۰
دفتر ستاد توسعه سواحل مکران برای گسترش شیلات عزم جدی دارد؛

صنایع دریایی نقطه عطف گسترش و آبادانی جنوب شرق کشور/ محرومیت زدایی و توسعه اقتصادی مردم منطقه مهم ترین دستاورد ملی است

یکی از ظرفیت های ویژه سواحل مکران در حوزه شیلات است که در کنار خلیج فارس و دریای خزر اهمیت بالایی برای پرورش و گسترش صنعت آبزی پروری و صیادی دارد و باعث اشتغالزایی و محرومیت زدایی می شود.
صنایع دریایی نقطه عطف گسترش و آبادانی جنوب شرق کشور/ محرومیت زدایی و توسعه اقتصادی مردم منطقه مهم ترین دستاورد ملی است
به گزارش چهاربهاران، سواحل مکران در جنوب شرق کشور از مرزهای آبی سیستان و بلوچستان تا هرمزگان قرار دارد و یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این منطقه، مجاورت آن با آب‌های آزاد بین‌المللی در سرتاسر مرز جنوبی، همسایگی مستقیم با کشورهای پاکستان و افغانستان، و به طور غیرمستقیم با کشورهای آسیای مرکزی( از طریق ترکمنستان) است.
 
این خطه از کشور در مسیر دو کریدور ترانزیتی بزرگ دنیا قرار دارد که این امر، منطقه مکران را به عنوان محور ترانزیتی طرح توسعه جنوب شرق ایران مطرح می‌کند و بندر چابهار به عنوان مرکز آن یکی از چهارراه های اصلی کریدور جنوبی تجارت جهانی است.
 
ظرفیت ها و پتانسیل های فراوان آن در کنار جایگاه ویژه دریای عمان و موقعیت نظامی باعث شده تا آینده درخشانی در تبدیل جمهوری اسلامی به یک قدرت فرا-‌منطقه‌ای ایفا کند و توسعه آن نقطه عطفی برای پیشرفت و گسترش کشور باشد.
 
 حسن خادم؛ نماینده و عضو دفتر توسعه سواحل مکران شعبه سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: رهبر انقلاب در برنامه های پنجم و ششم توسعه با جدیدت و کارشناسی شده تاکید بر گسترش و توسعه آن به عنوان نقطه عطف عمرانی و آبادانی جنوب و جنوب شرق کشور دارد که به دنبال آن می تواند باعث تحول در کشورهای همسایه و منطقه آسیایی و خاورمیانه شود.

وی افزود: سواحل مکران به ویژه جنوب سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت ها و پتانسیل مختلف دریایی، کشاورزی، گردشگری است که با اجرای طرح و برنامه های متنوع می توان علاوه بر شکوفا کردن این استعدادها، بسیاری از نیازهای منطقه و کشور را در حوزه های مختلف اقتصادی و اشتغالزایی تامین کرد.

وی تصریح کرد: دفتر مرکزی ستاد توسعه سواحل مکران در تهران تشکیل شده است که یک شعبه آن در شهر چابهار به نمایندگی از استان با هدف نظارت بر فعالیت ها و اجرای دقیق برنامه های عملیاتی و ایفای نقش تسهیل گری و تسریع در آنها سه ماه پیش تشکیل شده است.
 
عضو دفتر توسعه سواحل مکران با اشاره به اهمیت حوزه شیلات با توجه به وجود دریای عمان در منطقه چابهار، کنارک و دشتیاری که به اقیانوس هند و خلیج فارس متصل می شود، از برگزاری جلسه مشترک بین موسسه تحقیقاتی منابع شیلات کشور و دبیرخانه ستاد سواحل مکران سیستان و بلوچستان در شهرستان چابهار برای گسترش فعالیت و توسعه شیلات جنوب شرق کشور خبر داد.
 
وی گفت: سواحل مکران با توجه به گستردگی آن قطب شیلاتی محسوب می شود و باید برای توسعه اقتصادی و اشتغالزایی منطقه جنوب و جنوب شرق کشور که باعث توسعه کشورهای آسیای می شود، نگاه و توجه ویژه از سوی مسئولان به حوزه شیلات و و صنایع آن شود.
 
خادم ادامه داد: برای ثمره دادن یک کار و پروژه موفق با بازدهی مثبت به ویژه در زمینه اقتصادی و عمرانی نیاز است تا مطالعات پژوهشی و تحقیقاتی آن صورت گیرد و همه نکات کارشناسی و فنی در اجرای صحیح آن برای رسیدن به نتیجه مطلوب انجام شود.
 
این مسئول با اشاره به معضلات زیست محیطی که باعث تخریب منطقه و آسیب به حوزه شیلات می شود، اذعان کرد: یکی از مصوبات جلسه ما با توجه به اهمیت شیلات در توسعه اقتصادی و عمرانی منطقه، انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی دریای و زیست دریا است تا از عوامل تخریب و آسیب به سواحل مکران جلوگیری شود.
 
وی تاکید کرد: موسسه تحقیقاتی منابع شیلات کشور اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی کلیه طرح ها و پروژه های حوزه شیلات را با حضور کارشناسان و محققان برجسته و مجرب انجام می دهد تا فعالیت های موثر با قابلیت بازدهی در توسعه و عمرانی به ثمره برسد.
 
خادم تصریح کرد: استاندار سیستان و بلوچستان برای تسریع در برنامه ها دستور به تشکیل چهار کارگروه عمرانی، سرمایه گذاری، برنامه و بودجه، اجتماعی و فرهنگی دادند که از هر اداره کل استان یک نفر به نمایندگی در این ستاد و کارگروه ها حضور دارد تا برای انجام برنامه های اقتصادی، عمرانی و آبادانی اقدامات کارشناسی و عملیاتی انجام شود.
 
وی گفت: بسته های حمایتی از حوزه شیلات برای پرورش محصولات آبزی نظیر جلبک ها، ماهی و میگو در دستور کار قرار گرفته است که پس از تامین و تخصیص اعتبار عملیاتی می شود تا بتوانیم علاوه بر گسترش شیلات به توسعه سواحل مکران کمک کنیم.
 
نماینده و عضو دفتر توسعه سواحل مکران شعبه سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد کرد: توسعه سواحل مکران نقش موثر و بسزایی در محرومیت زدایی استان و منطقه جنوب دارد با راه اندازی و انجام پروژه های مختلف شاهد رشد اقتصادی و اشتغالزایی برای مردم هستیم که این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام/
 
سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب: 455881
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *