۰

کرونا در بستر بی‌تدبیری؛ با موج های سینوسی می‌تازد !/ "راینو ویروس‌"ها همسو با آنفلوانزا و کرونا؛ پائیز را مخاطره‌آمیز می‌کند !

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: توجه نکردن به رعایت پروتکل های بهداشتی موجب شد تا روند فعالیت کرونا در کشور در زمانهای گوناگون اتفاق بیفتد، این در حالی است که کرونا تنها یک موج را در دنیا طی کرده اما در ایران دچار فراز و نشیب‌هایی بوده و پالس‌ها و ریتم‌های متفاوتی را تجربه کرده است.
کرونا در بستر بی‌تدبیری؛ با موج های سینوسی می‌تازد !/ "راینو ویروس‌"ها همسو با آنفلوانزا و کرونا؛ پائیز را مخاطره‌آمیز می‌کند !
به گزارش چهاربهاران، دکتر محمدرضا ناظر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به مماشات بی‌مورد دولت در برخورد با هنجارشکنانی که در جامعه با رفتارهای عجیب خود گویا هنوز متوجه خطر بیماری هولناک کرونا نشده اند، با بیان اینکه برخی انگار صدای زنگ خطر این بحران را نشنیده اند، تصریح کرد: امروز محدودیت در مناسبات اجتماعی به واسطه شیوع کرونا در کشورمان به طور کامل اجرا نشده و به همین سبب است که احتمال وقوع تکانه‌های جدید ویروس کرونا و افزایش لگام گسیخته این بیماری در فصل پاییز وجود دارد.
متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: فعالیت مجدد کرونا در کشور را نمی‌توان قابل قیاس با دیگر کشورها به شمار آورد؛ چرا که مردم کشور ما در تابستان گذشته و اعمال محدودیتهای این فصل، به درستی پروتکل ‌های بهداشتی را رعایت نکردند؛ در حالی که اگر در تابستان و زمانی که مسئولان مدام از خطر ترکیب و هم‌سویی دو بیماری آنفلوانزا و کرونا سخن می‌گفتند و هشدار می‌دادند، اقدام به رعایت اصول می‌کردیم و محدودیت‌ها را با یک نگاه جمعی مراعات می‌کردیم، این امکان وجود داشت که امروزه به ایمنی جمعی دست پیدا کنیم؛ اما متاسفانه اینگونه نشد. 
وی با اشاره به فراگیری ویروس کرونا در فصول پاییز و زمستان، عنوان کرد: ممکن است همزمان با افزایش تجمعات زیر سقف‌ها و کاهش تهویه مکان‌های پرتجمع، کرونا ویروس فصلی دیگر از فعالیت خود را آغاز کند که باید متولیان ستاد مقابله با کرونا هرچه سریعتر شیوه نامه‌های بهداشتی را با هدف آشنایی مردم در استفاده از لوازم گرمازا در ایام بحران کرونا تدوین و به مردم ارائه کنند. چرا که مثلا در محیط های عمومی غالبا از فن برای چرخش هوای گرم استفاده میکنند. در حالیکه همین چرخش هوا یکی از مهمترین راه های انتقال ویروس است. بنابراین باید هرچه زودتر شیوه نامه استفاده از لوازم گرمازا را به مردم، به ویژه به اماکن عمومی ارائه کنند. سعی شود بخاری‌های دارای فن برای گردش هوا مورد استفاده قرار گیرد.
دولت اگر قرنطینه را اجباری میکرد، الان از بحران کرونا عبور کرده بودیم

وی با خطرناک توصیف کردن آغاز بازگشایی مدارس در زمان شیوع کرونا، بر قرنطینه شهرهای پرخطر تاکید و خاطرنشان کرد: اگر پیش از ایام نوروز، قرنطینه را به صورت کامل اجرا می کردیم، تنها با یک موج از کرونا که سازمان بهداشت جهانی از آن خبر داده بود، درگیر می شدیم که تا کنون هم بر آن غلبه می کردیم؛ ضمن آنکه تابستانی بدون بیماری داشتیم و درصد آمار مبتلایان و فوتی ها به پایین‌ترین سطح خود می رسید.

وی با بیان اینکه دولت اگر قرنطینه را اجباری کرده بود الان از بحران کرونا عبور کرده بودیم، عنوان کرد: توجه نکردن به قرنطینه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی موجب شد تا  روند فعالیت کرونا در کشور در زمانهای گوناگون اتفاق بیفتد، این در حالی است که کرونا تنها یک موج را در دنیا طی کرده اما در ایران دچار فراز و نشیب‌هایی بوده و پالس‌ها و ریتم‌های متفاوتی را تجربه کرده است.
ده‌ها عفونت‌ ویروسی مخاطره‌انگیز در کنار آنفلوانزا و کرونا !
دکتر ناظر ادامه داد: فعالیت کرونا در کشور ما دچار موج های سینوسی شده و این به دلیل همان ایجاد محدویتها در بازده‌های زمانی گوناگون است.

وی وجود عفونت‌های ویروسی در کنار آنفلوانزا و کرونا را برای مردم مخاطره‌انگیز دانست و گفت: عفونتهای ویروسی بسیاری دیگر در فصل پاییز در کنار کرونا جان مردم را تهدید خواهد کرد که از آن جمله می توان به راینو ویروس‌ها ، آدنو ویروس‌ها و ده‌ها ویروس دیگر اشاره کرد که هر کدام در کنار کرونا می توان برای مردم دردسرساز باشند.
زمان صحبت کردن، ماسک خود را کنار نزنید!

این متخصص بیماری‌های عفونی، بر ایجاد پروتکل‌های بهداشتی متفاوت در شهرهای کشور تاکید و بیان کرد: نوع آداب و رسوم هر یک از شهرهای کشور متفاوت است و نمی شود یک نسخه از پروتکل‌های بهداشتی را برای آن‌ها پیچید؛ در برخی از شهرهای کویری و مرکزی، پروتکل های بهداشتی رعایت می شود اما در برخی شهرهای دیگر ، مراسم ختم بسیاری برگزار شده است که باید دولت قوانین مدونی را در برخورد با این موارد تدوین و به نهادهای اجرایی ابلاغ کند. نباید یک بام و دو هوا عمل کرد و هرکس قوانین و اصول بهداشتی ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا را نادیده گرفت باید انتظار برخوردی جدی را هم داشته باشد. تنها به این وسیله است که می توانیم مقابل این بیماری مهلک بایستیم .

وی در پایان متذکر شد: برخی از مردم عملا و علنا دولت و دولتمردان را به سخره گرفته اند و این بخاطر رفتار منفعل دولت است که نتوانسته در برخوردها اقتدار لازم را به مردم تفهیم کند و خود را به گونه ای معرفی ننماید که کمتر کسی جرأت تمرد از قوانین را داشته باشد؛ لذا هر وقت به این مرحله رسیدیم، می توانیم ادعا کنیم که امیدی به ریشه کن کردن این بیماری منحوس خواهیم داشت. 
انتهای پیام/ا
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۶
کد مطلب: 455966
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *