۰

چه نوع ماسکی استفاده کنیم؟

متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی گفت: از راهکارهای توصیه شده برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، استفاده از ماسک در روزهای اخیر اهمیت بیشتری یافته ، تا آنجا که استفاده از آن در اماکن عمومی کشور اجباری شده است. اما سؤوالاتی در این زمینه مطرح است که در چه مکان هایی باید ماسک بزنیم؟ چه نوع ماسکی استفاده کنیم؟ چگونه ماسک بزنیم؟
چه نوع ماسکی استفاده کنیم؟
به گزارش چهاربهاران به نقل از مفدا، متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد نحوه صحیح استفاده از ماسک و همچنین استفاده نکردن از آن توسط برخی مردم می گوید: حدود ۶ ماه از ورود بیماری کرونا به کشورمان می گذرد. تاکنون بیش از ۲۷۶ هزار ایرانی به بیماری کرونا مبتلا شده اند و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر در اثر این بیماری فوت کردند. با وجود کنترل نسبی موج اول بیماری، در هفته های اخیر شاهد رشد فزاینده موارد بیماری و مرگ ناشی از آن بوده ایم.
به گفته نرگس ملیح، بنابر توصیه مرکز کنترل بیماری های آمریکا (CDC) همه افراد بالای ۲ سال در محیط های عمومی و کسانی که با فرد مبتلا مواجه هستند، باید از ماسک استفاده کنند. این توصیه به خصوص در محل هایی که امکان رعایت فاصله فیزیکی حداقل ۲ متر وجود ندارد، اهمیت ویژه ای می یابد.
ملیح معتقد است: کووید-۱۹ می تواند توسط افرادی که علائم ندارند و نمی دانند که آلوده هستند گسترش یابد. به همین دلیل مهم است که همه از ماسک در محیط های عمومی استفاده و فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی را رعایت کنند (حداقل ۲ متر از افراد دیگر فاصله داشته باشند).
وی می گوید: در صورتی که فرد به بیماری کووید-۱۹مبتلا شده یا احتمال ابتلا به بیماری دارد، در مکان های عمومی نباید حضور پیدا کند. این افراد حتی در منزل نیز باید از ماسک استفاده کنند. استفاده از ماسک از انتشار قطرات تنفسی آلوده به کووید-۱۹ جلوگیری می کند. علاوه بر آن کسانی که از بیمار مبتلا به کرونا در منزل مراقبت می کنند باید از ماسک پارچه ای استفاده کنند.
ماسک‌های پارچه‌ای
ملیح می گوید: ماسک پارچه‌ای باید به طرفین صورت به خوبی بچسبد و کاملا دهان و بینی را بپوشاند، با گره‌ها یا با حلقه‌هایی در پشت گوش محکم شود، چند لایه پارچه داشته باشد، بدون محدودیت اجازه‌  تنفس به افراد را بدهد و بتوان آن را شست و  خشک کرد بدون اینکه ماسک آسیبی ببیند یا تغییر شکل دهد.
متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بهترین پارچه برای درست کردن ماسک در منزل را پارچه نخی می داند . در شکل زیر طریقه درست کردن ماسک پارچه ای نشان داده شده است.

انتهای پیام/
سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب: 455496
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *