۰
آبی که مانع حیات است؛

داستان چالش برانگیز قربانی شدن در هوتگ و صداهایی که شنیده نمی شود/ رویاهای کودکان سواحل مکران غرق در دریای بی تدبیری

عدم نبود آب شرب بهداشتی در روستاها، عدم امکانات لازم برای تفریح و بازی کودکان عامل مهم است که طی چند سال اخیر باعث از دست دادن کودکان بلوچ در جنوب سیستان و بلوچستان شده و تاکنون هیچ کس در برابر این مسئله اقدام جدی انجام نداده است.
داستان چالش برانگیز قربانی شدن در هوتگ و صداهایی که شنیده نمی شود/ رویاهای کودکان سواحل مکران غرق در دریای بی تدبیری
به گزارش چهاربهاران، قصه بی آبی یا کم آبی و خشکسالی در سیستان و بلوچستان شاید برای خیلی ها عادی شده است اما دردناک تر از این مسئله داستان مرگ یا قطع عضو شدن کودکانی است که اسیر رودخانه های خروشان و هوتگ های با عمق زیاد و یا تمساح می شوند.
 
این کودکان مظلومانه جان خود را چه به قصد بازی در آب یا برای تامین آب زندگی از دست می دهند و این مسئله چند سالی است که در جنوب سیستان و بلوچستان به یک چالش جدی برای خانواده ها تبدیل شده است.
 
عدم نبود آب شرب بهداشتی در روستاها، عدم امکانات لازم برای تفریح و بازی کودکان عامل مهم است که طی چند سال اخیر باعث کشته شدن یا قطع عضو کودکان بلوچ در جنوب سیستان و بلوچستان شده و تاکنون هیچ کس در برابر این مسئله اقدام جدی انجام نداده است.
 
عدم آگاهی از وجود تمساح یا نزدیک شدن به آنها در هنگام فصل زاد و ولد، باعث شده تا کودکان بلوچ در هنگام آب بازی یا تامین آب برای مصرف طعمه تمساح شوند و در این حادثه یا جان خود را یا عضوی از بدن را از دست بدهند.
 
آبی که برای مردم سواحل مکران مانع حیات شده است

اما عمیق بودن هوتک ها و رودخانه ها بدون داشتن حصار یا مشخصه لازم برای جلوگیری از غرق شدگی مسئله دیگری است که نه تنها جان کودکان بلکه باعث از دست دادن جان افراد بزرگسال که برای تامین آب مراجعه می کنند شده است.
 
این داستان غم انگیز در کنار کمبود آب در جنوب سیستان و بلوچستان چالشی است که این روزها خانواده ها با آن دست و پنجه نرم می کنند در حالی که چشم انتظار یک اقدام جدی از سوی مسئولین مربوطه هستند.
 
جان باختن چندین نفر که بیشتر آنان نیز دختر بودند در رودخانه‌های سرباز، نیکشهر، جکیگور و برکه‌ها و هوتگ ها که یکی هنگام برداشت آب از هوتگ غرق و دیگری طعمه تمساح پوزه کوتاه شده نشان دهنده وجود مشکلات عدیده آبرسانی به روستاهای این منطقه است.
 
در تازه ترین عرق شدگی در جنوب سیستان و بلوچستان؛ ظهر روز جمعه، یک مادر به همراه دختر هشت ساله اش در رودخانه سرباز غرق شده و جان خود را از دست دادند.
 
این مادر و دختر اهل روستای زیارت از توابع جکیگور شهرستان راسک بودند و خبرها حاکیست پس از غرق شدن کودک هشت ساله، مادرش نیز برای نجات او به داخل آب رفته ولی هر دو غرق شده و جان باخته اند.
 
قصه غرق شدن کودکان بلوچ همچنان ادامه دارد

کاظم گرگیج؛ دهیار روستای شیخان کرگ از توابع شهرستان دشتیاری در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به افزایش موارد غرق شدگی در جنوب استان بیان کرد: طی یک سال گذشته چندین کودک در هوتگ روستاها غرق شده‌اند؛ متأسفانه مردم مجبور هستند برای آب شرب و شست و شوی خود از این هوتگ‌ها استفاده کنند وگرنه در خطرناک بودن هوتگ برای جان کودکان هیچ شک و شبهه ای نیست.
 
وی افزود: بومی ها هوتگ را خوب می شناسند، هوتگ ها این چاله های آب طبیعی که بعضا مصنوعی نیز ساخته می شود، هم جان می دهد و هم جان می گیرد.
 
وی با بیان اینکه هوتگ ها بیشتر آبشخور احشام است تصریح کرد: این هوتگ ها در فصل گرم جای آب تنی و بازی بچه ها هم هست، هوتگ ها که پر آب باشد، امید رونق کشاورزی و دامداری است، برای تثبیت شن های روان و به پا نشدن گرد و خاک هم نگاه ها به هوتگ است.
 
وی ادامه داد: آبرسانی به روش سقایی همان اعزام تانکرها به روستاهای فاقد آب لوله کشی است که آن هم حکایت خودش را دارد ظرفیت تانکرها محدود و تعداد روستاها با جمعیت زیاد جوابگو نیست.
 
گرگیچ گفت: آب در جنوب استان حکایت لب آب رفتن و تشنه ماندن مردم است که همچنان ادامه دارد البته می تواند به این معنی باشد که دستگاه های اجرایی هنوز پای کار نیامده اند تا مشکل لوله کشی در روستاها به صورت کامل برطرف شود.
 
وی اذعان کرد: تامین آب سالم و پایدار برای روستاهای شهرستان چابهار نیازمند احداث آب‌ شیرین‌ کن و تکمیل اجرای شبکه‌های آبرسانی پایین دست سدهای "زیردان و پیشین" است تا بخشی از مشکلات بی‌آبی رفع شود اما برای حل آن باید مسئولان ملی به این امر توجه ویژه داشته باشند.
 
هوتگ هایی که هم جان می دهد هم جان می گیرد

عبدالرحمن بلوچ یکی از اهالی روستاهای بخش پلان به خبرنگار ما گفت: خانواده‌های روستاهای اطراف هوتگ‌ها باید تا زمان حصارکشی مراقب فرزندان خود باشند تا شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.
 
وی ادامه داد: کلاً این روستا از امکانات رفاهی و شبکه آب رسانی محروم است و تنها در ماه مقداری مشخص آب که مسئولان امر تأکید هم کرده‌اند تنها برای شرب باید استفاده کنیم برای ما می‌فرستند.
 
بلوچ افزود: این یعنی ما حتی آبی برای شست‌وشو یا دادن به دام‌هایمان نداریم و این موضوع باعث می‌شود که از هوتگ‌ها ‌استفاده کنیم.
 
وی با اشاره به افزایش خشکسالی در منطقه وجود دارد بیان کرد: همین چند وقت پیش همه هوتگ‌هاخشک شده بودند که خوشبختانه با رهاسازی آب سد زیردان به این منطقه موافقت شد و ما نیز این آب‌ها ‌را در چند هوتگ جمع کردیم که برای شست و شو و استفاده دام‌هایمان از آن بهره ببریم و حالا نیز با توجه به نبودن مکان تفریحی و بازی کودکان نیز در کنار این هوتگ‌ها ‌بازی می‌کنند و چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد.
 
وی افزود: این حوادث غرق شدگی که هرچندوقت یکبار از یکی از روستاهای جنوب استان به گوش می خورد نه تنها دل خانواده و نزدیکان جان باختگان را به درد نیاورد بلکه بیشتر مردم از این حوادث رنجیدن و این تلنگری به مسئولان است تا برای حل مشکل بی آبی و کم آبی این منطقه چاره اندیشی کنند.
 
این شهروند خاطرنشان کرد: هوتگ های موجود که طی سالهای گذشته ساخته شده در روستاهای شهرستان چابهار برای لایروبی، رسوب برداری حصارکشی، بهسازی و مرمت است، نیازمند تخصیص اعتبار هستند تا بتوان پس از آبگیری میانگین بین ۶ ماه حتی تا یکسال برای کشاورزی و مصارف شستشو از آنها استفاده کرد.

انتهای پیام/
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۲۶
کد مطلب: 456864
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *