۰
وقتی قصه پر درد معلولیت با محرومیت در جنوب شرق چالش می شود؛

رفع واژه ناتوانی در پیچ و خم اجرای یک قانون/ تامین و آسایش معیشت بیماران باید اولویت مهم بهزیستی چابهار باشد

قصه پر درد معلولیت در جنوب شرق ایران معنای متفاوتی دارد وقتی که افراد سالم با توان جسمی مناسب زیر سایه محرومیت و محدودیت ها به سختی زندگی می کنند.
رفع واژه ناتوانی در پیچ و خم اجرای یک قانون/ تامین و آسایش معیشت بیماران باید اولویت مهم بهزیستی چابهار باشد
به گزارش چهاربهاران، در دنیای امروز ما افرادی در جامعه هستند که برخلاف سایر افراد بر اثر ضایعه جسمی، ذهنی، روانی یا توأم، اختلال مستمر و قابل توجهی در سلامت و کارآمدی آنها وجود دارد و به آنها افراد معلول یا کم توان می گویند.
 
معلول یا معلولیت واژه ایست که وقتی به گوش ما می رسد تنها تصویر یک فرد کم یا ناتوان در ذهن تداعی می شود که نسبت به سایر افراد جامعه دارای محدودیت هایی است که او را از داشتن یک زندگی با رفاه و آسایش و رسیدن به آرزوها منع می کند.
 
اما برخلاف تصور عمومی افراد جامعه ما کسانی را داریم که با همه محدودیت های معلولیت شان به موفقیتی دست پیدا کردند که یک فرد سالم و دارای توان جسمی بالا نتوانسته است با وجود فراهم شدن شرایط به آن برسد.
 
ولی علت تصورات غلط جامعه از معلولان وجود مشکلاتی است که مسئولین مربوطه با وجود مصوب کردن قانون "حمایت از افراد دارای معلولیت" هنوز نتوانستند در کشور ما چالش ها را حل کنند تا معلولین بتوانند زندگی راحت و با آرامش داشته باشند.
 
حمل و نقل و جابجایی، مشکلات کسب و کار،  امکانات تفریحی و رفاهی، مشکلات درمانی، چالش تحصیل و ازدواج، برخورد نامناسب افراد از جمله مشکلات معلولین در کشور ما است که هر روز با آن دست و پنجه نرم می کنند و با وجود سختی ها زندگی خود را می گذرانند.
 
اما قصه پر درد معلولیت در جنوب شرق ایران معنای متفاوتی دارد وقتی که افراد سالم با توان جسمی مناسب زیر سایه محرومیت و محدودیت ها به سختی زندگی می کنند، قطعا چالش و مشکلات آنها نسبت به سایر نقاط کشور چند برابر است و این درد و دل معلولین چابهاری است که سهمشان از رفاه و آسایش اندک شده و نیاز دارند تا توجه بیشتری از سوی مسئولین با آنها شود.
 
مناسب سازی معابر اصلی و فرعی، ایجاد اشتغال و درآمد، تامین امکانات رفاهی زندگی، برخورداری از بیمه و تسهیلات مناسب برای درمان و تهیه وسایل مورد نیاز از جمله ویلچر و مسکن از جمله مشکلات و چالش های معلولین در چابهار است که باید با توجه به قانون حمایت از افراد داری معلولیت شرایط لازم و مناسب برای آنها فراهم سازی شود تا زندگی بهتری داشته باشند.
 
بهره مندی بیش از چهار هزار معلول چابهاری از خدمات بهزیستی

حسن تاوانه؛ رئیس اداره بهزیستی شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران بیان کرد: در شهرستان چابهار بیش از چهار هزار و 500 نفر معلول با معلولیت ذهنی، جسمی حرکتی، بیمار روانی مزمن، ضایعه نخاعی، نابینا، ناشنوا، سالمند و موارد دیگر از خدمات بهزیستی بهره مند هستند.
 
وی افزود: با این جمعیت بالا و با توجه به اینکه چابهار به دلیل تراکم بیش از اندازه حاشیه‌نشینی در معرض آسیب‌های اجتماعی زیادی است، اعتبارات بهزیستی در خصوص رفاه حال معلولین در غالب های کمک هزینه تحصیل، تأمین مسکن، ایاب و ذهاب، کمک به متناسب سازی شهری، تغییر خودرو برای معلولین، هزینه ورزش، کمک به تأمین درمان و پرداخت پرستاری برای ضایعان نخاعی است.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: کمک به تأمین خویش فرما و کارفرما و مشاغل خانگی برای کسب و کار، تسهیلات و کمک برای تأمین وسیله های توانبخشی، خرید وسایل و تجهیزات برای افراد نابینا و ناشنوا از جمله عصای نابینایی، قرآن نابینایی، سمعک، عصای سفید، باتری سمعک و معافیت سربازی اعضای خانواده براساس دستورالعمل ها از طریق تامین اعتبار صرف می شود.
 
اکثر معلولیت ها در چابهار براثر حادثه و بیماری های ژنتیکی است

وی گفت: اکثر معلولیت ها در چابهار براثر حادثه و بیماری های ژنتیکی وجود دارد که میتوان در این رابطه معلولیت های دیگری شامل معلول بیماری عفونی و مزمن، اختلال ام اس، اختلال آلزایمر، ضایعه نخاعی و پارکینسون، اختلال بلع، نابینایی و ناشنوایی را نام برد.
 
اجرای طرح غربالگری ناشنوایی نیاز ضروری خانوادهاست

تاوانه اظهار کرد: برای پیشگیری از معلولیت‌ها بین افراد خانوارها اجرای طرح غربالگری ناشنوایی به همراه نصب و راه‌ اندازی دستگاه مورد نیاز آن در زایشگاه بیمارستان امام علی (ع) چابهار یک مسئله ضروری و حیاتی برای آینده فرزندان و خانواده ها است.
 
وی ادامه داد: اجرای طرح تنبلی چشم کودکان سه تا ۶ سال و از همه مهم‌تر اجرای طرح پیشگیری از معلولیت توسط معلمان و مربیان، طرح سی بی آر (CBR)، روستایی، اف بی ار (FBR) و همچنین خدمات توان‌بخشی می‌تواند در پرداخت هزینه کمک بزرگی به خانواده‌ها باشد.
 
عدم اشتغال پایدار از مهم ترین دغدغه معلولان چابهاری

رئیس اداره بهزیستی شهرستان چابهار عدم ایجاد اشتغال پایدار معلولان را یکی از دغدغه های بهزیستی دانست و گفت: ایجاد پست های اداری و دولتی و حتی خصوصی ویژه معلولان یکی از خواسته‌های اصلی آنها است، چرا که بر اساس "قانون حمایت از معلولان" باید "سه درصد" از سهمیه استخدام‌ها به این قشر جامعه اختصاص داده شود.
 
وی با اشاره به اینکه 12 معلول جسمی و حرکتی را توانمند کرده‌ایم، افزود: اعطای 12 دستگاه موتور سه چرخ برای اشتغال و تامین هزینه بیمه معلولان شاغل در کارگاه ها و شرکت های خصوصی، تامین جبران خسارت و اجرای طرح های پیشگیری از معلولیتهای با اعزام برای انجام آزمایشات ژنتیکی به مرکز مجهز استان و پرداخت هزینه های تحصیلات کارفرمایی بخشی دیگر از اقدامات انجام شده در این زمینه است.
 
اعطای تجهیزات و امکانات رفاهی زندگی به 52 نفر از معلولین چابهاری
 
تاوانه با اشاره به تامین وسایل مورد نیاز زندگی معلولین چابهاری عنوان کرد: در راستای حمایت و پشتیبانی از افراد دارای معلولیت، تجهیزات و امکانات رفاهی زندگی 52 نفر از بیماران معلول ضایع نخاعی چابهاری و دشتیاری تحت پوشش بهزیستی تامین و به آنها اعطا شد.
 
وی گفت: این امکانات و تجهیزات وسایل مورد نیاز زندگی و حرکتی معلولین  شامل یک دستگاه کولر، یخچال، اجاق گاز، فرش و ویلچر بوده  است.
 
رئیس اداره بهزیستی چابهار افزود: ارزش ریالی این تجهیزات و وسایل رفاهی زندگی و حرکتی افراد معلول 2میلیارد و 600میلیون ریال می باشد که از محل اعتبارات سازمانی بهزیستی تامین و به آنها اعطا شد تا از مشکلات و چالش های آنها در جنوب استان کاسته شود.
 
وی اذعان کرد: یکی از موارد قانون بودجه سالانه سازمان بهزیستی "قانون حمایت از افراد دارای معلولیت" است که توسط مجلس پس از کش و قوس های زیاد مصوب شده که با تخصیص اعتبار و بودجه لازم، به افراد واجد شرایط تعلق می گیرد.
 
تاوانه خاطر نشان کرد: اولویت ما تامین رفاه و آسایش افراد تحت پوشش است که هر ساله با شناسایی و تشکیل پرونده افراد دارای معلولیت حمایت های معیشتی از آنها توسط بهزیستی چابهار انجام می شود که تلاش می کنیم تا مشکلات و چالش های آنها رفع شود.

انتهای پیام/
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۱۰
کد مطلب: 456176
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *