۰
مکتبی که بعد از هزار سال همچنان ادامه دارد؛

دست یاری به نیازمندان؛ راه و سنت اهل بیت/ طبخ غذای نذری سنت دیرینه مردم چابهار برای زنده نگه داشتن راه سیدشهداست

طبخ و توزیع غذای نذری سنت دیرینه مردم چابهار در روزهای کرونایی و ایام محرم بزرگترین خدمت به مردم نیازمند است.
دست یاری به نیازمندان؛ راه و سنت اهل بیت/ طبخ غذای نذری سنت دیرینه مردم چابهار برای زنده نگه داشتن راه سیدشهداست
به گزارش چهاربهاران، هر سال با نزدیک شدن به ایام محرم هیئت‌های مذهبی برای شروع مراسم عزاداری برنامه‌ریزهای لازم را انجام میدادند تا با آغاز ماه محرم، بدون هیچ مشکل یا مانعی عزاداری را شروع کنند.
 
 دعوت از مداحان، برنامه‌ریزی برای پخت و توزیع غذاهای نذری از جمله موضوعاتی است که هیئت‌های مذهبی برای آن برنامه ریزی می‌کردند اما امسال با شیوع کرونا برگزاری مراسم‌ها با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد بود.
 
آیین نذری دادن در ایام محرم مملو از ارزشهای انسانی و اسلامی است که در کنار همیاری و دوستی مردم، نشان دهنده فرهنگ، آداب و رسوم و عقاید و سنتهای ماست و نشانه هایی از عواطف، احساسات و یکدلی مردم و شریک بودن در عزای سرور و سالار شهیدان است.
 
نذورات ممکن است در اشکال مختلف، مواقع متفاوت و به مناسبت‌های گوناگون از سوی افراد انجام شود اما یکی از نذرهایی که از گذشته تا امروز جایگاه ویژه‌ای نزد ما ایرانی‌ها داشته است، نذری دادن برای عزاداران سیدالشهدا (ع) است.
 
اهمیت نذری دادن در ایام سوگواری محرم و صفر از گذشته تا امروز حفظ شده و مردم با توجه به شرایط مالی خود در این ایام از عزادارانی که در هیئت و مساجد حضور پیدا کرده‌اند، پذیرایی می‌کنند.
 
 طبخ غذای نذری سنت دیرینه مردم چابهار برای زنده نگه داشتن راه سیدشهداست
مهدی عامری؛ یکی از اعضای گروه جهادی مردمی بیت الاحسان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: نذری همان طور که از نامش بر می‌آید؛ عهدی است که شخص برای برآورده شدن حاجت خود آن را ادا می‌کند و تنها ویژه آئین مقدس دین اسلام نیست، بلکه تاریخ نشان می‌دهد که در دیگر ادیان هم این سنت وجود دارد.
 
وی افزود: پختن غذای نذری در ماه محرم یا غذای محرم یکی از سنت‌های زیبا و پسندیده مسلمانان و به خصوص مردم ایران در ایام محرم و صفر است.
 
عامری ادامه داد: در این ایام، افراد به صورت گروهی در هیئت‌ها و مساجد و حتی حیاط منازل به پخت غذای محرم مشغول می‌شوند و با بهترین شکل ممکن به دست عزادران حسینی برسد.
 
وی با اشاره به غذاهای نذری تصریح کرد: از جمله مشهورترین انواع غذای نذری یا غذای محرم می‌توان به خورشت قیمه، قورمه سبزی، عدس پلو، زرشک پلو با مرغ، پخت انواع حلیم، آش، شله زرد و حلوا است.
 
یکی از اعضای گروه جهادی مردمی بیت الاحسان افزود: در شهرستان چابهار هم این سنت حسنه و دیرینه هر سال در هیئت های مذهبی و خانه های مردم برپا شد تا با پخت غذا و نذری از عزاداران سالار شهیدان پذیرایی شود.
 
وی گفت: همانطور که با تاکید بر اصول راه اهل بیت (ع) یعنی کمک به نیازمندان و فقرا کسی در خانه اش گرسنه نباشد تا همیشه راه آنها در عمل حفظ شود.
 
عامری با اشاره به اینکه طبخ غذای نذری با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی در دهه اول محرم انجام شده است اذعان کرد: خیرین و مردم بصورت خودجوش در دهه محرم روزانه بین 300 تا 1000 غذای گرم تهیه کردند و بین نیازمندان و حاشیه شهر توزیع شده است.
 
وی با اشاره به همکاری ۱۰ اکیپ برای توزیع غذا یادآورشد: این گروه جهادی در ایام ماه مبارک رمضان هم به طبخ غذای گرم بصورت روزانه و توزیع بین کارتن خواب ها و حاشیه شهر انجام شد.
 
توزیع غذای نذری با پروتکل های بهداشتی صورت گرفت
مهدی میرادی؛ رئیس شبکه و بهداشت و درمان شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: با توجه به این‌که امسال عزاداری محرم با روش خاص بر مبنای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار می‌شود، مرکز بهداشت شهرستان از همیاران سلامت در هیئت ها بکار گیری کرد.
 
وی افزود: نیاز جامعه توجه به امور بهداشتی جهت مبارزه با ویروس کرونا است و بر این اساس نذری ها باید در این راستا پخش شود که در دهه اول محرم در شهرستان چابهار و هیئت هایی که توزیع غذای نذری داشتند پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند.
 
رئیس شبکه بهداشت و درمان چابهار تصریح کرد: نذورات طبخ شده با نظارت کادر بهداشتی و با سلامت کامل تهیه، بسته‌بندی و به صورت بیرون‌بر توزیع شد.
 
میرادی با اشاره به اینکه زدن ماسک، شستشوی مکرر دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی بهترین موراد پیشگیری بیماری کرونا است خاطرنشان کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی کمک می کند تا هر چه زودتر از شر این ویروس رها شویم و ما را در رسیدن به جامعه ایمن و سالم هدایت کند.

انتهای پیام/
سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۰۷
کد مطلب: 455800
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *