رنج مردم جنوب شرق از کمبود امکانات بهداشتی زیر سایه کرونا؛

سرباز شهری بدون بیمارستان و کمبود پزشک در دل محرومیت است/ نیمه کاره ماندن پروژه درمانی کلات، درد بی درمان مردم

20 دی 1399 ساعت 8:29

یکی از مشکلات و چالش های اساسی امروز مردم سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان عدم وجود یک بیمارستان مجهز با نیروی انسانی متخصص است.


به گزارش چهاربهاران، سلامتی محور توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کلیه جوامع بشری بوده و اهمیت ویژه ای در گسترش زیرساخت بخشهای مختلف جامعه دارد به طوری که هدف نهایی نظام ارایه خدمات بهداشتی و درمانی هر کشور، ارتقای سطح سلامت آحاد مردم است.

دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی و درمانی و توزیع برابر منابع سلامت یکی از اهداف اصلی برنامه‌ریزان و سیاستگذاران بخش سلامت در هر کشوری است اما این امر زمانی محقق می شود که مراکز خدمات سلامت نسبت به موقعیت های جغرافیایی و جمعیت دارای امکانات و تجهیزات باشند.

مناطق محروم و دور افتاده در حوزه بهداشت و درمان باید تقویت شوند تا سلامت افراد کمتر در خطر باشد که در راستای برقراری عدالت در حوزه سلامت، در جهت گسترش خدمات درمانی در این مناطق محروم اقدامات متعددی همچون تجهیز و راه اندازی بیمارستانهای مختلف با استفاده از امکانات روز، حضور پزشکان متخصص و ارائه خدمات تخصصی در مناطق محروم، بهبود تغذیه جامعه بویژه در این مناطق انجام گرفته است.

ایجاد مراکز دائمی بهداشت و درمان با تجهیزات روز پزشکی و وجود نیروی انسانی متخصص در مناطق محروم یک خواسته به حق و اصلی مردم برای توسعه زیرساخت ها و داشتن یک زندگی با آرامش و رفاه است که باید دولت و نهادهای مرتبط به آن توجه ویژه داشته باشند.

عدم وجود بیمارستان مشکل اساسی مردم سرباز

یکی از مشکلات و چالش های اساسی امروز مردم سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان عدم وجود یک بیمارستان مجهز با نیروی انسانی متخصص است که با تفکیک 2شهرستان سرباز و راسک از یکدیگر و افزایش جمعیت و دوری مسافت ایجاد یک بیمارستان در شهرستان سرباز و ارتقاء مرکز جامع سلامت شهری یک نیاز ضروری در این منطقه برای مردم است.

کمبودهای مرکز جامع سلامت شهری سرباز و بعد مسافت 110کیلومتری بیمارستان ولایت راسک یک چالش بزرگ در حوزه بهداشت و درمان مردم است که در شرایط حساس منجر به وراد شدن آسیب جدی به آنها می شود به گونه ای که امکان فوت یک شخص در هنگام بیماری را افزایش می دهد.

درد و رنج مردم با نبود پزشک متخصص دوچندان می شود

مولوی محمد اعزاز علی امجدی؛ استاد حوزه علمیه سردشت و کزور سرباز در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران بیان کرد: امروز یکی از مشکلات اساسی و مهم مردم شهرستان سرباز عدم یک بیمارستان مجهز با پزشکان تخصصی است که درد و رنج مردم را بیشتر می کند و در کنار بیماری دردی به دردشان اضافه می شود.

وی افزود: مرکز جامع سلامت فعلی سرباز پاسخگوی نیاز مردم نیست، چون هم فضای آن برای یک شهرستان کوچک است و هم امکانات مورد نیاز را کم دارد و در شرایط بحرانی نمی تواند خوب عمل کند.

استاد حوزه علمیه سرباز تصریح کرد: پروژه بیمارستان سه سال و نیمه کاره مانده و هنوز اقدام جدی نشده است و مردم مجبور هستند برای درمان بیماری مسافت 110 کیلومتری تا راسک را بروند که این مسئله یک مشکل بزرگ برای روستاییان و خود اهالی مردم شهر بوجود آورده است.

با تفکیک دو شهرستان راسک و سرباز به مسئله بهداشت و درمان توجه بیشتری شود

وی اشاره کرد: کمبود امکانات آزمایشگاه و دارو مشکل دیگر ما در بحث بهداشت و درمان است که توقع داریم با وجود تفکیک 2 شهرستان راسک و سرباز توجه بیشتری هر چه سریعتر در این زمینه از سوی مسئولین انجام شود.

مولوی علی امجدی گفت: کمبود پزشک متخصص مردم را مجبور به مسافرت به شهرستان هایی همچون ایرانشهر یا استان های همجوار می کند و برخی مردم مرز نشین هم برای درمان بیماری روی به کشور پاکستان می برند که این طولانی بودن مسیر برای مردم علاوه بر هزینه بالا مشکلات تردد را ایجاد می کند.

وی اذعان کرد: افزایش پایگاه های اورژانس با وجود گسترش و دوری مراکز درمانی یک نیاز ضروری است تا در شرایط و حوادث سخت همچون تصادف و سیل و بارندگی موجب خدمت رسانی بهتر به مردم شود.

30 درصد پیشرفت فیزیکی بیمارستان کلات سرباز

کامران کردی؛ سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران بیان کرد: بیمارستان کلات سرباز 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و یکی از برنامه های مهم دانشگاه در حوزه درمان برای مردم منطقه است که تلاش می کنیم با پیگیری های نماینده مردم در مجلس و جذب اعتبارات لازم هر چه زودتر این پروژه تکمیل و افتتاح شود.

وی با اشاره به روند پروژه های نیمه تمام و مشکلات تجهیزاتی حوزه بهداشت و درمان در شهرستان سرباز افزود: تمام تلاش ما در دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر رفع کمبودها و مشکلات زیرساختی است تا بتوانیم شرایط مناسب درمانی را برای مردم سرباز ایجاد کنیم.

وی گفت: تجهیزات لازم درمانی برای مرکز جامع سلامت سرباز با تخصیص اعتبارات تامین می شود تا توسعه بهداشت و درمان منطقه تحقق یابد و مردم کمترین چالشی داشته باشند.

تامین اعتبار و تعیین پیمانکار مشکل اساسی اما در حال پیگیری است

کردی اذعان کرد: روند تکمیل پروژه نیمه تمام درمانی سرباز در حال پیگیری است تا با تامین اعتبار و تعیین پیمانکار از طریق مناقصه بزودی با همکاری نماینده حوزه انتخابیه فاز اول آن اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به کمبود فضای آزمایشگاهی بیان کرد: برای احداث آزمایشگاه مانعی وجود ندارد اما ایجاد آن نیازمند تخصیص یک زمین مناسب از سوی مسئولین شهرستانی است تا در کمترین زمان ممکن ساخت آن انجام شود.

با تجهیز امکانات و استقرار نیروی انسانی بخشی از مشکلات حوزه بهداشت سرباز رفع می شود

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر اذعان کرد: در حوزه بهداشت و درمان شهرستان های راسک و سرباز در جنوب استان تعدادی خانه بهداشت شهری و روستایی وجود دارد که بزودی با تجهیز امکانات و دستگاه های پزشکی و استقرار نیروی انسانی احیا و راه اندازی می شود و بخشی از مشکلات مردم در این حوزه رفع خواهد شد.

وی افزود: تعدادی از پایگاه های اورژانس مصوب ما در این منطقه غیر فعال است که با برنامه ریزی های انجام شده و پیگیری های دانشگاه برای ارتقاء سطح کیفیت خدمات اورژانسی مورد نظر مردم مجددا احیا و راه اندازی می شوند.

وی گفت: تعدادی آمبولانس فرسوده و دارای خرابی جزیی داریم که با توجه وزارتخانه و تامین اعتبارات لازم بزودی چند دستگاه آمبولانس تخصیص و سایرین برای راه اندازی مجدد تعمیر خواهد شد.

30 درصد از پوشش شبکه ای خانه های بهداشت غیرفعال هستند

کردی بیان کرد: در خصوص مشکلات بهداشتی مردم تقریباً 30% پوشش شبکه ای خانه های بهداشت مصوب ما غیر فعال است و باید اقدامات لازم برای احیا آنها نظیر تامین تجهیزات و نیروی انسانی انجام شود.

وی اضافه کرد: مراکز جامع سلامتی شهری و روستایی هم با برنامه ریزی و همکاری خیرین بومی از نظر احداث و تامین فضای فیزیکی راه اندازی می شود و وزارت بهداشت این آمادگی را دارد تا با هماهنگی دانشگاه این مراکز بهداشت و درمان احداث و مجهز شوند و مردم در این حوزه دغدغه کمتری داشته باشند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 456295

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/456295/سرباز-شهری-بدون-بیمارستان-کمبود-پزشک-دل-محرومیت-نیمه-کاره-ماندن-پروژه-درمانی-کلات-درد-بی-درمان-مردم

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir