۰

مبارزه با سوسک حنایی در ۸ هزار هکتار از نخلستان‌های سیستان وبلوچستان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: مبارزه با آفت قرنطینه‌ای سوسک سرخرطومی حنایی خرما از ابتدای سال جاری تاکنون هشت هزار هکتار از نخلستان‌های این استان انجام شده است.
مبارزه با سوسک حنایی در ۸ هزار هکتار از نخلستان‌های سیستان وبلوچستان
به گزارش چهاربهاران، غلام‌حسین ‌تیموری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: سوسک سرخرطومی حنایی به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین آفت‌های درختان نخل نام برده می‌شود که برای زندگی، لانه سازی و پرورش لارو به طور معمول از تنه درخت برای رشد و تکثیر خود استفاده می‌کند.
وی ادامه داد: تاکنون کار ردیابی سوسک سرخرطومی خرما در سطح حدود ۲۰ هزار هکتار انجام شده است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: آفت سرخرطومی خرما علاوه بر خسارت مستقیم که از بابت تغذیه لارو آفت از تنه درخت و آوندهای آن انجام می شود عامل ورود عوامل قارچی و باکتریایی به داخل تنه بوده که درنهایت درصورت عدم مبارزه به موقع باعث مرگ درخت می شود.
وی گفت: سال گذشته نیز پایش سوسک سرخرطومی خرما در بیش از ۵۹ هزار هکتار و مبارزه با آن در سطح ۲۶ هزار هکتار  اجرایی شده است.
تیموری به همه کشاورزان نخل کار توصیه کرد: با توجه به پراکندگی درختان آلوده در سطح نخلستان ها باید تمامی درختان آلوده توسط کارشناسان ماهر مورد بازبینی قرار گیرد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: مبارزه شیمیایی با قرص‌های فسفید آمونیوم واستفاده از فرمون سوسک راههای مبارزه با این آفت است.
تیموری بیان کرد: این حشره خطرناک با ایجاد حفره‌ها و راهروهای متعدد فضای کافی برای رشد کلنی درحال گسترش در درختان نخل بوجود می‌آورد و میزان رشد و باردهی درخت را تحت تاثیر قرارمی‌دهد و در نهایت در صورت مبارزه نکردن منجر به مرگ درخت خرما می‌شود.
وی افزود: خسارت اصلی این آفت در مرحله لاروی سوسک حنایی وارد می شود بطوری که این حشره نابالغ با تغذیه از دسته‌های آوندی درخت نخل کانال‌هایی درجهت مختلف بالا و پایین ایجاد کرده و در اثر تغذیه، درختان حالت تشنگی از خود نشان می‌دهند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: بتدریج حشره کامل شده و از طریق زخم‌های موجود بر روی تنه درختان خرما وارد درخت می‌شوند و شروع به تخم‌ریزی کرده که تعداد زیاد تخم‌ها، شرایط مناسب دمایی ومبارزه نکردن به موقع می‌تواند منجر به گستردگی این آفت شود.
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۲۶
کد مطلب: 455627
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *