۰
آرامش کسب و کار بدون حضور مدوام بازرسی ها ممکن نمی شود؛

اصناف؛ عنصر موثر در تنظیم بازار/ توزیع کالاها و نظارت بر آن باعث حفظ ثبات اقتصادی و معیشت مردم است

اصناف سهم بسزایی در اقتصاد كشور دارند كه نقش های مهمی را در همه ی شاخص های اقتصادی از جمله تولید ناخالص داخلی ،رشد اقتصادی ، میزان نرخ تورم و سایر موارد ایفا می كند.
اصناف؛ عنصر موثر در تنظیم بازار/ توزیع کالاها و نظارت بر آن باعث حفظ ثبات اقتصادی و معیشت مردم است
به گزارش چهاربهاران، اصناف و بازاریان به‌ عنوان بازوهای پر توان نظام، صلابت و توانایی خود را در حفظ و نگهداری آرمان‌های انقلاب نشان دادند و جامعه اصناف در تنظیم بازار و سایر سیاست‌های اقتصادی دولت همیشه همگام و یار و یاور مردم و مسئولان بوده‌ است.
 
البته با وجود همه تلاش ها امروز اوضاع نابسامانی بازار در برخی نقاط دیده می شود اما بسیاری سعی کردند اجازه ندهند بیشتر از این به معیشت مردم و جامعه آسیب وارد شود.
 
در پی یک سال و نیم اخیر که اپیدمی کرونا جریان گرفت اصناف تلاش زیادی را برای حفظ ثبات بازار انجام داده که یکی از اقدامات توزیع اقلام مصرفی مهم خانوارها در قالب تنظیم بازار است.
 
البته نقش اصناف با تعطیلی بازار در پیشگیری از بیماری کرونا هم نقش موثری بود که نباید از آن غافل شویم هرچند که این توقف فعالیت ها به نفع کسبه بازارها نبوده و در برخی موارد آنها را مجبور به افزایش قیمت برای جبران خسارت های ناشی از تعطیلی کرونا می کرد.
 
در بندر اقیانوسی چابهار هم با توجه به شرایط اقتصادی و اپیدمی کرونا اصناف نقش خود را برای حفظ سلامت مردم و ثبات بازار برای معیشت زندگی جامعه و مردم انجام دادند که در بسیاری از موارد موثر واقع شده است.
 
اقشار مختلف مردم با دریافت کالاهای تنظیم بازار مشکلات اقتصادی و معیشتی آنها رفع شده و این مسئله علاوه بر حفظ ثبات بازار از بروز حوادث ناگوار جلوگیری می کند.
 
گروه های مختلف روستایی و شهری چابهار براساس برنامه ریزی اداره صمت موفق به دریافت این کالاهای مصرفی شدند و این اقدام علاوه بر کمک به اصناف باعث رفع نیاز مردم شده است.
 
حمیدرضا شایان؛ رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان چابهار با اشاره به افزایش نرخ کالاها بیان کرد: سال های اخیر عوامل متعددی منجر به افزایش نرخ کالاها شده که از جمله این موارد مهم افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش پولی کشور بر معیشت مردم اثرات زیادی داشته و دوری از مبادی تامین، توزیعی و تولیدی کشور و هزینه های ناشی حمل و نقل و انتقال کالا را افزایش داده است.
 
وی افزود: از ابتدای فروردین ماه تاکنون مجموعا ۷۵۰ تن کالای اساسی شامل برنج، شکر، میوه شب عید، مرغ منجمد به شهرستان های چابهار و دشتیاری تخصیص داده که  مقداری از این کالاها، جذب و توزیع شد و باقیمانده آن برای ثبات بازار در حال جذب است.
 
وی ادامه داد: روند توزیع این کالاها، به صورت تدریجی و از طریق مباشرین مختلف در حوزه شهری و روستایی بوده است.
 
رئیس اداره صمت تصریح کرد: توزیع کالاها در حوزه روستایی از طریق فروشگاه های تعاونی روستایی و در مناطق شهری توسط فروشندگان شهری در نقاط مختلف شهر و همچنین برای جامعه کارگران و کارمندان سطح شهر چابهار نیز توسط فروشگاه تعاونی روستایی مستقر در شهر انجام شد.
 
وی گفت: در حوزه روستایی از طریق شوراها و مردم روستایی و در جامعه شهری از جامعه کارگری و کارمندی، رضایتمندی نسبی نسبت به تامین و توزیع کالا وجود داشته است.
 
شایان با اشاره به توزیع مرغ در سطح شهر اذعان کرد: از ابتدای سالجاری با مشکلاتی در رابطه با تامین و توزیع مرغ در سطح شهر، شهرستان و استان مواجه هستیم، البته متولی تامین و توزیع و سیاستگذاری در این رابطه وزارت جهادکشاورزی می باشد.
 
وی افزود: براساس اعلام جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، تعداد مرغ داری ها استان توانایی حدود ۳۰ درصد نیاز را دارند و الباقی از سایر نقاط کشور از جمله خراسان جنوبی تامین می شود.
 
وی ادامه داد: همانگونه که ملاحظه می شود اکثر استانهای کشور با مشکل تامین مرغ مواجه هستند و البته گویا دولت اخیرا مجوز واردات مرغ منجمد را صادر کرده است.
 
رئیس اداره صمت چابهار با اشاره به تامین و توزیع ماهی در این شهرستان اظهار کرد: در حوزه شیلاتی و تامین و توزیع ماهی نیز با مشکلاتی مواجه هستیم و عملا دستگاه های متولی باید از خروج بی رویه ماهی جلوگیری کنند و خروج ماهی بدون مجوز از مبادی خروجی استان کنترل شود که این موضوع می تواند در تنظیم بازار ماهی نقش موثری داشته باشد.
 
وی گفت: در حوزه بازرسی و نظارت، از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ برنامه ریزی هدفمند در دستور کار بازرسان صمت چابهار و دشتیاری بوده است که بدین ترتیب، علاوه بر اجرای طرح های ویژه نظارتی (طرح ویژه نظارتی نوروز ۱۴۰۰ و طرح ویژه نظارتی رمضان)، گشت های مشترک نظارتی با ادارات مرتبط از جمله تعزیرات حکومتی، مرکز بهداشت، دامپزشکی، غله و خدمات بازرگانی، شرکت نفت در حال انجام است.
 
شایان ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون تعداد یک هزار و ۴۴۳ فقره بازرسی از واحدهای صنفی شهرستان های چابهار و دشتیاری انجام پذیرفته که منجر به تشکیل ۱۲۵ فقره پرونده تخلف به ارزش تقریبی  ۱۵۸ میلیارد ریال شد و پرونده های جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی چابهار ارسال شده است و عمده موارد تخلف در زمینه گرانفروشی، عدم درج قیمت، عدم ارائه فاکتور، عرضه خارج شبکه و فراوانی موارد تخلف در رابطه با کالاهایی از جمله گوشت، مرغ، نان، میوه، انواع مواد غذایی، کیف و کفش، کالا پلاستیکی و پتروشیمی بود.
 
وی با اشاره به تعداد واحدهای صنفی شهرستان های چابهار و دشتیاری اذعان کرد: تعداد واحد های صنفی بالغ بر پنج هزار مورد است و اکیپ های بازرسی و نظارت سه تیم دو نفره که بطور مستمر در حال انجام وظیفه هستند.
 
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت چابهار با اشاره به شرایط کرونایی در شهرستان تصریح کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون و باتوجه به اعلام رنگبندی مربوط به محدودیت کرونایی، ضمن برگزاری جلسات متعدد و مستمر پیرامون موضوع در فرمانداری، تعداد پنج جلسه در محل اداره صنعت معدن و تجارت چابهار با حضور مرکز بهداشت و روسای اتحادیه های صنفی چابهار برگزار شد.
 
وی ادامه داد: سه جلسه با روسای اتحادیه های صنفی در سالن اجتماعات اتاق اصناف برگزار و طی این جلسات برنامه ریزی برای اجرای هشت گشت مشترک بازرسی از واحدهای صنفی توسط اعضای کارگروه مبارزه با بیماری کرونای شهرستان با اعضای فرمانداری، مرکز بهداشت، اماکن، شهرداری، اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی که به صورت اکیپ های نظارتی در ۲ نوبت صبح و عصر انجام شود.
 
شایان عنوان کرد: در زمان وضعیت رنگبندی زرد و نارنجی تذکرات مکرر به واحدهای صنفی داده شد و طبق دستورالعمل های ابلاغی، گروه  صنفی ۱ و ۲ مجاز به فعالیت بودند و در مدت وضعیت رنگبندی قرمز صنوف ضروری (نانوایی، خواروبار فروشان، فروشندگی آب شرب) مجاز به فعالیت بوده و صنوف دیگر توسط اعضای کارگروه مدیریت بیماری کرونا، مکلف به تعطیلی شدند.
 
وی افزود: عمده نظارت ها معطوف به مراکز با تراکم بالا از جمله بازارهای محلی دکه بازار و بلوک بازار بوده و در مدت اجرای طرح بیش از ۸۵ درصد کسبه با قوانین همراهی کردند.
 
رئیس اداره صمت چابهار گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون تعداد ۸۵ واحد صنفی بدلیل عدم تمکین قوانین ستاد کرونا و عدم رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی پلمپ شدند.
 
وی خاطرنشان کرد: با توجه به تعطیلی صنوف در ایام کرونایی برای واحدهای صنفی تسهیلاتی از جمله بخشودگی و تخفیفات مالیاتی و تامین اجتماعی پیش بینی شده و نیز برای واحدهای صنفی که با مشکلات مالی مواجه بوده اند تسهیلات بانکی نیز پیش بینی شده است که در صورت تمایل واحدهای صنفی می توانند از آن استفاده کنند.
 
شایان گفت: همه شهروندان نقش بازرس را در دفاع از حقوق شهروندی صنفی ایفا کنند یعنی این مطلب باید در سطح جامعه فرهنگ سازی شود«هر شهروند، یک بازرس» و از طریق تلفن گویای ستاد خبری رسیدگی به شکایات صنفی ۱۲۴ اداره صمت، همکاری لازم را جهت هم‌افزایی در این امر مهم داشته باشیم.
 
انتهای پیام/
 
شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب: 456714
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *