۰

روحانی: آمریکا در یک ماه گذشته سه بار دچار شکست شد/ پیام رئیس جمهور به کشورهای باقیمانده در برجام

رییس جمهور گفت: امروز ما می توانیم بگوییم فشار حداکثری علیه ملت ایران در بخش سیاسی و حقوقی تبدیل به انزوای حداکثری آمریکا تبدیل شده است.
روحانی: آمریکا در یک ماه گذشته سه بار دچار شکست شد/ پیام رئیس جمهور به کشورهای باقیمانده در برجام
به گزارش چهاربهاران به نقل از  تسنیم، رییس جمهور کشورمان در جلسه امروز هیئت دولت اظهار داشت : به همان صورت که روزهای قبل پیش بینی می‌کردیم، امروز سی شهریور سال 1399 به‌عنوان یک روز به‌یاد ماندنی در تاریخ دیپلماسی کشور ما خواهد بود. آمریکا به‌عنوان یک کشور زورگو در سطح جهان حدودا از دو سال و نیم پیش تلاش سرسختانه‌ای را برای تحمیل تحریم‌های شورای امنیت علیه ملت ایران آغاز کرد و مخصوصا روندی که در ماه‌های اخیر و در یک‌ماهه گذشته دنبال می‌کرد، امروز به نقطه شکست حتمی خود رسید.
وی افزود: آمریکایی‌ها در این دو سال و نیم تلاش کردند که یکبار دیگر یک ائتلاف جامعه جهانی را به اصطلاح خودشان علیه جمهوری اسلامی ایران به‌وجود بیاورند و از روزی که از توافق هسته‌ای و برجام خارج شدند، فکر می‌کردند در زمان کوتاهی می‌توانند اتحادیه اروپا را هم به سمت خودشان بکشانند. آن‌ها حتی فکر می‌کردند با تحریکاتی که انجام می‌دهند، جمهوری اسلامی ایران اقداماتی را انجام خواهد داد که آن‌ها بتوانند بهانه لازم را برای بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت پیدا کنند.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: خوشبختانه آمریکا در تمام مراحل در طول این‌مدت مواجه با شکست و پاسخ منفی جامعه جهانی و حتی متحدان سنتی خودش شد. نه توانست ائتلافی علیه ما به وجود بیاورد و در یک‌ماه گذشته در تلاشی که انجام داد تا جلوی لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران را بایستد و نگذارد که در یک‌ماه آینده تحریم تسلیحاتی ایران لغو شود، در این زمینه هم دچار شکست شد.
روحانی تأکید کرد: ما امروز می‌توانیم بگوییم فشار حداکثری آمریکا علیه ملت ایران در بخش سیاسی و حقوقی به انزوای حداکثری آمریکا تبدیل شده است. امروز همه در جهان دیپلماسی شاهد هستند که آمریکا در ماه گذشته سه بار پیاپی دچار شکست در شورای امنیت سازمان ملل شد. یعنی همان‌جایی که آمریکایی‌ها همیشه فکر می‌کردند که شورای امنیت نقطه قوت آن‌هاست، به‌دلایل مختلف و دلایل تاریخی و اینکه حق وتو دارند و اینکه دوستان سنتی را داشتند، همیشه فکر می‌کردند لااقل در شورای امنیت سازمان ملل شکست نمی‌خورند، البته آن‌ها در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شکست‌های زیاد خورده‌اند. ما شاهد این بودیم که 13 عضو از 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل در برابر آمریکا ایستادند، از برجام حمایت کردند و نظر آمریکا را نپذیرتفند.
وی ادامه داد: البته کاری که اخیرا آمریکا شروع کرده بود، از یک‌ماه پیش در زمینه به‌اصلاح استفاده از ماشه یک حرفِ نامعقولی بود که برای هیچ‌کس در دنیا قابل پذیرش نبود. کسی که از جمعی به طور رسمی خارج شده و گفته که من در این جمع نیستم، دوباره می‌خواهد بگوید می‌خواهم از حقوق عضویت در این جمع استفاده کنم؛ کسی که درباره عضویت در آن جمع را به‌عنوان حادثه تاریخی بد علیه دولت قبلی سخن گفته، حالا می‌خواهد از حقوق آن استفاده کنند. مانند کسی که از تابعیت کشوری خارج شده و در یک روز می‌خواهد به آن تابعیت برگردد و از حقوق آن استفاده کند و شکست آمریکا حتمی بود.
رئیس‌جمهور بیان کرد: شیوه‌ای که شورای امنیت سازمان ملل استفاده کرد، ارزشمند بود و شیوه بی‌اعتنایی به تقاضا و نامه آمریکا یک شیوه ارزشمند بود و شورای امنیت جلسه‌ای برای درخواست آمریکا تشکیل نداد و این بهترین شیوه‌ای بود که در برابر آمریکا انجام گرفت.
روحانی یادآور شد: بارها گفته‌ایم که در برابر ملت ایران یک راه بیشتر وجود ندارد و آن احترام به حقوق ملت ایران است و اینکه با زبان تکریم با ملت ایران سخت گفته شود. هر کسی که بخواهد با قلدری با مردم ایران مواجه شود، پایان این راه، شکست خواهد بود و پاسخی نخواهد گرفت. لازنم می‌دانم به عنوان رئیس‌جمهور ایران اعلام کنم که اگر آمریکا بخواهد از قلدری خود استفاده کند و حرف نادرستی که می‌گوید که من توانستم قطعنامه‌ها را برگردانم که هیچ‌کس این را قبول ندارد و اگر بخواهد در مقام عملی کاری کند، با حتما پاسخ قاطع ما مواجه می‌شود و روشن است که ایران در هیچ مقطعی زیربار قلدری آمریکا نرفته و در این مقطع هم در برابر قلدری آمریکا ایستادگی خواهد کرد.
وی ادامه داد: وقتی آمریکا درخواست غیرحقوقی و ناصحیح را مطرح کرده و اکثریت قاطع قریب به اتفاق شورای امنیت این درخواست را رد کرده و ایستادگی کرده، از این به بعد حرف زدن آمریکا جز یاغی‌گری، معنای دیگری نخواهد داشت و کسی زیربار این حرف نخواهد رفت و عواقب این‌گونه حرف‌ها و موضع‌گیری‌ها به خود آمریکا بر می‌گردد. هم‌چنین لازم می‌دانم از اعضای شورای امنیت که در برابر درخواست غیرقانونی و غیرمنطقیِ آمریکا در این یک‌ماه ایستادگی کردند، تشکر کنم؛ از رئیس شورای امنیتِ قبلی یعنی اندونزی و رئیس شورای امنیتِ فعلی یعنی نماینده نیجر به خاطر ایستادگی در برابر آمریکا تشکر می‌کنم و هم‌چنین از روسیه و چین که با استحکام و قدرت در برابر بی‌منطقی آمریکا هم در مقاطع قبلی و هم در این مقطع ایستادگی کردند، تشکر می‌کنم.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: هم‌چنین از سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل، کشورهای اروپایی، سایر کشورها و همه 12-13 کشوری که از ایران حمایت و در برابر آمریکا ایستادگی کردند، قدردانی می‌کنم.
روحانی تصریح کرد: بار دیگر به 4+1 اعلام می‌کنم که ما در صورتی که 5 کشوری که امروز در توافق هسته‌ای باقی‌مانده‌اند، به همه توافق و اصولی که در این توافق متعهد دید‌ه‌ایم عمل کنند، ما هم به‌طور کامل به تعهدات خود باز می‌گردیم. اینکه تعهدات برجامی را کاهش دادیم و کنار گذاشتیم به‌خاطر این بود که یک‌سال صبر کردیم و 4+1 مثبتی در زمینه اقتصادی به ما نداد، گرچه از لحاظ حقوقی و سیاسی مواضع خوبی اتخاذ کردند ولی چون در زمینه اقتصادی نتوانستند و یا نخواستند پاسخی به ما بدهند، ما از تعهدات کنار رفتیم. هر زمان که پنج کشور به تعهدات خود بازگردند، ما هم به تعهدات خود باز می‌گردیم.
وی خاطر نشان کرد: متذکر می‌شوم که جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات بین المللی خود عمل کرده اما هیچ زمانی حاضر نبوده در توافقی که توازنِ آن بهم می‌خورد، بار آن توافق را یکجانبه بر عهده بگیرد. در عین حال همه موفقیت‌هایی که تا امروز در این دو سال و نیم داشته‌ایم مرهون ایستادگی و مقاومت ملت بزرگ ایران است، آن‌ها فکر می‌کردند با فشار بر مردم، مردم ما در برابر آن‌ها تسلیم می‌شوند و موفقیت‌هایی که به دست آوردیم علیرغم فشاری که روی مردم و زندگی آن‌ها بوده، به‌خاطر ایستادگی مردم ما بود و موفقیتی که دیپلمات‌های ما به‌دست آوردند، در سایه مقاومت ملت و هدایت‌های مقام معظم رهبری بوده و تا زمانی که این هدایت و این حمایت مردمی هست، می‌توانیم به خوبی در برابر سخنان غیر منطقی آمریکا و اقدامات غیرمنطقی او ایستادگی کنیم و پیروزی نهایی از آنِ ملتی است که با استواری برای حقوق خود ایستادگی کرده و خواهد کرد.
 
انتهای پیام/
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۱۲
کد مطلب: 455977
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *