۰

"سامد" تدبیری برای گره‌گشایی از مشکلات و ایجاد امید

سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت با عنوان «سامد» در طول عمر هشت ساله خود در سیستان و بلوچستان گره‌گشای مشکلات کوچک و بزرگ مردم محروم این استان بوده و به پلی مطمئن برای برقراری ارتباط مستقیم مردم با مسوولان تبدیل شده است.
"سامد" تدبیری برای گره‌گشایی از مشکلات و ایجاد امید
به گزارش چهاربهاران به نقل از ایرنا، سامد شبکه‌ای یکپارچه برای ارتباط مردم با دولت در سراسر کشور است که همه آحاد ملت سربلند ایران، در هر جای میهن اسلامی می توانند تنها با شماره گیری ۱۱۱ ایده ها، پیشنهادات، انتقادات، شکایات و درخواست های خود از دولت را مطرح کنند. 
در واقع هدف از راه اندازی این سامانه، فراهم کردن شرایط لازم برای برقراری ارتباطات موثر و کارآمد و نیز پاسخگویی سریع و صحیح به مسائل و مشکلات مردم در رابطه با دستگاه‌های اجرایی است.
اپراتورهای پاسخگوی مردم در سامانه تلفنی ۱۱۱ با فراگرفتن آموزش های تخصصی گوناگون، در حیطه‌های مختلف ارتباطی و محتوایی و نیز اشراف کامل به شرح وظایف و عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور، مشاورانی مطمئن برای راهنمایی مردم در جهت پیگیری مطالب مورد نظر خود هستند.
سامانه تلفنی ۱۱۱ همچنین از  قابلیت برقراری ارتباط زنده (آن لاین) برخوردار است به این معنی که در ساعات اداری، تماس گیرندگان به انتخاب خود، می توانند با کارشناسان سامانه به گفتگوی زنده بپردازند و ضمن بهره مندی از جنبه مشورتی سامانه، با طرح نکات مورد نظر خود و دریافت کد پیگیری، امکان دنبال کردن موضوع مورد نظر را نیز بیابند.
در استانی پهناور مانند سیستان و بلوچستان که فاصله مکانی شهرها و روستاهای آن از مرکز زیاد است و مردم اغلب با مشکلات ارتباطی با مسوولان مرکزنشین روبرو هستند راه اندازی و بکارگیری این سامانه می‌تواند گره از مشکلات مردم مرزنشین این استان در نقاط دورافتاده باز کند و با برداشتن هزینه های سنگین سفر به مرکز در اسرع وقت روند بررسی درخواست ها و مشکلات آنان را تسریع بخشد. 
فراوانی مشکلات مالی و اشتغال در میان درخواست‌های سیستان و بلوچستان
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: زیرساخت های سامانه سامد از سال ۱۳۸۶ در استان راه اندازی شد و از بهمن ۸۹ به طور رسمی این سامانه شروع به کار کرد.
سعید تجلیلی افزود: در طول مدت فعالیت این سامانه بیشتر مدیران و مسوولان استانی حتی برای چندین بار با حضور در استانداری به پاسخگویی مشکلات مردم پرداختند، ضمن اینکه شخص استاندار ، معاونان استاندار و فرمانداران نیز بارها از طریق این سامانه پاسخگوی مشکلات و درخواست های مردم بوده اند.
وی ادامه داد: در طول هر هفته حداقل یک و حداکثر چهار مدیر بنا به شرایط برای پاسخگویی به مشکلات مردم در ستاد سامانه سامد حضور می یابند. این در حالیست که به مناسبت های مختلف مانند هفته بهزیستی، هفته تعاون، هفته شوراها و شهرداری ها، هفته قوه قضائیه و غیره از مسوولان دست اندرکار برای پاسخگویی به سووالات مردم دعوت می شود. 
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در فصل تابستان هم که عمده مشکلات مردم مربوط به آب و یا برق است از مسوولان دستگاه های خدمات رسان چندین بار دعوت می شود تا از طریق این سامانه پاسخگوی مشکلات مردم باشند.
تجلیلی ادامه داد: به منظور بهره مندی همه مردم از این سامانه یک روز قبل از حضور هر مدیر در این سامانه اطلاع رسانی از طریق اخبار شبکه استانی و همچنین در فضای مجازی از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می شود تا مردم با اطلاع قبلی به بیان مشکلات خود در حوزه مشخص شده بپردازند.
وی خاطر نشان کرد: تمامی درخواست های مردم به همراه مشخصات آنان در سامانه سامد ثبت و پیگیری می شود و تمامی دستگاه های خدمات رسان نیز موظفند نتیجه را به استانداری اعلام کنند. 
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری سیستان و بلوچستان به روند رصد نتیجه درخواست ها اشاره کرد و گفت: مجموع اقدامات سامانه سامد هر سه ماه یکبار جمع بندی و راستی آزمایی شده و برای نهاد ریاست جمهوری ارسال می شود و مجدد از طریق این نهاد راستی آزمایی خواهد شد به طوری که با متقاضی تماس گرفته و روند پیگیری و حل مشکل شان را مورد بررسی قرار می دهند.
تجلیلی خاطر نشان کرد: تا کنون بیشترین درخواست های مردم استان مالی و یا مربوط به اشتغال بوده و با معرفی آنان به بانک برای رفع مشکلاتشان وام تا سقف ۱۰ میلیون تومان پرداخت شده است.
یکی از شهروندان زاهدانی با تقدیر از راه اندازی سامانه سامد گفت: این سامانه کمک بسیار خوبی برای طرح مسایل و مشکلات مردم و پیگیری آن از طریق دستگاههای مربوطه است.
حسین محمودی افزود: مدتی قبل مشکلی با سازمان بهزیستی داشتم که با وجود پیگیریهای حضوری موفق به حل آن نشدم اما در تماس با این سامانه و راهنمایی بسیار خوب فرد پاسخگو به راحتی مشکل پیگیری و نسبتا حل شد.
عبدالله شه‌بخش یکی دیگر از شهروندان زاهدانی گفت: چند بار برای پیگیری مشکلم به یکی از ادارات مراجعه کردم اما موفق به دیدار مدیر کل آن اداره نشدم تا اینکه با راهنمایی یکی از دوستانم از طریق سامانه سامد با مدیرکل مربوطه ارتباط گرفته و مشکلم را پیگیری کردم.
وی افزود: مشکلی که مدتها بدنبال حل آن بودم و موفق نشدم از این طریق به خوبی حل شد، جالب اینکه چند روز بعد از طریق نهاد ریاست جمهوری با من تماس گرفته و پیگیر نتیجه تماس با سامانه سامد شدند که برای خودم خیلی تعجب آور بود و واقعا باورم شد که این سامانه چقدر حلال مشکلات است.
تمام شهرستان های استان به سامد دسترسی دارند
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه راه ارتباطی مردم با سامانه سامد شماره گیری تلفن ۱۱۱ است، تصریح کرد: اکنون تمامی شهرستان های سیستان و بلوچستان زیرپوشش این سامانه هستند و امکان برقراری تماس با ۱۱۱ برای مردم استان وجود دارد.
تجلیلی ادامه داد: بعد از برقراری تماس با این سامانه تمامی مشخصات فرد در سامانه ثبت می شود تا در مراحل پیگیری مورد استفاده قرار گیرد. همچنین نتیجه بررسی درخواست از طریق پیامک و یا حتی به صورت کتبی به سمع و نظر تماس گیرنده می رسد. 
وی خاطر نشان کرد: مردم می توانند از طریق وارد کردن کد ملی خود در سایت سامانه سامد روند بررسی درخواست خود را مشاهده کنند و از مراحل مختلف آن مطلع شوند.
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: امکان برقراری تماس با سامانه سامد در تمام روزهای هفته و به صورت شبانه روزی وجود دارد چرا که در صورت نبود کاربران پاسخگو، تماس های تلفنی با این سامانه ضبط می شود.
تجلیلی با اشاره به افزایش مطالبات و درخواست های مردمی بعد از راه اندازی سامانه سامد گفت: با توجه به اینکه حجم درخواست ها و تماس های مردمی بیش از ظرفیت سامانه سامد قبلی بود از شهریور ۸۹ استان به سامانه سامد نوین مجهز شد که گنجایش بیشتری نسبت به سامانه قبلی دارد.
وی به مشکل کمبود نیرو اشاره کرد و گفت: هم اینک ۶ کاربر در سامانه سامد سیستان و بلوچستان به تلفن های مردمی پاسخ می دهند.
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: روزانه به طور متوسط ۳۰ درخواست از سوی مردم استان در سامانه سامد ثبت می شود.
یکی از شهروندان ایرانشهری به خبرنگار ایرنا گفت: فاصله شهرهای این استان با زاهدان طولانی است بطوریکه نزدیکترین شهر جنوب به مرکز استان حدود ۲۰۰ کیلومتر است و برخی کارها نیز به دستور مدیرکل یا  تصمیم شورای برنامه ریزی به سرانجام می رسد که به این منظور باید فاصله ۳۴۰ کیلومتری ایرانشهر تا زاهدان را طی کنیم به همین علت سامانه سامد کار را سهل کرده و می توانیم از این طریق مشکل خود را طرح و پیگیری و حل کنیم.
منصور هاشمزهی  افزود: راه اندازی سامانه سامد تدبیر بسیار خوبی برای ارتباط مردم با مدیران است که باید بیشتر از گذشته در مورد این سامانه اطلاع رسانی شود تا مردم شهرها و روستاهای دور افتاده نیز بتوانند مشکلات منطقه خود را با برقراری تماس تلفنی به اطلاع مسوولان رسانده و پیگیر حل آن باشند.
 
دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب: 455481
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *