معاون آبزی پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان خبر داد:

پیگیری اقدامات عمرانی و زیرساختی مجتمع پرورش میگوی گواتر/ از بازسازی خسارات سیل دیماه تا لایروبی کانال زهکش

20 مرداد 1399 ساعت 9:16

حمیدرضا نصیری گفت: برنامه ها و اقدامات اداره کل شیلات استان در خصوص مباحث زیر ساختی و عمرانی مجتمع پرورش میگوی گواتر در دستور کار و در حال پیگیری است.


حمیدرضا نصیری؛ معاون آبزی پروری اداره کل شیلات استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به اهمیت جایگاه مجتمع پرورش میگو شهید صنعتی گواتر از ابعاد مختلف، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی بیان کرد: حمایت همه جانبه از توسعه و فعالیت مجتمع مذکور و بهره برداران در دستور کار اداره کل شیلات استان است.

وی افزود: از اواخر برداشت سال ۹۸برنامه آماده سازی و بعضا بازسازی و احیاء مزارع توسط بهره برداران آغاز شد.

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات تصریح کرد: حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ هکتار از اراضی برای پرورش میگو و بطور محدود ماهی آماده سازی و برنامه ریزی شده بود که بروز و وقوع سیل اواخر دیماه ۹۸ که در طی ۴۰سال گذشته به لحاظ حجم بارندگی بی سابقه بوده به زیر ساخت ها مجتمع و مزارع آسیب وارد کرد.

وی ادامه داد: شیوع بیماری کرونا و محدودیت و ممنوعیت های ایجاد شده در اواخر سال گذشته و اوایل سالجاری ابهاماتی را ایجاد کرد و با تلاشهای جمعی بخش های مختلف منجمله شیلات، دامپزشکی و تحقیقات شیلات و همت بهره برداران علی رغم تمام مسائل و مشکلات پیش آمده بیش از ۴۰۰هکتار از مزارع تحت کشت و پرورش قرار گرفت.

نصیری با اشاره به فعالیت های اداره کل شیلات استان در مجتمع مورد گواتر اظهار کرد: آسیب های ناشی از سیلاب سال ۹۸ به جاده دسترسی مجتمع با مشارکت و همکاری اداره کل راه جنوب استان در بهمن ماه ۹۸ ترمیم شد، لایروبی کانال آبرسان فاز یک شمالی در حال پیگیری، لایروبی کانال زهکش فرعی فی مابین فاز 2 و 3، لایروبی زهکش از محل اتصال زهکش فرعی 2و3 به اصلی تا فاز 1 شمالی و ترمیم و اصلاح دریچه کانال آبرسان فاز جنوبی،2 و 3 شمالی در حال پیگیری و انجام است.
 
وی گفت: خرید ترانس برق جهت مزارعی که در حال بازسازی و آماده سازی جهت تولید سال آتی هستند، برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار جهت مدیریت سیلاب، تفاهم نامه پایش فعالیت پرورش میگو مجتمع گواتر با مرکز تحقیقات شیلاتی آب های دور چابهار، پیگیری خسارات سیلاب دیماه 98 به مزارع همچنان ادامه دارد.
 
معاون آبزی پروری اداره کل شیلات اذعان کرد: دوره آموزشی جهت بهره برداران با مشارکت مرکز و تحقیقات شیلاتی آبهای دور چابهار و دامپزشکی و بازدید و نظارت مستمر فعالیت بهره برداران در قالب کارگروه مشترک (شیلات، تحقیقات، دامپزشکی) برگزار شده است.
 
وی افزود: مشارکت ترویجی در پرورش ماهی سیباس در استخرخاکی به صورت محدود با بخش خصوصی و مرکز تحقیقات شیلات چابهار در مجتمع گواتر با حمایت سازمان شیلات ایران در حال انجام است.
 
نصیری با اشاره به اقدامات عمرانی در مجتمع پرورش میگوی شهید صنعتی گواتر خاطرنشان کرد: این مجموعه اقدامات باعث فراهم آمدن شرایط برای حضور بیشتر بهره برداران و سرمایه گذاران و فعالیت بیش از ۱۰۰۰ هکتار مزارع مجتمع گواتر برای تولید سال ۱۴۰۰و افزایش و بهبود ضریب شرایط فنی و بهداشتی مجتمع و کاهش مخاطرات سیلاب خواهد شد.

مجتمع پرورش میگو شهید صنعتی گواتر یکی از بزرگترین مجتمع های پرورش میگو کشور می باشد که در جنوب شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار قرار گرفته که علاوه بر ایجاد اشتغال و تأمین پروتئین، کیفیت امنیت غذایی، ارزآوری به توسعه اجتماعی و امنیتی منطقه نیز کمک کرده و به عنوان پدافند غیر عامل نیز کارکرد مؤثر و قابل توجهی دارد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 455672

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/455672/پیگیری-اقدامات-عمرانی-زیرساختی-مجتمع-پرورش-میگوی-گواتر-بازسازی-خسارات-سیل-دیماه-لایروبی-کانال-زهکش

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir