۰
کارشناس امور سیاسی:

تفکر اصلاح طلبان بزرگ‌ترین مانع کاهش سرعت توسعه کشور شد/ دولت جدید با تزریق اعتماد و آبادانی مردم را از ناامیدی نجات دهد/ تحقق وعده ها یعنی “ما میتوانیم”

محمدعلی رحیمی گفت: با روی کار آمدن تفکر اصلاحات بزرگ‌ترین مانع کاهش سرعت توسعه کشور رقم خورد.
تفکر اصلاح طلبان بزرگ‌ترین مانع کاهش سرعت توسعه کشور شد/ دولت جدید با تزریق اعتماد و آبادانی مردم را از ناامیدی نجات دهد/ تحقق وعده ها یعنی “ما میتوانیم”
محمدعلی رحیمی؛ کارشناس امور سیاسی در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به اینکه سیاست خارجه دربر دارنده رفتار و چگونگی تعامل یک ملت با سایر کشورها در سراسر دنیا است بیان کرد: در افکار نظریه پردازان چگونگی تعامل می تواند برگرفته نوع رفتار راس قدرت سیاسی و افراد خاص (مانند کشور عربستان)، دنباله روی از اتفاقات و رویداد های داخلی و جدای از موارد مزبور و با توجه به حوادث و سیاست های بین المللی باشد.
 
وی افزود: نقطه اوج دیپلماسی دولت 8 ساله روحانی را باید در ایجاد ارتباط با آمریکا دانست که نقطه شروعی برای اجرای افکار دولت برای حل مشکلات داخلی بود.
 
این کارشناس سیاسی با بیان اینکه دیپلماسی اجرا شده در دولت روحانی توجه به مشابه آن در دولت خاتمی بود تصریح کرد: فعالیت‌های خاتمی به وضوح می‌توان غر‌ب زدگی و خودباختگی را در رفتار دولت مشاهده کرد، به طوری که با روی کار آمدن تفکر اصلاحات بسیاری از ارزش های انقلابی و اسلامی به اسم تنش زدایی کنار گذاشته شد و در راستای گسترش روابط دیپلماتیک با کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس، واکنش تعجب برانگیزی از سوی رییس دولت صورت گرفت.
 
وی ادامه داد: سیدمحمد خاتمی در کنفرانس خبری در حاشیه پنجاه و سومین مجمع عمومی سازمان ملل در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۷۷ در نیویورک، فتوای صادره از سوی امام خمینی(ره) را کاملاً پایان یافته اعلام کرد.
 
رحیمی با اشاره به سفرخاتمی به فرانسه اذعان کرد: شیوه دیدار خاتمی با ژاک شیراک، رئیس جمهور وقت فرانسه آنقدر برای منتقدین آزار دهنده بود، که دولت نهم از آن به عنوان یکی از تلخ ترین روزهای زندگی خود نام برد.
 
وی گفت: اصلاح طلبان در پاسخ گفتند که شیراک در پایین پله‌ها خاتمی را در آغوش کشیده‌ نه در بالای پله ها، در تصاویر منتشر شده واقعیت ماجرا این دیدار گویا بود و غافل ماندند که طبق اصول دیپلماتیک «رئیس جمهور میهمان به همراه رئیس جمهور میزبان» از گارد ویژه سان می بیند در حالی که در هر دو سفر خاتمی به فرانسه، ژاک شیراک مغرورانه در آستانه کاخ الیزه ایستاده تا وی مسیر منتهی به کاخ را به تنهایی پیموده و شتابزده از گارد تشریفات گذشنه و بعلاوه، برخلاف اصول دیپلماتیک، هیچ فرش قرمزی به افتخار رئیس جمهور ایران پهن نشد.
 
کارشناس امور سیاسی اظهار کرد: کارشناس امور سیاسی اظهار کرد: پس از انتخاب خاتمی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت امریکا انتخاب وی را یک «نشانه امیدوار کننده» در روند سیاست‌های ایران خواند، اما شاید صریح ترین موضع در مورد روابط دوجانبه، مربوط به «ریچارد کلمن» باشد که روی کار آمدن اصلاح طلبان را پایان روزهای سردگمی امریکا دانست و اضافه کرد: «من به همه مردم دنیا می گویم، ما (به ایران) باز خواهیم گشت» که این خبر در 18 تیرماه سال 79 در روزنامه کیهان منتشر شد.
 
وی افزود: پس از همکاری بی‌سابقه مسئولان ایرانی با آمریکا در مسائل افغانستان و عراق، جرج بوش، در ژانویه ۲۰۰۲ ایران را، همراه با دو کشور دیگر یعنی عراق و کره شمالی محور شرارت در منطقه می‌خواند که به گفته خاتمی: «مسئله محور شرارت معین کردن کشور، روابط ما را به موقعیتی رساند که شاید بدتر از موقعیتی بود که در آغاز انقلاب و اوج دشمنی های ایران و آمریکا وجود داشت ».
 
رحیمی ادامه داد: حال تداوم همین رویکردها در 8 سال اخیر به سکانداری ظریف منجر به وقوع مصادیقی از جمله خروج آمریکا از برجام، فشار بیشتر اقتصادی بر مردم، خودباختگی مسئولان که نماد آن گرفتن سلفی با موگرینی بود، عدم تحقق وعده های دولت و آسیب های اجتماعی شده است.
 
وی با اشاره به خوش بینی به وعده های طرف های غربی توسط ظریف که منجر به مشکلات مذکور شده است یادآور شد: این وعده ها به نحوی که خود مسئولان تیم مذاکره کننده به بدعهدی آمریکا و شکست برجام اعتراف کردند حال رویکرد نگارش پیشرو صرفا نقد سیاست خارجه 8 سال اخیر نیست؛ به عبارت دیگر آسیب اصلی سیاست خارجی دوران ظریف نگرش صرفا غربی است.
 
کارشناس امور سیاسی گفت: آسیبی که می تواند در دولت جاری پیش آید در پیش گرفتن نگاه صرفا شرقی و یا بی توجهی کامل به ایجاد سیاست خارجی کارآمد در برابر سایر کشورهای جهان است.
 
رحیمی عنوان کرد: ضرورت توجه به ظرفیت سیاست خارجی که پیش از قبل مورد توجه؛ ایجاد و تداوم تحریم های ظالمانه آمریکا طی سالیان اخیر است از همین رو علاوه بر در پیش گرفتن نگرش شرقی و تعامل با قدرت های روسیه و چین که دارای رقابت با آمریکا هستند، توجه به ظرفیت کشورهای همسایه نیز جهت کاهش تاثیرات تحریم اجتناب ناپذیر خواهد بود.
 
وی ادامه داد: تحریم های آمریکا به گونه فشارهای اقتصادی ایجاد کرد که مردم به کلی از دولت روحانی ناامید شدند و حتی امروز هم خوشبین نیستند چون در طی هشت سال از مسئولین بدقولی فراوان برای حل مشکلات کشور دیدند و اعتماد آن کم شده است.
 
وی تاکید کرد: دولت سیزدهم کار بسیار سختی در پیش دارد اما باید با برنامه ریزی، مدیریت و تحقق وعده هایش، اعتماد مردم و آبادانی کشور را بار دیگر ایجاد کند و با روشن کردن چراغ امید زندگی مردم را متحول و دگرگون بسازد.
 
وی خاطرنشان کرد: همان طور که رییس جمهوردر مراسم تنفیذ در حسینیه امام خمینی(ره) عبارت " مامیتوانیم" را برای تحول و آبادانی در کشور با توجه به شرایط فعلی و سیاست های خارجی غرب بیان کردند، باید با تحقق وعده ها و انجام اقدامات موثر این جمله را محقق کند تا باردیگر ایران اسلامی همچون همیشه در دنیا سرافراز و درخشان باشد.


انتهای پیام/
شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۱
کد مطلب: 456888
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *