رئیس عقیدتی سیاسی پایگاه دریابانی چابهار:

امام محمد باقر(ع)؛ سد محکمی در برابر افکار انحرافی جامعه زمان خویش بود/ شفاف و آگاه سازی دشمنان اسلام را از پا انداخت

7 مرداد 1399 ساعت 11:35

حجت الاسلام و المسلمین اسفندیاری گفت: روایات و احادیث بسیاری در زمینهٔ مسائل و احکام اسلامی، تفسیر، تاریخ اسلام و انواع علوم از حضرت نقل‌شده و به یادگار مانده است.


به گزارش چهاربهاران، حجت الاسلام و المسلمین اسفندیاری رئیس عقیدتی سیاسی پایگاه دریابانی چابهار مراسم سخنرانی و عزاداری به مناسبت شهادت امام محمدباقر علیه السلام با اشاره به شخصیت والای علمی آن حضرت بیان کرد: امام محمدباقر علیه السلام پایه‌گذار نهضت بزرگ علمی بودند، ایشان در دوران امامت خویش به نشر و اشاعه حقایق معارف الهی پرداختند و با تشریح مشکلات علمی جنبش علمی دامنه‌داری را به وجود آوردند؛ حضرت در علم، زهد، عظمت و فضیلت سرآمد و مقام علمی و اخلاقی ایشان مورد تصدیق دوست و دشمن بود.

وی افزود: روایات و احادیث بسیاری در زمینهٔ مسائل و احکام اسلامی، تفسیر، تاریخ اسلام و انواع علوم از حضرت نقل‌شده و به یادگار مانده است.

وی ادامه داد: رجال و شخصیت‌های علمی و همچنین یاران پیامبر اکرم (ص) که هنوز در حال حیات بودند خود را از دریای علم حضرت سیراب می‌کردند.

رییس عقیدتی سیاسی پایگاه دریابانی چابهار در خصوص اینکه چرا امام محمدباقر (ع) را شکافنده علم می‌نامند؟ پاسخ داد: آوازه علوم و دانش امام محمدباقر (ع) چنان در جامعه اسلامی پیچیده بود که ایشان را باقرالعلوم یعنی گشاینده دریچه‌های دانش و شکافنده مشکلات علوم می‌دانستند.

وی گفت: حضرت در مباحث علمی خویش اغلب به آیات قرآن کریم استناد می‌کردند و می‌فرمودند: هر مطلبی که گفتم، از من بپرسید که در کجای قرآن کریم است تا آیه مربوط به آن موضوع را بیان کنم.

حجت الاسلام والمسلمین اسفندیاری تصریح کرد: در دوران امامت حضرت باقر (ع) فرقه‌های مذهبی و گروه‌های سیاسی و مذهبی متعددی چون معتزله، خوارج و مرجئه فعالیت می‌کردند و حضرت همواره با عقاید باطل آنان مبارزه می‌کردند و با مناظرات علمی و فکری که با سران آنان انجام می‌دانند همانند سدی استوار مانع نفوذ افکار انحرافی‌شان به جامعه اسلامی می‌شدند.

وی ادامه داد: حضرت با برگزاری این مناظرات پایگاه‌های فکری و عقیدتی آنان را در هم می‌کوبیدند و بی‌پایه بودن عقایدشان را با دلایل عقلی و علمی آشکار می‌کردند. برای مثال در مناظره‌ای که حضرت با نافع بن ازرق که از سران خوارج بود با استدلال قرآنی و روایی بدعت و بهتان مارقین را در ماجرای حکمیت اثبات کردند

رئیس عقیدتی سیاسی پایگاه دریابانی چابهار به حدیثی از امام باقر(ع )درباره دوری ازشهوات که میفرماید با هوای نفسانی خود مبارزه کن همانگونه که با دشمنت مبارزه می کنی اشاره کرد و گفت: انشاالله خداوند به همه ما توفیق توبه وترک گناه عنایت فرماید.

مراسم سخنرانی و عزاداری به مناسبت شهادت امام محمدباقر علیه السلام، با حضور دلدادگان به آن امام همام در مسجد امام حسین علیه السلام شهرستان چابهار برگزار شد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 455573

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/455573/امام-محمد-باقر-ع-سد-محکمی-برابر-افکار-انحرافی-جامعه-زمان-خویش-شفاف-آگاه-سازی-دشمنان-اسلام-پا-انداخت

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir