۰
عضو شورای روستای جماعت زهی خبر داد؛

کودک 4 ساله روستای جماعت زهی قربانی هوتگ شد

محمد ملانوازان گفت: آتنا کودک 4 ساله قربانی هوتگ در روستای جماعت زهی از توابع پلان شد.
کودک 4 ساله روستای جماعت زهی قربانی هوتگ شد
محمد ملانوازان، عضور شورای روستای جماعت زهی از توابع بخش پلان در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران بیان کرد: روز گذشته تعدادی از کودکان خردسال روستا در نزدیک هوتگ ها مشغول بازی بودند که یک کودک ۴ ساله بر اثر بی احتیاطی در هوتگ سقوط کرد.
 
وی افزود: ظاهراً کودک در حین بازی کنار هوتگ ناگهان سُر خورده و در همان لحظات ابتدایی غرق شد، اعزام به مرکز درمانی نتیجه ای در بر نداشت و متاسفانه این کودک فوت شد.
 
این عضو شورای روستا با بیان اینکه در حال حاضر تنها راه برای رفع این بحران و چالش حصارکشی هوتگ هاست، تصریح کرد: حصار کشی اطراف هوتگ ها در راستای حفاظت از آب آن به صورت بهداشتی، جلوگیری از ورود حیوانات و حفاظت از جان کودکان باید هرچه سریعتر انجام شود، در غیر این صورت همچنان شاهد از دست دادن کودکان خردسال روستایی خواهیم بود.
 
وی با بیان این که در این روستا حدود ۱۰۰ خانوار زندگی می کنند که آب لوله کشی آن غیرقابل شرب و بهداشتی است، اذعان کرد: ماهانه ۲ بار با تانکر آبرسانی آب شرب و سالم بهداشتی انجام می شود که برای تمامی اهالی روستا کفایت نمی کند و بسیاری از آنها برای تامین نیاز خود از آب هوتگ ها استفاده می کنند.
 
ملانوازان گفت: روستای جماعت زهی دارای چندین هوتگ بزرگ هستند و باید حصارکشی شوند تا شاهد اتفاقات تلخ اینچنین نباشیم.
 
وی خاطرنشان کرد: گاهی مردم مجبور هستند برای برخی مصارف خود از این هوتگ‌ها استفاده کنند که در خطرناک بودن هوتگ برای جان کودکان هیچ شک و شبهه‌ای نیست.

گفتنی است؛ هوتک یا هوتگ(گودال حفر شده برای ذخیره آب) منبعی برای تامین آب آشامیدنی و مصرفی روستاییان و احشام و توسعه کشاورزی و دامداری در دشتیاری، پلان، باهوکلات، عورکی و منطقه سندها، دلگان‌ها و کلانی‌ها است.

هوتک که به گودالی بزرگ برای ذخیره آب گفته می شود و در زبان بلوچی در منطقه بلوچستان به هوتِگ مشهور است، یک نوع سامانه سنتی برای مهار، کنترل و بهره برداری از سیلاب و از راه‌های متداول تامین آب محسوب می شود.

انتهای پیام/
 
چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب: 456846
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *