۰
واعظی:

دشمنان برنامه همکاری ایران و چین را دستاویز فشار به کشور کرده‌اند

رئیس دفتر رئیس جمهوری با تأکید بر تهیه چارچوب برنامه جامع بیست و پنج ساله همکاری‌های ایران و چین که البته هنوز به توافق نهایی نرسیده، گفت: این برنامه به دستاویزی از سوی دشمنان برای فشار به کشور تبدیل شده است.
دشمنان برنامه همکاری ایران و چین را دستاویز فشار به کشور کرده‌اند
به گزارش چهاربهاران «محمود واعظی» شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به برنامه جامع بیست و پنج‌ساله همکاری های تهران و پکن‌ اظهار کرد: در دهه گذشته روابط ایران و چین در ابعاد مختلف گسترش یافته و در مقطعی به نقطه ای رسید که حجم مبادالات دو کشور به ۵۰ میلیارد دلار سید.
وی افزود: سال ۹۴ رئیس جمهوری چین با دکتر روحانی دیدار کرد و در آن دیدار درباره حجم روابط اقتصادی و فرهنگی ایران و چین به عنوان ۲ شریک مطمئن گفت وگو شد. دو رئیس جمهوری در آن سال اعلام کردند که به دنبال سند همکاری درازمدت هستند تا روابط دو کشور با نگاه راهبردی دنبال شود.
سرپرست نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: در رفت و آمد ۲ رئیس جمهوری و سفر وزرای خارجه ایران و چین از جمله سفر سال گذشته دکتر ظریف و یا دکتر لاریجانی به چین درباره این سند بحث شد.
واعظی تصریح کرد: این سند پیش‌نویس اولیه داشت که سال گذشته به چین فرستاده شد و روی پیش‌نویس ایران نظراتی داده شد و اکنون قرار است ما نظرات خود را اعلام کنیم. چارچوب این سند مشخص شده اما به توافق نهایی نرسیده و تا وقتی این سند نهایی نشده، بدیهی است که بندهای آن اعلام نشود.
به گفته وی، ‌در داخل ایران، روابط با چین روابط مورد حمایت است و مسوولان دو کشور از روابط بلند مدت استقبال کردند و چنین شرایطی را با روسیه و برخی همسایگان نیز مذاکره می کنیم. ایران در منطقه و به عنوان قدرت آسیایی با دیگر کشورها همکاری داشته باشد، یک قدرت است و دشمنان می‌خواهند به عنوان فشار آنرا مطرح کنند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: بحث ترکمنچای در کاخ سفید و سپس شبکه های بی بی سی و من و تو مورد اشاره قرار گرفت و در ادامه، فردی به این مسأله پرداخت که وقتی بر سر کار بود، روابط خوبی با چین داشت.
در این سند، نقشه همکاری را روشن کردیم و به مصداق تعهدآور نرسیدیم. وارد بحث کیش و قشم و تعداد نیروهای نظامی و احداث پایگاه نظامی نشده و کسانی که این مسائل را مطرح کردند به سند کاری نداشتند و آمدند تا روی حساسیت نظام و مردم دست گذاشته و روابط ایران و چین را بر هم بزنند. اگر این کار را با روسیه نیز کرده بودیم چنین بحث هایی مطرح می شد.
واعظی افزود: آمریکایی ها می خواهند بین مردم و نظام و مسوولان فاصله ایجاد کنند و از آنجایی که با فشارهای اقتصادی و جنگ روانی موفق نشدند، به این روش ها متوسل می شوند.
این مسائل توهم و شایعه است و به این موضوعات در سند اشاره نشده است.
وی اظهار کرد: موضوع فروش نفت ۲۰ تا ۳۰ درصدی زیر قیمت جهانی به هیچ وجه چنین بندی در سند بیست و پنج‌ساله وجود ندارد و روابط نفتی در داخل ایران ساز وکار خود را دارد و باید قراردادی امضا شود و در این سند، وارد مصداق های کوچک و جزیی نشدیم.
به گفته وی، ‌از این نوع سندها در روابط بین کشورها دیده می شود. برخی تصور می کنند این سند با بقیه اسنادی که با دیگر کشورها امضا کردیم تفاوت دارد اما ما بر اساس اصول و قانون اساسی و هرچه در ۴۰ سال اخیر عمل کردیم قدم بر می‌داریم و آنچه گفته شده از جمله پایگاه نظامی و جزیره قشم و کیش و مناقصات به هیچ وجه درست نیست.
سرپرست نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: چین، اقتصاد دوم جهان است و ایران بازیگر مهم منطقه است. این روابط ایران و چین از منظر اقتصادی و سیاسی و تحول منطقه ای می تواند موجب تغییر نظم منطقه شود و آمریکا به دنبال این است که چنین اتفاقی رخ ندهد. از کی تا به امروز کاخ سفید به دنبال منفعت ایران بوده است؟
واعظی افزود: هنوز سند، مراحل اولیه خود را طی می کند و پرداختن به این سند در خارج ایران یعنی منافع دیگری را که دیگران در منطقه دارند، نشانه گرفته است. خوشحالم مجلس و مسوولان به نوعی از این اقدام در شرف مذاکره حمایت کردند و مردم ایران نیز باید این توطئه هایی که اتاق فکرش در خارج از کشور است، بشناسند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: اگر این سند تعهدآور باشد، باید به مجلس برود و اگر این سند تعهدی برای کشور به وجود آورد، مانند بسیاری از سندهای مختلف با دیگر کشورها در مجلس مورد ارزیابی قرار می گیرد. ممکن است این سند تعهدی نداشته باشد و در دولت مورد تصویب قرار گیرد و برای آنکه مصوبه ما با قانون اساسی مغایرت نداشته باشد آنرا به مجلس می فرستیم.
واعظی ادامه داد: این مسائل در داخل کشور و از نهادهای قانونی بتوان پنهان کرد. هرچه محرمانه باشد از نظر مجلس و سرانه سه قوه محرمانه نیست و نباید در این بخش هیچ نگرانی وجود داشته باشد.
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۱۲
کد مطلب: 455347
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *