۰

جایگاه نخست بورس در کسب بازدهی در میان بازارهای پنج‌گانه سنتی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد بازار سرمایه بتواند از میان بازارهای سنتی پنج‌گانه (بورس، سود بانکی، طلا، ارز، مسکن) جایگاه نخست را برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت در سهام ارزنده و کسب بازدهی معقول به خود اختصاص دهد.
جایگاه نخست بورس در کسب بازدهی در میان بازارهای پنج‌گانه سنتی
به گزارش چهاربهاران به نقل از ایرنا، معاملات بورس بعد از مشخص شدن نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری، سمت و سوی دیگری به خود گرفت و توانست با تداوم روند صعودی خود برای چند روز متوالی،  فضای امیدوارکننده ای را جهت سرمایه گذاری فراهم کند. اما اکنون سهامداران را دچار نگرانی هایی درباره ایجاد احتمالی روند اصلاحی بازار کرده است.
اکثر کارشناسان بارها در این زمینه اعلام کردند که ورود شاخص بورس به مدار نزولی نباید منجر به ترس و نگرانی سهامدارانی شود که با سرمایه گذاری های خود در بورس به دنبال کسب بازدهی معقول از این بازار هستند، بر این اساس، ایجاد هر اصلاحی در بازار منطقی است و این روند می تواند زمینه شتابی دوباره را برای شاخص بورس به سمت صعود فراهم کند.
فعالان حاضر در بازار بارها در ارزیابی های خود نسبت به روند معاملات بورس اظهار خوش‌بینی کرده‌اند و در اظهارنظرهای خود نسبت به روند بازار اعلام کرده اند که با توجه به پایان ریسک انتخابات ریاست جمهوری و برداشته شدن سایه تردید و ابهام از سر بازار، اکنون سهامداران فقط دغدغه انتخاب تیم اقتصادی جدید و سیاست‌های به کار گرفته از سوی افراد جدید کابینه دولت سیزدهم را دارند و با مشخص شدن آن می توان در انتظار روزهایی بهتر از روند فعلی معاملات بازار باشیم.
الزام برای توجه به چند نکته در معاملات بورس
«امیرعلی امیرباقری» امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت را مورد ارزیابی قرار داد و افزود: در معاملات هفته گذشته بورس، راه سهام و صنایع از یکدیگر جدا شدند و دید کلی بازار به سمت سهام سودمحور با آینده تحلیلی بهتر پیش رفت که همین امر به تخصصی شدن و بازگشت بازار به روال منطقی معاملات کمک کرد.
وی توجه به چند نکته را در معاملات بورس الزامی دانست و گفت:‌ انتخابات ریاست جمهوری ایران به عنوان ریسکی جدی در معاملات بازار تلقی می شد اما با توجه به پایان انتخابات و روشن شدن نتیجه آن، این ریسک ها کاهش یافته، اما همچنان تردیدهایی،  معاملات این بازار را تهدید می کنند که منجر به شک و تردید سهامداران برای ورورد به این بازار شده است.
ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس از دو بعد داخلی و خارجی
امیرباقری ریسک تهدیدکننده معاملات بورس از بعد خارجی را وابسته به مذاکرات برجام اعلام کرد و گفت: این موضوع تاثیر خود را بر روند قیمتی ارز گذاشت و در چند روز گذشته شاهد افزایش نرخ ارز در بازار بودیم که این موضوع به دنبال خودر در بازار، اثر خود را بر  سهام صادراتی محور و در نهایت کلیت بازار گذاشت و توانست محرکی کوتاه مدت بر روند بازار باشد.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس از بعد داخلی تاکید کرد و اظهار داشت: در بعد داخلی همچنان ابهاماتی بر فضای کلی بازار وجود دارد و هنوز تیم اقتصادی و سیاست های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت دولت جدید برای بازار ناشناخته است.
وی به وجود ابهام جدی در بحث سیاست های پولی، سیاست های مالی، سیاست های ارزی و سیاست های تعرفه ای اشاره کرد و افزود: در مورد قیمت گذاری دستوری هنوز برنامه ای جدی اتخاذ نشده است، بنابراین همه این مسایل در ایجاد ابهام در بازار تاثیرگذار بوده است.
امیرباقری با بیان اینکه بحث مالیات ها از جمله مسایلی است  که روز به روز در حال پررنگ تر شدن در معاملات بازار است، گفت: سرمایه گذاران که به صورت سنتی مالیات ها را در بخش مالی صورت عملکرد سود و زیان، مشاهده می کنند باید نگاه واقع بینانه‌تر و جدی‌تری به این بخش داشته باشند و آن را در محاسبات خود دخیل کنند؛ بنابراین بحث مالیات ها و سود شرکت ها بر کلیت بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود.
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به اصلاح قیمتی سهام شرکت ها در بازار و رسیدن قیمت ها به سطوح  نسبتا منطقی که متناسب با پارامترهای معقول حال و آتی اقتصادی است، اکنون قیمت‌ها بر سطوح معقولی قرار گرفته اند و به مراتب سهامدارانی که دید میان مدت و بلندمدتی به بازار دارند می توانند از این سطوح قیمتی استفاده کنند و افق سرمایه گذاری خود را با این اتفاق تنظیم کنند.
وی توجه به مباحث مالی و تخصصی برای سرمایه گذاری را نکته ای مهم برای ورود به بازار سرمایه دانست و گفت:‌ سرمایه گذاران باید دید جدی و تخصصی تری را نسبت به معاملات بازار سهام داشته باشند، روش های سنتی در کلیت بازار پاسخگو نیست و سهامداران باید محاسبه را اولویت فعالیت خود در بورس کنند.
به اعتقاد امیرباقری، در معاملات بازار سرمایه باید توجه بیشتری به محاسبات صورت بگیرد تا سهامداران بتوانند برای کسب بازدهی های معقول از فرصت های بازار به نحو احسن استفاده کنند.
وضعیت بازار رمز ارزها جالب نیست
این کارشناس بازار سرمایه به روند معاملات بازارهای جهانی تاکید کرد و اظهار داشت: در بحث بازارهای جهانی یکی از رقبای نوظهوری که برای بازار سرمایه مطرح شد، بحث سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها بود که در آن برهه زمانی و با ورود سرمایه های گسترده مردم به این بازار هشدارهای لازم به سرمایه گذاران داده شد که این بازار به طور حتم وارد مدار نزولی می شود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه وضعیت جهانی بازار رمز ارزها جالب نیست اما در حوزه داخلی شاهد وجود رقبای جدی برای سرمایه گذاری در این بازار هستیم که با توجه به وجود چنین وضعیتی در این بازار به نظر می رسد که سرمایه گذاران باید دید واقع بینانه تری را نسبت به سرمایه گذاری در این بازار داشته باشند.
امیرباقری گفت: سرمایه گذاران باید محدودیت قانونی که اکنون برای سرمایه گذاری در این بازار وجود دارد را در نظر بگیرند تا متحمل ضرر و زیان و خساراتی که از قبل پیش بینی شده است، نشوند.
جایگاه نخست بازار سرمایه در میان بازارهای پنج‌گانه
این کارشناس بازار سرمایه سرمایه گذاری در بازار سرمایه را با دیگر بازارها را مورد مقایسه قرار داد و گفت: به نظر می رسد بازار سرمایه بتواند از میان بازارهای سنتی پنج گانه جایگاه نخست را برای سرمایه گذاری میان مدت و بلندمدت در سهام ارزنده و شرکت های سودمحور و کسب بازدهی معقول در این بازار به خود اختصاص دهد.
وی معتقد است که سرمایه گذاران باید از این قیمت ها برای سرمایه گذاری میان مدت و بلندمدت در بازار سرمایه استقبال کنند.
امیرباقری اظهار داشت: سرمایه گذاران باید دید معقولی را نسبت به چیدمان پرتفوی خود در بازار داشته باشند تا بتوانند ضمن کاهش ریسک برای سرمایه گذاری در این بازار، عملکرد خود را برای سرمایه گذاری در این بازار بهبود ببخشند.
بازار سرمایه نیازمند استراحت موقتی است
این کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس در هفته جاری را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به رشد اخیر شاخص بورس که به مدت ۱۰ روز به طول انجامید، به نظر می رسد بازار سرمایه تاحدودی نیازمند استراحت موقتی باشد اما سهامداران نباید در صورت افت شاخص بورس نگران وضعیت بازار شوند و تصمیم به رفتارهای هیجانی در این بازار بگیرند زیرا بعد از رشد بازار برای چند روز متوالی، شاخص بورس برای مدتی کوتاه نیازمند اصلاح خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: اکنون قیمت ها به سطوح مقاومتی خود برخورد کرده اند، همین امر ممکن است فشار معقول و منطقی را  بر بازار سرمایه وارد کند و بعد از آن انرژی مضاعفی برای روند میان مدت و بلندمدت صعودی بازار سرمایه جمع شود.
امیرباقری با اشاره به اینکه بازار سرمایه باید نسبت به واقعیت های بازار نگاه منطقی داشته باشند، گفت: سهامداران باید تلاش کنند تا از مجرای تحلیلی اقدام به سرمایه گذاری در بورس کنند و نباید به سیگنال های به دست آمده در فضای مجازی اکتفا کنند، در این صورت در میان مدت و بلندمدت می توانند از این بازار کسب سود کنند و کمتر متحمل ضرر و زیان های احتمالی در این بازار نشوند.
به گزارش ایرنا، شاخص کل در پایان روز چهارشنبه هفته پایانی خرداد ماه (دوم تیرماه) در حالی با رقم یک میلیون و ۲۱۳ هزار واحد به معاملات پایان داد که این رقم (چهارشنبه،  نهم تیر ماه) به یک‌میلیون و ۲۵۶ هزار واحد رسید.
شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته پایانی خرداد ماه ۳۷۶ هزار و ۸۷۳ واحد بود که در هفته گذشته این عدد به ۳۸۴ هزار و ۱۸۱ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۴۱ هزار و ۷۰۸ واحد به عدد ۲۴۶ هزار و پنج واحد رسید.
 
شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب: 456775
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *