افزود: نظام درمان در حوزه سلامت باید به نحوی مدیریت و برنامه ریزی کند که هم ازطرفی تعرفه ها واقعی باشد و هزینه های درمان از تعرفه گذاری واقعی تامین شود و از طرف دیگر نسبت به بخشی از جامعه که امکان پرداخت هزینه را ندارند، باید کاملا برای درمان این افراد رایگان باشد.
 
وی اضافه کرد: ویزیتی های رایگانی که نتواند هزینه دارو را برای فرد نیازمند تامین کند هیچ ارزشی ندارد، پس باید سیستم را به گونه ای طراحی کنیم که هر زمانی هر فرد نیازمند یا مستضعفی که امکان تامین هزینه های درمان را نداشت و به بیماری مبتلا شد، بصورت کاملا رایگان ویزیت و با تامین هزینه های دارو و اقدامات تشخیصی حمایت مالی شود.
 
صالحی با اشاره به جمله ما آمدیم قیمت پیدا کنیم نه به هر قیمتی زندگی کنیم بیان کرد: انسان اگر خودش را دوست داشته باشد دیگران را هم دوست دارد و اگر خود را بشناسد برای خدمت به بندگان خدا هم وقت بگذارد و هم می داند که این مسئله ارزش دارد.
 
وی گفت:  انگیزه واقعی که ایجاد می شود یکی شناخت واقعی از خود است که می تواند این انرژی را در آدم پیدا کند.
 
این پزشک خیر اشاره کرد: ما به مردم منطقه محروم بدهکار هستیم، این مردم به عنوان یک شهروند ایرانی از تمامی منابع کشور از جمله از معادن، صنایع، نفت و همه منابع سهم و حق دارند تا زندگی خوبی داشته باشند.
 
وی افزود: امروز میبنیم که این مردم در استضعاف هستند به دلیل اینکه از حق مسلم خودشان محروم شدند و سعی میکنم تا بخش بسیار ناچیزی از این حق مسلمی که از این افراد سلب شده را به نحوی برگردانم و هرگز به این کار خیر گفته نمی شود.
 
صالحی گفت: هیچ کسی نمی تواند ادعا کند که خیر است ما همه بدهکار این مردم هستیم و ظلمی که بعد از انقلاب در واقع اتفاقی افتاد، ادبیات امام خمینی (ره) دستخوش تحریف شد به گونه ای که در آن زمان انقلاب از واژه مستضعف در مقابل مستکبر استفاده کرد.
 
وی خاطر نشان کرد: بعد از انقلاب یک عده براساس عدالت رفتار نکردند این ظلم و تبعیض در بخش هایی قانونی و ادامه دار شد و روزبه روز هم پیشرفت و شدت گرفت و چیزی که در حال حاضر در حاشیه مرزها و شهرها می بینیم نتیجه این سیاست غلط است.
 
این پزشک عمومی اذعان کرد: انسان وقتی وظیفه خود را بشناسد و به درستی هم عمل کند به رشد و تکامل می رسد و هیچ کسی با همه داشته های دنیا به آرامش نمی رسد مگر کسی که به معرفت رسیده و با انجام وظیفه این توفیق نصیب آدم می شود.
 
وی اشاره کرد: پزشک حافظ سلامت جامع است و همکاران در حوزه درمان به سلامت نفس برسند جامعه هم به سلامت جسم می رسد.
 
وی افزود: مردم نباید به چشم قشر مرفه جامعه به پزشکان نگاه کنند یا پزشک قدیمی و سابقه طولانی را با پزشکی که در ابتدای مسیر است مقایسه کنند.
 
 صالحی ادامه داد:  امروز پزشکانی هستند که برای تامین امرار معاش زندگی خود به مشکل برخوردند و از طرفی هم پزشکان نباید طمع دنیا را داشته باشند و اگر فرد نیازمندی به آنها مراجعه کرد، هزینه او را رایگان کنند، چون روزی و توفیقات زیادی را خدا نصیب آنها می کند.
 
وی گفت: مردم چابهار به شدت مردم دوستداشتنی، متواضع و نجیبی و البته مستضعف هستند و حقوقشان پایمال شده است.
 
پزشک شهرستان چابهار خاطرنشان کرد: در حوزه سلامت شاخص های سلامت پایین است و عقب ماندگی تاریخی دارند و نیاز توجه و نگاه متفاوت مسئولین را به این منطقه می طلبد تا عدالت در سلامت برقرار شود.
 
انتهای پیام/
دوشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب: 456897
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *