با توجه به کمبود ذخایر خونی؛

بحران کووید ۱۹سبب کاهش مراجعه‌ به مراکز انتقال خون چابهار شد/ ویروس کرونا از خون منتقل نمی‌شود

9 مرداد 1399 ساعت 6:44

به دلیل ترس از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ میزان مراجعه افراد به مراکز انتقال خون کاهش چشمگیری پیدا کرده است و سبب شده مرکز انتقال خون چابهار با کمبود ذخایر خونی مواجه شود.


 به گزارش چهاربهاران، خون یک ماده حیاتی و ضروری برای تمام افراد و به ویژه بیماران محسوب می‌شود که در این میان مصدومان حوادث ترافیکی و بیماران تالاسمی نیاز بیشتری به خون و فرآورده‌های خونی دارند.

 امروزه نیاز به خون و فرآورده‌های خونی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان سیستان و بلوچستان و مخصوصا شهرستان چابهار به شدت کاهش پیدا کرده است درصورتی که این نیاز به صورت روزانه است و این طور نبوده که با شیوع بیماری به دلیل کاهش مراجعه مردم نیاز بیمارستان‌ها و بیماران به خون و فرآورده‌های خونی کاهش پیدا کند.
 
به دلیل ترس از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ میزان مراجعه افراد به مراکز انتقال خون کاهش چشمگیری پیدا کرده است.
 
به گفته مسئولان سازمان انتقال خون ویروس کرونا با اهدای خون به افراد منتقل نمی‌شود و متاسفانه یک تصور غلط در بین مردم به وجود آمده که ویروس از طریق اهدای خون قابلیت انتشار دارد.
 
افراد خیر و نوع دوست نباید در چنین شرایطی بیماران و نیازمندان به خون و انواع فرآورده‌های خونی را تنها گذاشته و با مشارکت خود و مراجعه به مراکز انتقال خون باعث برطرف شدن نیاز بیمارستان‌ها و بیماران به خصوص افراد مبتلا به  تالاسمی شوند.
 
عبدالرزاق صابری؛ مدیر انتقال خون چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با بیان اینکه شمار مراجعه‌کنندگان خون به مرکز اهدای خون در شهرستان کاهش‌یافته است، بیان کرد: شیوع کرونا و ترس از آلودگی از مهم‌ترین دلایل کاهش به مراکز انتقال خون است و در حال حاضراین مرکز با کاهش شدید ذخایر خون روبرو شده است.
 
وی افزود: تمامی دستگاه‌ها، تخت ها و وسایل استریل ویکبار مصرف هستند و پایگاه‌ انتقال خون به‌طور مستمر ضدعفونی می‌شود و شهروندان در این زمینه هیچ نگرانی نداشته باشند.
 
 صابری با بیان اینکه انتقال خون چابهار حدود۶۵۰کودک تالاسمی ساکن شهر چابهار و شهرستان های اطراف از جمله کنارک، دشتیاری وسرباز را تحت پوشش خود دارد تصریح کرد: این کودکان روزانه بطور متوسط ۴۵واحد خون از گروه های خونی مختلف نیاز دارند که از مناطق دور ونزدیک جهت دریافت خون به بخش تالاسمی مراجعه می کنند و تامین روزانه این تعداد خون بعلت استقبال کم مردم امکان پذیر نیست.
 
وی ادامه داد: اهدای خون در شهرستان بطور متوسط۱۵ واحد در روز می باشد که فقط می تواند یک سوم نیاز کودکان تالاسمی را برآورده کند.
 
وی گفت: ادامه دار بودن شیوع بیماری کرونا و مصرف بسیار بالای خون در شهرستان چابهار مطلبد که مردم در این امر خیر مشارکت جدی تری داشته باشند و اطمینان داشته باشند که پروتکل های بهداشتی بطور کامل در انتقال خون رعایت می شود.
 
مدیر انتقال خون چابهار با اشاره به نقش فضای مجازی و مشارکت مردم افزود: تشکیل گروه ها واطلاع رسانی به مردم درباره نیاز جامعه به اهدای خون در فضای مجازی می تواند بسیار مفید و موثر باشد.
 
وی با بیان اینکه اهداکنندگان خون به حق از شایسته ترین افراد جامعه هستند یادآور شد: همانطور که خداوند در قرآن کریم می فرماید: هرکس برای نجات جان انسانی بکوشد مانند این است که نجات جان تمام انسانها کوشیده است. پس با توجه به ثواب واجرمعنوی اهدای خون و وظیفه انسانی که نسبت همنوع خود داریم از همه شهروندان درخواست می شود در انجام این امرخیر مارا یاری کنند.
 
وی گفت: مردان هر سه ماه یک‌بار و بانوان هر چهار ماه یک‌بار می‌توانند خون را اهدا کنند.
 
صابری خاطرنشان کرد: پایگاه‌ انتقال خون چابهار در دو نوبت صبح 8 تا 14 و عصر از ساعت 17 تا 19 آماده خدمات‌رسانی است و مکان خیابان امام  خمینی کنار پل هوایی رو به روی داروخانه حکیم منتظر اهداکنندگان خون هستیم.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 455617

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/455617/بحران-کووید-۱۹سبب-کاهش-مراجعه-مراکز-انتقال-خون-چابهار-ویروس-کرونا-منتقل-نمی-شود

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir