۰

تمدید تحریم تسلیحاتی ایران؛ کوه یخی که آب شد + تصاویر

طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران از سوی آمریکا با شکست مواجه شد و ایالات متحده در این کارزار تنها ماند.
تمدید تحریم تسلیحاتی ایران؛ کوه یخی که آب شد + تصاویر
به گزارش چهاربهاران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بامداد شنبه این هفته به وقت تهران بود که طرح آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران با شکست مواجه شد. در جریان رای گیری از اعضای شورای امنیت درباره این طرح به غیر از آمریکا فقط جمهوری دومینیکن از این قطعنامه حمایت کرد. در نتیجه این طرح تصویب نشد و طرح آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران با شکست مواجه شد.
تحریم تسلیحاتی
طرحی که آمریکا به شورای امنیت ارسال کرد در واقع ادامه همان قطعنامه ۲۲۳۱ است، اما در این طرح با توجه به پایان مدت تحریم تسلیحاتی ایران که تاریخ درج شده در برجام یعنی مهرماه امسال پیش بینی شده این امکان را برای آمریکا ایجاد می‌کند که ایران از استفاده از این حق قانونی برجام منع کند.
چرا آمریکا به دنبال تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران است؟
با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ و مخالفت وی با برجام، از همان ابتدا تلاش‌های برای از بین‌بردن برجام و اعمال تحریم‌های سنگین بر علیه ایران آغاز شد. آمریکا با خروج از برجام تحریم‌های زیادی را علیه ایران اجرایی کرد و در آخرین طرح خود می‌خواست تا با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را از خرید و فروش هرگونه سلاح و تجهیزات نظامی منع کند، پس برای این کار طرحی را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرد که هدف آن تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران بود که قرار شد تا در شورای امنیت سازمان ملل متحد رای گیری شده و نتیجه آن مشخص شود.
تحریم تسلیحاتی
با مشخص شدن نتیجه این طرح که با عدم کسب حد نصاب از سوی کشورهای حاضر در شورای امنیت سازمان ملل همراه بود، مشخص شد که آمریکا نمی‌تواند تحریم تسلیحاتی ایران را از طریق ساز و کارهای بین المللی سازمان ملل متحد مانند شورای امنیت اجرایی کنند.
حسن لاسجردی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره موضوع  چرایی ارائه طرح تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت که قرار بود ایران پس از مدتی از گذشت توافق برجام  به عنوان طرف برجام از قابلیت‌های آن برخوردار شود، یکی از آن‌ها استفاده از توان تسلیحاتی است، البته آمریکایی ها از مدت‌ها قبل به دنبال جلوگیری از استفاده ایران از این توان بودند پس راهکار ایجاد فضاسازی در جامعه جهانی را دنبال کردند.
وی ادامه داد که آن‌ها سعی کردند تا از طریق یک قطعنامه در شورای امنیت موضوع بازگرداندن تحریم‌ها و همچنین لغو تحریم تسلیحاتی ایران را براساس قطعنامه ۲۲۳۱ که مربوط به برجام است را مسجل کنند.
این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد که وقتی آمریکایی‌ها قبول کردند که با طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران موافقت کنند ما اقدامات و هشدار‌های مختلفی را شنیدیم. به عنوان مثال برخی از کشور‌های عضو برجام مانند روسیه و چین شدیداً با این طرح مخالفت کردند، چرا که بعد از لغو تحریم‌های تسلیحاتی به عنوان تنها بازارهای ایران برای خرید تسلیحات هستند و برخی از کارشناسان این تصمیم را در راستای تامین منافع روسیه و چین می دانند.
وی افزود که کشور‌های اروپایی هم با اینکه مواضع خود را به شکل صریح اعلام نمی‌کنند، اما همچنان به برجام معتقد هستند و تعهد داشتن به برجام به این معناست که اروپایی‌ها حداقل با لغو تحریم تسلیحاتی ایران موافق هستند و ایران می‌تواند از این فرصت استفاده کند.
تحریم تسلیحاتی
آمریکا قدرتی که تنها ماند
آنچه ما به وضوح در جلسه تصمیم گیری درباره لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد مشاهده کردیم این بود که تنها یک کشور کوچک به نام جمهوری دومینیکن با آمریکا در این راه موافقت و او را یاری کرد. این در حالی است که بسیاری از کشور‌های حاضر در آن نشست همچون روسیه، چین و انگلستان به همراه برخی دیگر از کشور‌ها به این قطعنامه رای ممتنع دادند و با آن موافق نبودند. نکته جالب تر این است  که کشوری مانند انگلستان که از متحدان قدیمی آمریکا به شمار می‌رود هم به این قطعنامه رای مثبت نداد.
این در واقع شکست همان سیاستی است که در حوزه بین‌الملل و سیاست خارجه آن را یکجانبه‌گرایی می‌نامند و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان آن را یک تهدید برای جهان می‌دانند.
شکست این قطعنامه ضد ایرانی در حالی اتفاق افتاد که بیست و دوم مرداد ماه امسال محمد جواد ظریف پیش‌بینی کرده بود که پیش‌نویس فصلنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران قطعا رای نخواهد آورد و  به احتمال قریب به یقین با قطعنامه جدیدی روبه رو نمی‌شویم.
تحریم تسلیحاتی
واکنش‌ها به شکست آمریکا در شورای امنیت 
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، شنبه در واکنش به شکست تاریخی آمریکا در برابر ایران در ارائه قطعنامه به شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در توئیتی نوشت که در تاریخ ۷۵ ساله سازمان ملل سابقه نداشته که آمریکا تا این حد منزوی باشد. به رغم همه سفرها، فشار‌ها و دوره گردی‌ها، آمریکا توانست فقط یک کشور کوچک را با خود همراه کند، وی عامل شکست این قطعنامه ضد ایرانی را ‫ دیپلماسی فعال ایران در کنار استحکام حقوقی ⁧‫برجام‬⁩ دانست.
تحریم تسلیحاتی
مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک بامداد شنبه در پی شکست آمریکا در تصویب قطعنامه علیه ایران به منظور تمدید تحریم تسلیحاتی در توئیتی نوشت: «نتیجه رأی در شورای امنیت در مورد تحریم تسلیحاتی ایران، بار دیگر انزوای آمریکا را عیان کرد، پیام شورای امنیت؛ نه به یکجانبه گرایی بود.
تخت روانچی خاطرنشان کرد: «آمریکا باید از این افتضاح درس بیاموزد. تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها غیرقانونی است و همانطور که امروز شاهد بودیم، توسط جامعه بین المللی رد شد.»
پایبندی به برجام نیازمند اقدام عملی اعضاء
مهم‌ترین نکته‌ای که می‌تواند در جلسه رای گیری درباره لغو یا عدم لغو تحریم تسلیحاتی ایران به آن اشاره کرد، این است که بسیاری از کشور‌های عضو برجام که در این جلسه حاضر بودند پیش تر گفته بودند که در برجام می‌مانند و به آن پایبند هستند. شرط این پایبندی هم عمل کردن به مفاد توافق برجام است که یکی از آن‌ها امضای لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران است.
تحریم تسلیحاتی
نکته مهم در این باره این است که همانطور که کشور‌های عضو برجام از قابلیت‌ها و امکانات برجام استفاده کردند ایران هم باید به عنوان عضوی از برجام از امکانات این توافقنامه بهره‌مند شود، لذا پایبندی به بند‌های برجام نشان دهنده این است که کشور‌های عضو برجام یعنی همان ۴ + ۱ موافق تداوم برجام هستند و به نوعی خود را متعهد به برجام می‌دانند.
نکته بعدی این است که آمریکایی‌ها با وجود اینکه می‌دانستند این طرح با مخالفت‌هایی روبه رو خواهد شد و برای اینکه حیثیت خود را بر مجامع بین‌المللی مانند شورای امنیت از بین نبرند قطعنامه را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کردند و تلاش‌ها و رایزنی‌هایی را برای تصویب آن انجام دادند، عدم تصویب این قطعنامه نشان داد که هنوز برجام زنده است و موجودیت دارد.
انتهای پیام/
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب: 455749
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *