۰
وقتی سایه شوم بلای خانمان سوز بر سر راه توسعه سواحل مکران قرار می گیرد؛

بحران آسیب های اجتماعی مانع مهمی برای رشد بندر چابهار/ بستری سازی مناسب زندگی توسط جامعه؛ نور امیدی برای بازگشت افراد از جولان اعتیاد است

کودکان حاشیه نشین چابهاری این روزها در کنار مشکلات آب و فقر به جای بازی و غرق شدن در رویاهای کودکانه خود، در منجلاب خانمان سوز اعتیاد دست و پا می زنند.
بحران آسیب های اجتماعی مانع مهمی برای رشد بندر چابهار/ بستری سازی مناسب زندگی توسط جامعه؛ نور امیدی برای بازگشت افراد از جولان اعتیاد است
به گزارش چهاربهاران، "اعتیاد" پدیده ای شناخته شده بعنوان یک آسیب و معضل جامعه در سطح جهان که چراغ امید و زندگی خانواده های بسیاری را خاموش و عده ای سودجو و بزهکار را با پولهای کثیف به رشد رسانده است.
 
امروز مواد مخدر پدیده ای جدید و خاص در زندگی مدرن است چرا که مصرف آن اگر هم در گذشته وجود داشت، به عنوان اعتیاد و یا انحراف در جامعه شناخته نمی شد.
 
 اما با گسترش فرهنگ نوین، ارزش ها و هنجارهای مدرن نیز رواج یافته و کنش ها و رفتارهایی چون اعتیاد به مواد مخدر متعارض با هنجارها تلقی شده و علم جامعه شناسی نیز که وظیفه شناخت و تأثیرات هنجارها را دارد، انحرافات اجتماعی را مورد کاوش و پژوهش قرار داده و به تبیین علل و عوامل پیامدهای انحرافات می پردازند.
 
وجود انحرافاتی چون انزواطلبی، گوشه گیری و عزلت داشتن برخی از افراد جامعه به دلیل عدم همنوایی و عدم پذیرش ساختارهای اجتماعی و فرهنگی جامعه از عواملی است که فرد به منظور جبران ناکامی های خود به آسیب هایی چون اعتیاد می پردازد.
 
عوامل آن ریشه در ساختارهای فردی، اجتماعی و اقتصادی جامعه دارد و بدین منظور برای حل و کاهش اثرات پدیده اعتیاد استراتژی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نیز باید در این حوزه ها اعمال شود.
 
اما علت اعتياد هرچه باشد فرد در نهايت به دامي گرفتار می شود كه بيرون آمدن از آن به قيمت از دست رفتن همه چيز از سلامتي فرد تا خانواده، شغل و ثروت تمام مي شود و آنقدر سخت، زمان بر و پر هزينه است كه نه تنها عمر فرد بلكه خانواده به پاي آن هدر مي رود.
 
امروز شهرهای بزرگ بیشتر گرفتار این معضل اجتماعی هستند و این مسئله باعث کاهش امنیت اقتصادی و اجتماعی می شود و در توسعه آن منطقه و جذب سرمایه برای رشد و بهبود معیشت زندگی مردم تاثیر مستقیم و بسزایی دارد.
 
بندر اقیانوسی چابهار در جنوب شرق ایران امروز در یک موقعیت ویژه اقتصادی با پتانسیل های بی نظیر قرار دارد که آینده درخشانی برای تحولات اقتصادی و توسعه جمهوری اسلامی را رقم می زند اما وجود آسیب اعتیاد باعث ضربه وارد شدن به رشد آن در حوزه های مختلف می شود.
 
وجود افراد معتاد در سطح شهر و به دنبال آن ایجاد حس ناامنی برای اشخاص باعث کاهش حوزه سرمایه گذاری تجاری، اقتصادی، جذب توریست برای گردشگری و عدم تمایل مراودات منطقه ای خواهد شد و این مسئله یک بحران برای آینده می شود که در انتظار مردم سواحل مکران است.
 
عدم توجه مسئولین برای پاکسازی افراد و بازگرداندن آنها به جامعه و تبدیل تهدید به فرصت می تواند عامل مهم و موثری در تشدید این مسئله آسیب اجتماعی شود و کوتاهی امروز پشیمانی فردا را به دنبال دارد.
 
الگوپذیری از خانواده و جامعه مهم ترین دلیل گرایش جوانان به اعتیاد است

مسلم بشکار؛ کارشناس امور اجتماعی اداره بهزیستی شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به اینکه عوامل بسیاری منجر به اعتیاد افراد می شود بیان کرد: مهم ترین دلیل اینکه افراد به سمت اعتیاد و موادمخدر کشیده می شوند؛ دسترسی آسان، عدم آگاهی های لازم و ابتلای الگوهای موجود در خانواده ها و محل کار و تحصیل، الگو پذیری از همسن و سالان، فشارهای ناشی از زندگی و عدم مدیریت صحیح در خانواده یا محرومیت از نعمت والدین و همچنین عدم امکانات لازم در تکمیل اوقات و فراغت فرزندان است.
 
وی افزود: قطعا خانواده ها با ارائه اطلاعات لازم و به موقع نقشی بسیار مهمی را نسبت به پیشگیری از اعتیاد عمل کنند با توجه به اینکه‌ اولین الگوی هر انسانی والدین و اعضای خانواده هستند.
 
وی ادامه داد: طبق یادگیری مشاهده ای بیشترین جذب رفتارها از مجرای رفتارهای الگوها انجام می گیرد در صورتیکه والدین خود معتاد باشند بر طبق این دیدگاه روانشناختی و تحقیقات میدانی نسبت ابتلای فرزندان بسیار بیشتر خواهد بود.
 
اعتیاد؛ بیخ گوش کودکان چابهاری

این کارشناس اجتماعی عنوان کرد: بسیاری از کودکان و نوجوانانی که هم اینک در اکثر پاتوق ها در حال پرسه زدن و استفاده از مخدرات صنعتی و سنتی هستند با آسیب های مختلفی به ویژه کودک آزاری روبه هستند و گاها بر حسب مشاهده عینی دریافتیم در صورت عدم دسترسی به مخدرات از چسب و بنزین به صورت استنشاقی جهت جبران استفاده می کردند.
 
وی موادمخدر را بلایی خانمان سوز و منشاء بسیاری از بزهکاری و ناهنجاری های اجتماعی دانست و افزود: عده‌ای به خاطر منافع خودشان نسل جوان و نوجوان ما را هدف قرار می‌دهند و در سال‌های اخیر تلاش زیادی صورت داده‌اند تا بتوانند گستردگی استفاده از مواد مخدر را در جامعه افزایش دهند.
 
جامعه با کمک آموزش می تواند قبح رفتارهای نابهنجار اعتیاد را بکاهد

بشکار با اشاره به نقش جامعه و رسانه در حل بحران و جلوگیری از گسترش آن تصریح کرد: جامعه می تواند با قبح رفتارهای نابهنجار نسبت عرضه مواد مخدر را بکاهد و همینطور ابتلای مواد مخدر به دلیل قبح آن عامل بازدارندگی خوبی داشته باشد در این خصوص نقش آموزش و پرورش، علما، آموزش عالی و کتب میتواند بسیار موثر باشد.
 
وی گفت: رسانه ها با توجه به گسترش تکنولوژی و دسترسی اطلاعات در سریعترین زمان نقش رسانه‌ ها بویژه فضای مجازی و صدا و سیما می توانند عامل بازدارندگی و با شدت موثرتری نسبت به سایر راهبردها داشته باشند چرا که در عصر حاضر اکثر افراد حداقل امکاناتی چون موبائیل و تلویزیون دسترسی دارند و با این رویه می توان به آگاهی بخشی جامعه اقدام کرد.
 
مراکز ترک اعتیاد بهزیستی چابهار برای حل بحران اعتیاد در کنار شهروندان است

بشکار با اشاره به اقدامات موثر اداره بهزیستی چابهار برای حل بحران اعتیاد در شهرستان اذعان کرد: بهزیستی چابهار دو کمپ ترک اعتیاد امید رهایی  روستای طیس و کمپ بهشت سلامت نگور و مرکز mmt امیدان چابهار، مرکز سرپناه شبانه آسایش جهت اسکان بی خانمانان مبتلا به اعتیاد جهت کاهش سرقت و حفظ حرمتشان، مرکز کاهش آسیب سفیر سلامتی موبائیل سنتر را راه اندازی کرده است.
 
وی افزود: راه اندازی مرکز ماده 16برای درمان رایگان معتادین متجاهر آگاه سازی های لازم در مدارس، خانواده ها، رسانه ها و سخت گیری لازم نسبت به عرضه کنندگان مواد مخدر و ترک اعتیاد بیماران و برنامه ریزی جهت اشتغال پس از بهبود، از جمله موارد لازم برای پیشگیری قبل از اعتیاد و حل معضلات پس از ابتلای افراد جامعه است.
 
کارشناس امور اجتماعی اداره بهزیستی چابهار با اشاره به تاثیرات اعتیاد در جامعه و آسیب های اجتماعی این بالای خانمان سوز اظهار کرد: معضل اعتیاد عوامل متعددی را باعث خواهد شد از جمله از هم گسیختگی بنیان خانواده، سرقت بیمار مبتلا به اعتیاد جهت تامین مواد مخدر، تزریق مخدر باعث بیماری های عفونی از قبیل ایدز، کاهش سیستم ایمنی بدن و بیماری های ریوی، حیف و میل شدن سرمایه های مالی اشخاص، مشکلات روحی و روانی و زشت شدن سیمای ظاهری شهرها از مهم ترین آسیب هاست.
 
انتهای پیام/
 
يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب: 456762
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *