۰

آخرین اخبار کرونا در ایران | ویروس منحوس افسارگسیخته در ایران می‌تازد/ ظرفیت بیمارستان‌های قم تکمیل شد+ نقشه و نمودار

تنها سه روز بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ بود که شرایط بحرانی کووید۱۹ در اغلب شهرستان‌های کشور حاکم شد و به‌قول وزیر بهداشت بعد از چند ماه مدیریت همه‌گیری اکنون افسار کرونا از دستمان در رفته است.
آخرین اخبار کرونا در ایران | ویروس منحوس افسارگسیخته در ایران می‌تازد/ ظرفیت بیمارستان‌های قم تکمیل شد+ نقشه و نمودار
به گزارش چهاربهاران به نقل از تسنیم، درست زمانی که تنها سه هفته قبل آرامش نسبی در موضوع همه‌گیری ویروس منحوس برقرار شده بود می‌بینیم که روز گذشته وزیر بهداشت به‌عنوان عالی‌ترین مقام بهداشت و درمان ایران رسماً اعلام کرد که "افسار مدیریت کرونا از دستمان در رفته است و اگر واقعاً مردم همکاری نکنند شاید بحران غیرقابل کنترل بشود".
بر همین اساس و با توجه به حجم تقاضای بالای سفرهای نوروزی 1400 از سوی هموطنان اگر بگوییم تعطیلات تمام شد و موج چهارم همه‌گیری کرونا خودنمایی کرد دور از واقعیت سخن نگفته‌ایم.
نگرانی از آنجا آغاز شده است که مسئول ستاد ملی مدیریت کرونا روز گذشته در رسانه ملی رسماً اعلام کرد کرونا ویروس آن هم از نوع انگلیسی با قدرت سرایت بسیار بالاتر از گذشته هم‌اکنون از غرب کشور در حرکت به‌سمت شرق کشور است و این جابه‌جایی معنادار می‌تواند با خود امواجی نگران‌کننده از ابتلا و مرگ‌ومیر را نیز به‌همراه داشته باشد.
برخی از کارشناسان بهداشت و درمان دراین‌باره روز گذشته اعلام کردند که بازگشت روزهای سیاه کرونایی در ایران دور از انتظار نیست چون تنها چند روز بعد از تعطیلات نوروزی هم‌اکنون مراجعه و بستری به بیمارستان‌ها با شیب تندی رو به افزایش بوده و در برخی از مراکز حتی تا 100 درصد نسبت به قبل از تعطیلات رشد ثبت شده است، شاهد مثال این روند نیز سخنان رئیس مرکز اورژانس کشور است که گفت: آمارها نشان می‌دهد در برخی از استان‌ها به‌خصوص مراکز استانی بیش از 45 درصد از مأموریت اورژانس 115 مرتبط با بیماری کرونا و البته انتقال افراد به مراکز درمانی است.
این درحالی است که افزایش تعداد مراجعه‌های سرپایی و البته حال وخیم به مراکز درمانی به‌خصوص در پایتخت روبه‌افزایش است و آمارها نشان می‌دهد که از 175 بیمارستان فعال تهران هم‌اکنون 173 مرکز درگیر موضوع رسیدگی به بیماران کرونایی شده‌اند و این روند می‌تواند در سایر نقاط تکرار و البته تبدیل به بحرانی جدی برای ارایه خدمات به بیماران کرونایی باشد و در نهایت کمبود تخت‌های بیمارستانی منجر به صعود معنادار تعداد متوفیان خواهد شد.
از سوی دیگر توجه به مصوبه ستاد کرونایی روز گذشته در تهران که براساس آن اعلام شده است 40 درصد از 20 هزار تخت کاربردی بیمارستان‌های استان تهران یعنی نزدیک به 8 هزار تخت برای ارایه خدمات به بیماران کرونایی در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند، اما به‌تأیید متخصصان بهداشت و درمان سرایت بسیار بالای ویروس جهش‌یافته انگلیسی و البته کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی عاملی خواهد شد که سیر صعودی ابتلا از تصاعدی بالا رفته و بحران ایجاد کند.
نگرانی مسئولان بهداشت و درمان درباره مدیریت دوباره کرونا در شرایط فعلی به جایی رسیده است که معتقدند مراکز استان با توجه به تراکم جمعیت و البته مراکز اداری و خدماتی می‌توانند رسماً کانون‌های بحرانی برای صدور ویروس و منحوس به سایر نقاط باشند بنابراین بهتر است در شرایط فعلی در مراکز استان‌ها محدودیت‌های جدیدی درنظر گرفته شود به‌عنوان مثال نادر توکلی، معاون درمان ستاد فرماندهی کرونای استان تهران روز گذشته پیشنهاد قرنطینه 10روزه پایتخت را داده است.
برقراری چنین شرایطی در مراکز بحرانی همه‌گیری احتمالاً منجر به تعطیلی تمامی مشاغل به‌جز گروه یک که مربوط به مهمترین بخش مشاغل ضروری می‌شود و بسیاری از اداره‌ها هم با ظرفیت‌های بسیار پایینی به مراجعه‌کنندگان احتمالی خدمات ارایه خواهند کرد.
 آژیر خطر کرونا در استان گیلان به صدا در آمد
جانشین رئیس ستاد کرونا استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، اظهار داشت: با توجه به شرایط مرتبط به روزهای پایانی سال و نیاز آحاد مردم به خریدهای مختلف برای آغاز سال جدید و همچنین مسافرپذیر بودن گیلان بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا و رنگ‌بندی اعلام شده شهرها نسبت به اعمال محدودیت‌ها اقدام شد.
محمود قاسم‌نژاد خاطرنشان کرد: همچنین نظارت‌های لازم در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه در اماکن عمومی و بخش‌های مختلف استان گیلان صورت گرفت اما با توجه به اینکه شهرستان‌های استان گیلان در وضعیت زرد کرونایی قرار داشت ممنوعیتی برای مسافرت‌های نوروزی در نظر گرفته نشده بود.
 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان‌ افزود: با وجود اینکه هشدارهای لازم در زمینه عدم مسافرت و دید و بازدید‌های نوروزی داده شد، اما متأسفانه با عادی انگاری اوضاع از سوی برخی از هموطنان و افزایش میزان مسافرت‌ها و دید و بازدیدهای نوروزی شاهد جهش میزان ابتلا به کرونا در سطح استان بوده‌ایم. 
 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان نیز درباره آمار مسافران نوروزی در گیلان اظهار داشت: از 27 اسفندماه تا 13 فروردین تعداد 980 هزار و 570 دستگاه خودرو وارد استان گیلان و در همین بازه زمانی 899 هزار و 949 دستگاه خودرو نیز از استان خارج شدند.
مسعود حلاج‌پور اعلام کرد: همچنین در مدت زمان مذکور 4 میلیون و 922 هزار و 385 مسافر نوروزی از طریق مرزهای هوایی و زمینی وارد استان گیلان شدند و 5 میلیون و 48 هزار و 526 مسافر نیز در همین مدت استان گیلان را ترک کردند.
سرهنگ جاور صفاری رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان گیلان نیز در مورد میزان تردد‌های نوروزی در گیلان به خبرنگار تسنیم گفت: از ابتدای اجرای طرح نوروزی در گیلان تا پایان تعطیلات بیش‌از یک میلیون و 90 هزار دستگاه خودرو وارد استان شد که امسال شاهد رشد 300 درصدی ورود خودروها به استان گیلان بودیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز دلیل آمار صعودی کرونا در گیلان را عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اوایل اسفندماه دانست و اظهار داشت: متاسفانه وضعیت کرونایی گیلان از پس از نخستین روز سال تحویل تاکنون وخیم‌تر شده است.
آبتین حیدرزاده از افزایش شمار بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: تعداد بیماران بستری شده و بیماران بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه 80 درصد افزایش یافته همچنین آمار بیماران سرپایی نیز افزایش زیادی داشته است.
وی با اشاره به شیوع کرونا جهش یافته انگلیسی در استان گیلان تصریح کرد: مواردی از کرونای انگلیسی در شرق گیلان به‌ویژه روستاهای مقصد گردشگری شناسایی شده که در حال حاضر همکاران ما در حال پایش مبتلایان به کرونا در این مناطق هستند؛ احتمالاً در روزهای آینده شاهد شیوع کرونای انگلیسی در سطح استان هستیم.
به گزارش تسنیم، نوروز سال گذشته به دلیل پاندمی جهانی و شیوع کرونا  تقریباً شاهد لغو سفرهای نوروزی برون مرزی بودیم اما امسال با وجود وضعیت شکننده و وخیم کرونا در بسیاری از شهر‌های کشور، مرز ایران و برخی از کشورهای دیگر برای ورود مسافران خارجی با داشتن تست کرونای منفی باز بود.
این امر سبب حضور مسافران خارجی در کشور و استان گیلان شد که در زنجیره شیوع کرونا در گیلان بی‌تأثیر نبوده است و به گفته معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان در هفته نخست تعطیلات نوروزی امسال 117 نفر از اتباع کشورهای دیگر در اقامتگا‌ه‌های گیلان مستقر بودند.
در هفته سوم اسفندماه سال گذشته 4 شهرستان گیلان اعم از املش، ماسال، تالش و سیاهکل در وضعیت آبی کرونایی قرار داشتند و شهرستان‌های رودسر و رودبار که هر دو از مبادی ورودی استان هستند دو شهرستان نارنجی گیلان بودند و استان گیلان در وضعیت شکننده کرونایی قرار داشت.
با نزدیک شدن به ایام نوروز و آغاز خریدهای نوروزی و تجمعات در بازارها شاهد تغییر رنگ‌بندی کرونایی در شهرستان‌های گیلان به‌دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بودیم که در نتیجه آن دو شهرستان تالش و سیاهکل از وضعیت آبی به نارنجی تغییر وضعیت دادند.
هفته نخست فروردین‌ماه امسال در حالی در استان گیلان آغاز شد که همه شهرستان‌های استان در وضعیت زرد کرونایی قرار داشتند اما مورخ 7 فروردین شاهد تغییر رنگ‌بندی کرونایی شهرستان رودسر از وضعیت زرد به نارنجی و تغییر رنگ املش و ماسال از آبی به زرد کرونایی بودیم.
اما تغییر رنگ‌بندی کرونایی شهرستان‌های گیلان در هفته دوم فروردین‌ماه امسال به آمار مذکور ختم نشد و 12 فروردین شهرستان لنگرود و 14 فروردین شهرستان‌های لاهیجان، رودبار و فومن بنابر اعلام وزارت بهداشت به وضعیت نارنجی کرونایی درآمدند.
 در حال حاضر طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت در 16 فروردین ماه 3 شهرستان رودسر، رودبار و لنگرود به وضعیت قرمز درآمده و 3 شهرستان آستانه اشرفیه، آستارا و رشت به شهرستان‌های نارنجی استان یعنی لاهیجان و فومن افزوده شدند و آژیر خطر کرونا در استان گیلان به صدا درآمد.

تمام بیمارستان‌های ایلام، ملزم به پذیرش بیماران کرونایی شدند‌
جمیل صادقی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام اظهار داشت: همانطوری که انتظار می‌رفت 5 شهرستان استان قرمز و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: افزایش 10 درصدی مبتلایان به کرونا ویروس در استان ایلام، شرایط این استان را به عقب بازگردانده و شرایط را برای رویارویی با وضعیت پیش‌آمده دشوار کرده است.
وی در بیان علت حادث شدن این شرایط گفت: غفلت، سهل‌انگاری و بی توجهی و نادیده انگاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم قاطعیت در اجرای مصوبات  توسط مسئولان را می‌توان از دلایل ایجاد این شرایط عنوان کرد.
دبیر ستاد مبارزه با کرونا استان ایلام در ادامه با اشاره به افزایش بیماران بستری یادآورشد: تمام بیمارستان‌های استان ایلام به استثنای بیمارستان (آبدانان) ملزم به پذیرش بیماران کرونایی شده‌اند.
این مقام بهداشتی و درمانی با بیان اینکه ناقوس مرگ در ایلام به صدا در آمده است تصریح کرد: پیش بینی می‌شود در چند روز آینده تعداد فوت شدگان ناشی از کرونا به شدت افزایش یابد.
وی به آمار فوت شدگان ناشی از کرونا ویروس در استان ایلام اشاره کرد و گفت: تمام بیمارانی که به هر دلیلی فوت می‌شوند با شرایط تدفین فوت شدگان ناشی از کرونا تدفین می‌شوند و 80 در صد فوت شدگان ناشی از کرونا دارای یک یا چند بیماری پیش‌زمینه‌ای هستند.
صادقی‌فر خاطر نشان کرد؛ آمار استفاده از ماسک در ایلام نیز زیر 20 درصدی است و این بی توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی خطرناک و توصیه به مردم این است که کرونا را نادیده نگیرند.
4 شهر نارنجی خوزستان به وضعیت قرمز برگشتند
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز شامگاه گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: 4 شهر نارنجی استان به‌دلیل کاهش میزان استفاده از ضوابط بهداشتی به وضعیت پرخطر در آمدند.
فرهاد ابول‌نژادیان گفت: شهرستان‌های آبادان، شوشتر، دزفول و رامهرمز که روز چهاردهم فروردین به رنگ نارنجی تبدیل شده بودند مجدداً قرمز شدند.
ابول‌نژادیان  در این نشست خبری با اشاره به وضعیت پرخطر کرونا در استان اظهار داشت: 9 شهر در استان وضعیت قرمز دارند.
وی درباره شهرهای نارنجی یادآور شد: اهواز، کارون، مسجدسلیمان، ایذه، شوش، شادگان، باغملک، دشت‌آزادگان و ماهشهر اکنون در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.
این مقام مسئول ادامه داد: همچنین شهرستان‌های باوی، هویزه، هفتگل، حمیدیه، هندیجان، رامشیر، آغاجاری، اندیکا و گتوند در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.
ابول‌نژادیان گفت: با توجه به اینکه گونه غالب ویروس کرونا در خوزستان از نوع انگلیسی است هر لحظه ممکن است تعداد شهرستان‌های قرمز و نارنجی خوزستان تغییر کند.
شرایط در شرق و غرب اهواز چندان مطلوب نیست. رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: به‌طور میانگین روزانه بیش از 200 بیمار در فرودگاه، پایانه مسافربری و بیمارستان‌ها شناسایی می‌کنیم.
این مقام بهداشتی بیان داشت: از 11 اسفند تا آخر سال گذشته 80 بیمار کرونایی در فرودگاه شناسایی کردیم در حالی که در 16 روز ابتدایی امسال به‌دلیل افزایش بار مسافرت‌ها، این میزان تا سه برابر افزایش یافت.
میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در منطقه شرق اهواز 65درصد است
وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در منطقه شرق اهواز 65 درصد است افزود: سطح ایده آل ما 95 درصد است که امیدواریم مردم این موضوع را رعایت کنند.
در غرب اهواز نیز شرایط به شکل به همین شکل است و نیروهای بهداشتی با افزایش تست گیری دنبال کاهش شیوع کرونا هستند.
دبیر شورای سلامت اهواز گفت: روزانه 600 تست پی سی آر و بین چهار تا پنج هزار تست رپید در منطقه غرب اهواز انجام می شود گفت: همین تعداد تست نیز در منطقه شرق اهواز انجام می شود که آمار بسیار بالایی است.
احمدی بلوطکی عنوان کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده، آخرین مرحله واکسیناسیون مختص پاکبانان بود که 600 پاکبان اهوازی در این مرحله واکسینه شدند.
وی ادامه داد: همچنین حدود 300 نیرو بهداشت غرب اهواز که به طور مستقیم با بیماران کرونایی سر کار دارند تاکنون واکسینه شده و مابقی نفرات در مراحل بعد واکسن دریافت می کنند.
بیمارستان دزفول تکمیل شد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: هر چه تخت ICU برای بیماران مبتلا به کرونا ایجاد شود، باز هم کم است و همیشه برای این بیماران به تخت ICU نیاز داریم.
علی قمیشی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز، با اشاره به وضعیت بیمارستان گنجویان دزفول، اظهار داشت: اکنون فضای زیادی برای بستری بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان گنجویان دزفول نداریم و با مدیریت سختی، در حال ایجاد فضای درمانی برای بیماران هستیم.
وی افزود: هر چه تخت ICU برای بیماران مبتلا به کرونا ایجاد شود، باز هم کم است و همیشه برای این بیماران به تخت ICU نیاز داریم.
این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تخت‌های ICU در نظر گرفته شده برای بیماران مبتلا به کرونا تکمیل شده است.
قمیشی تصریح کرد: با توجه به بالا بودن میزان بستری‌ها، تقریبا ظرفیت تعداد تخت‌های عادی اختصاص داده شده به این بیماران نیز تکمیل است. ظرفیت بیمارستان گنجویان تقریبا تکمیل است و از نظر ظرفیت در محدودیت هستیم زیرا این بیمارستان به بیماران دیگر مانند مصدومان تصادفات نیز خدمات ارائه می‌دهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: شرایط سخت است. انتشار واریانت انگلیسی بسیار شدید و گسترده است و تعداد روزهای درمان و بستری بیماران بیشتر از نوع قبلی است بنابراین با کبود فضای درمانی مواجه هستیم.
وی گفت: از مردم خواهش می‌کنیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا هم فضای درمانی کافی داشته باشیم و هم نیروها توان ارائه خدمات را داشته باشند.
بیش از 28درصد تست‌های کرونا در نطنز مثبت است
موج چهارم کرونا شهرستان‌های استان اصفهان را یکی از پس از دیگری درگیر خود می‌کند و وضعیت رنگ‌بندی کرونایی آن شهرستان‌ها یکی پس از دیگری رنگ می‌بازد و به سمت نارنجی و قرمز کرونایی سوق پیدا می‌کنند.
افزایش حجم مسافرت های نوروزی از یک سو و برپایی تجمعات و دور همی و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک از سوی دیگر به بروز موج جدید ویروس کرونا در شهرستان‌های کشور و استان اصفهان دامن زد و امروز موج چهارم گریبان‌گیر مردم شده است.
این در حالی است که رمضانعلی فردوسی فرماندار شهرستان نطنز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نطنز اظهار داشت: وضعیت قرمز و نارنجی اکثر شهرستان‌های کشور در روزهای اخیر حاکی از عادی‌انگاری و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.
وی گفت: تجعمات مختلف درایام تعطیلات نوروز باعث افزایش مبتلایان به ویروس کرونا شده است به گونه‌ای که در حال حاضر بیش از 28 درصد تست‌های کرونای افراد در شهرستان نطنز مثبت قطعی است و این زنگ هشداری برای اهالی این شهرستان است.
فرماندار شهرستان نطنز ضمن ابراز نگرانی از کاهش قابل توجه پروتکل‌های بهداشتی افزود: در حال حاضر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به شدت کاهش یافته و باید از ایجاد هر گونه تجمع در اماکن مختلف و تردد خودروهای شخصی با پلاک شهرهای نارنجی و قرمز در شهرستان نطنز جلوگیری به عمل آید.
رئیس ستاد مقابله با بیماری کرونای شهرستان نطنز با بیان اینکه از صاحبان خودروها مذکور درخواست داریم هر چه زودتر شهرستان نطنز را ترک و در غیر این صورت اعمال قانون می‌شوند، تصریح کرد: منع تردد نیز از ساعت 22 الی 3 بامداد در شهرستان نطنز با جدیت بیشتری اعمال می‌شود.
فردوسی افزود: در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ورود شهرستان نطنز به وضعیت نارنجی تعطیلی گروه‌های شغلی سه و چهار اجرا می‌شود و بر همین اساس از همشهریان درخواست داریم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی حساسیت بیشتری داشته باشند.
 فردوسی تأکید کرد: عادی‌انگاری و بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور در تجمعات و تالارها بدون زدن ماسک می‌تواند فاجعه آفرین بوده و باعث خیزش دوباره بیماری کرونا و وارد شدن به پیک چهارم کرونا شود در حالی که بالاترین و بهترین راه مبارزه با بیماری کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خصوص زدن ماسک است.
تمامی اماکن ورزشی و استخرهای سرپوشیده کاشان تعطیل شد
ابوذر فردنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، ضمن اشاره به قرار گرفتن کاشان در وضعیت قرمز کرونایی اظهار داشت: با عنایت به وخامت وضعیت کرونایی شهرستان کاشان و نامه مرکز بهداشت کاشان و مصوبه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا تمامی اماکن ورزشی کاشان تعطیل است.
وی با بیان اینکه سریعا نسبت به تعطیلی استخرها سرپوشیده و تمامی اماکن و باشگاه‌های ورزشی شامل تمامی رشته‌های ورزشی اقدام شود، افزود: تمامی اماکن ورزشی تا اطلاع ثانوی مشمول این بخشنامه بوده و بازگشایی مجدد طبق دستورات  اداره ورزش و جوانان شهرستان کاشان است.
سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان کاشان ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی ابراز داشت: از تمامی شهروندان به ویژه ورزشکاران درخواست داریم تا پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را بیش از پیش رعایت کنند.
وی با بیان اینکه اداره ورزش و جوانان شهرستان کاشان تابع تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا در سطوح مختلف است گفت: هرگونه تصمیم در حوزه ورزش شهرستان کاشان به مصوبات ستاد مبارزه با کرونا بستگی دارد و از این رو انتظار می‌رود فعالان در حوزه‌های ورزشی مختلف به این تصمیمات تمکین کنند.

آمار کرونای انگلیسی در اهر به 104 نفر رسید
 مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهر، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  اهر ، با اشاره به این‌که بخش‌های تعطیل شده مراقبت از بیماران کرونایی در بیمارستان باقرالعلوم اهر دوباره بازگشایی شده است، اظهار داشت: متأسفانه با افزایش آمار بستری بیماران کرونایی در شهرستان اهر؛ 2 بخش کرونایی در حال تکمیل بوده که در نظر داریم تا بخش سوم را نیز بازگشایی کنیم.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهر افزود: ظرفیت تخت‌های بخش‌های ویژه بیمارستان باقرالعلوم اهر به 30 تخت افزایش یافته که بعد از تبریز؛ بیشترین ظرفیت تخت بخش‌های ویژه بیمارستانی مربوط به شهرستان اهر است.
وی از شناسایی 104 بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در شهرستان اهر خبر داد، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونای انگلیسی در سطح جامعه و مراجعات به مراکز درمانی با علائم کرونای انگلیسی؛ نمونه‌ها برای بررسی از نظر انگلیسی بودن به تهران ارسال نمی‌شود، هرچند این نوع جهش یافته ویروس کرونا در جامعه در حال گسترش است.
میرزاپور بابیان این‌که اماکنی که در گسترش شیوع ویروس کرونا مؤثر باشد، تعطیل می‌شوند، گفت: مصوبات ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا که محدودیت‌های شرایط نارنجی است در شهرستان اهر اعمال می‌شود.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهر ابراز داشت: روزانه 400 تا 450 تست کرونا از افراد دارای علائم در شهرستان اهر گرفته می‌شود که بیشترین تست کرونا در آذربایجان‌شرقی متعلق به شهرستان اهر است.
وی با ذکر این‌که نهایتاً 5 درصد مبتلایان به ویروس کرونا در شهرستان اهر منجر به بستری در بیمارستان باقرالعلوم اهر می‌شود، گفت: خوشبختانه وضعیت دارویی در پیک چهارم شیوع ویروس کرونا مطلوب بوده و از این بابت جای نگرانی نیست.
میرزاپور؛ میانگین سنی بیماران بستری شده در بیمارستان باقرالعلوم اهر را 59 سال اعلام کرد و گفت: شواهد حاکی از این است که در موج جدید شیوع ویروس کرونا در شهرستان اهر؛ گروه‌های پُرخطر و سالمند بیشتر به کرونا مبتلا شده و نیاز به بستری در بیمارستان دارند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهر از واکسیناسیون کادر درمان شاغل در بخش‌های بستری بیمارستان باقرالعلوم اهر خبر داد، بیان کرد: در مرحله جدید؛ پزشکان بخش خصوصی و دندانپزشکان شهرستان اهر در برابر ویروس کرونا واکسن می‌زنند و واکسن بیماران خاص نیز در حال تزریق است.
وی بیان کرد: تاکنون 6 هزار و 160 بیمار مبتلا به کووید-19 در شهرستان اهر شناسایی کرده‌ایم و از این تعداد مبتلایان؛ 209 نفر جان‌باخته‌اند.
میرزاپور با تأکید بر این‌که طبق دستورالعمل‌های بهداشتی؛ نماز جمعه و مساجد شهرستان اهر تعطیل شد، خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های موسیقی و مراسمات تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌شود.

اختصاص سومین بیمارستان قم برای بیماران کرونا   
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم با تشریح وضعیت فعلی استان قم در شیوه ویروس کرونا اظهار داشت: متاسفانه وضعیت خوبی نداریم و پیامی که در جهش اخیر و خیزش وجود داشت این بود که ویروس بسیار هوشمند است و نباید به وضعیت به فعلی اعتماد و در رعایت پروتکل‌ها تعلل کنیم.
محمدرضا قدیر افزود: باید تا زمانی که واکسیناسیون کامل شود در رعایت پروتکل‌ها دقت بیشتری داشته باشیم، تا چند روز قبل، قم جزء آخرین‌ها در بستری و فوتی‌ها بود که متاسفانه آزاد کردن دور‌همی و مسافرت و ورود چند میلیون خودرو در استان‌ها، انواع ویروس‌های جهش یافته را در سطح کشور چرخاند.
وی با بیان اینکه این ویروس‌ها رشد پیدا کرده و کل کشور با خیزش مواجه است و قم از این قاعده مستثنی نیست، به خصوص اینکه قم، مرکز مواصلات 17 استان است، گفت: بعد از مسافرت‌ها، شاهد خیزش و رشد جدید ویروس در قم هستیم و در حال حاضر ظرفیت مراکز امیرالمومنین(ع) کامل است و بیمارستان کامکار نیز 80 بیمار دارد و ظرف سه روز این بیمارستان پر شد.
قدیر تصریح کرد: ویروس جهش یافته است و قدرت بالایی دارد و در چند روز اخیر، بیمارستان کامکار را برای پذیرش بیماران سریع آماده کردیم و قرار شد بیمارستان فرقانی نیز به عنوان سومین مرکز کرونایی مورد استفاده قرار بگیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: باید در کمال آمادگی باشیم، اگر افزایش آسانسوری در شیوع ویروس اتفاق بیفتد، مردم دچار آسیب می‌شوند، چرا که شیب صعودی وحشتناکی در شیوع کرونا داریم و باید بیش از این مراقب باشیم.
وی خاطرنشان کرد: ویروس ووهان همراه با شیب ابتلا و بستری به صورت پلکانی بود و سال 99 تعداد بستری از 40 به 50 نفر می‌رسید و قدرت سرایت زیادی نداشت، اما شیب ابتلای این ویروس، آسانسوری است و روز قبل 90 نفر بستری داشتیم.
قدیر ادامه داد: این‌ها، از خصوصیات ویروس انگلیسی است که سبب می‌شود کار سخت شود، در حالی که کمتر از 5 بیمار بدحال داشتیم، امروز بیش از 40 بیمار بدحال داریم و نگران هستیم آمار مرگ و میر بالا رود.
وی با تاکید بر اینکه وضعیت مناسبی نداریم و در شرایط نارنجی به سر می‌بریم و ممکن است به وضعیت قرمز برسیم اضافه کرد:  در حال حاضر سه سد در برابر کرونا داریم، سد نخست، رعایت پروتکل‌ها و زدن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم حضور در تجمعات است.
 تلاش برای عدم حضور مردم در بیمارستان‌ها 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ابراز کرد: این سد مقداری شکسته شد؛ سد دوم مراکز منتخب بهداشتی و درمانگاهها هستند که باید مریض‌های  بیماران خفیف تا متوسط شناسایی شوند و این مراکز تقویت شود.
وی با بیان اینکه سد نهایی بیمارستان است، عنوان کرد: نباید کاری کنیم که پای شهروندان به بیمارستان کشیده شود، در این باره باید مراکز منتخب را افزایش دهیم.
قدیر تصریح کرد: تعداد تست‌ها در 14 فرودین، یک هزار و 580 مورد بود که اصلا سابقه نداشت و کمتر از 200 مورد گزارش می‌شد، نسبت به سایر استان‌ها، پیک در قم دیرتر زده شده و برخی از استان‌ها وارد پیک چهارم شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: اگر معاونت بهداشت و همراهی  نبودند پیک سوم در قم زودتر زده می‌شد، برخی استان ها وارد پیک چهارم شدند و اگر با این وضع ادامه پیدا کند وارد پیک سوم می‌شویم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در مورد علائم بیماری اظهار داشت: قدرت سرایت و انتقال بیماری بسیار زیاد شده که از خصوصیات ویروس جهش یافته است، اگر در جمع 8 نفره قبلا 20 تا 30 درصد افراد درگیر می‌شدند، امروز 80 درصد درگیر می‌شوند و اکثرا افراد به صورت خانوادگی مبتلا می‌شوند.
وی گفت: ویروس جهش یافته، سنین پایین‌تر را درگیر می‌کند و در این میان افراد پرخطر و دارای بیماری زمین‌ ای و سن بالا، بیشتر مستعد آسیب هستند.

انتهای پیام/
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب: 456544
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *