رئیس اداره کتابخانه های عمومی چابهار عنوان کرد:

نامهربانی با یارمهربان؛ عامل سقوط سرانه مطالعه/ گسترش و توسعه فیزیکی کتابخانه ها مهمترین برنامه در چابهار است

26 آبان 1399 ساعت 2:12

زیبا مهدیزاده گفت: عدم حمایت و ترویج درست و همه جانبه از کتاب خواندن و مطالعه کردن نه تنها در چابهار بلکه کل کشور باعث شده تا آمار سرانه مطالعه نسبت به سایر نقاط جهان پایین باشد.


زیبا مهدیزاده؛ رئیس اداره کتابخانه های عمومی چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به حمایت و توسعه کتابخانه ها بیان کرد: با توجه به نقش مهم  مطالعه و کتابخوانی در ارتقای فرهنگ جامعه، باید برای ایجاد فضاهای کتابخوانی و ترغیب عموم مردم جامعه به مطالعه، برنامه ریزی مناسی انجام شود.
 
وی با بیان اهمیت ترویج و اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه، نسل جوان را به کتاب و کتابخوانی دعوت کرد و افزود: مسئولان و مدیران شهرستان باید کتابخوانی را مورد توجه قرار دهند و در زمینه تشویق مردم به کتابخانه و ترویج فرهنگ کتابخوانی همکاری و مشارکت داشته باشند.
                                                                                                                                                                                
رئیس اداره کتابخانه های چابهار کمبود منابع تازه را عمده ترين مشكل كتابخانه هاي اين شهرستان دانست و گفت: 60 درصد كتاب هاي موجود در كتابخانه ها قديمي هستند، البته کتب اهدایی از طرف اعضای کتابخانه ها، موسسه نبی اکرم(ص)، کانون قلم چی و انتشارات مشاوران انجام شده است اما بازهم نیازمند بروز رسانی و افزایش کتاب هستیم.
 
وی با اشاره به اینکه در سطح شهرستان چابهار سه کتابخانه شهری و یک کتابخانه روستایی وجود دارد تصریح کرد: نزدیک 2 هزار نفر عضو فعال کتابخوان در شهرستان داریم که مخزن موجود ما در حدود53هزار جلد کتاب می باشد که از این تعداد حدود سه هزار و پانصد جلد حوزه کودکان را تشکیل داده و در کنار کتابخانه های شهری و روستایی، یک باب کتابخانه با مشارکت اداره زندان ها برای بهره مندی زندانیان ایجاد شده است.
 
مهدیزاده افزود: با توجه به وضعیت شیوع بیماری کرونا که در کشور وجود دارد و تعطیلی کتابخانه ها به مدت نزدیک پنج ماه و محدودیتی که اکنون برای پذیرش مراجعین وجود دارد، این مورد بر روی فعالیت کتابخانه ها از جمله حضور فیزیکی اعضاء تاثیر گذاشته است.
 
وی خاطرنشان کرد: عدم حمایت و ترویج درست و همه جانبه از کتاب خواندن و مطالعه کردن نه تنها در چابهار بلکه کل کشور وجود دارد و عوامل مختلف از جمله فقر فرهنگی، فقر اقتصادی، مسافت های دور و از همه مهمتر اینکه عدم نیاز به مطالعه باعث شده تا آمار سرانه مطالعه در ایران نسبت به سایر نقاط جهان پایین باشد.
 
رئیس اداره کتابخانه های چابهار گفت: در کنار توجه به فعالیت های نرم افزاری، پیگیری توسعه فضای فیزیکی کتابخانه ها هستیم و برای ایجاد و گسترش کتابخانه ها به صورت حق انتفاع یا مشارکتی در روستاهای کمتر برخوردار با جمعیتی بالای یک هزار و 500 نفر و شهری تلاش همه جانبه مان را برای تحقق این برنامه می کنیم.
 


کد مطلب: 456115

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/456115/نامهربانی-یارمهربان-عامل-سقوط-سرانه-مطالعه-گسترش-توسعه-فیزیکی-کتابخانه-مهمترین-برنامه-چابهار

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir