۰

️میزان کاهش آفات گندم درکیفیت آرد و نان تأثیر گذار است

گنجعلی گفت: مبارزه به موقع با آفات گندم ارتقاء کیفیت گندم، آرد ونان را در پی خواهد داشت.
️میزان کاهش آفات گندم درکیفیت آرد و نان تأثیر گذار است
به گزارش چهاربهاران، غلامعلی گنجعلی مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: مبارزه به موقع با آفات گندم ارتقاء کیفیت گندم، آرد ونان را درپی خواهد داشت.
گنجعلی افزود: کاهش سطح مبارزه شیمیایی مزارع گندم استان درسال جاری نشان می‌دهد که مشکلات کشاورزان در مبارزه با آفات و بیماری‌های این محصول مهم استان بسیار کمتر از سال‌های گذشته است.
او خاطر نشان کرد: بیماری فوزاریوم سنبله گندم به دلیل تولید توکسین (سم قارچ عامل) در دانه‌های گندم، خوشه گندم را آلوده و بذر‌ها راچروکیده می‌کند و در نهایت کیفیت گندم ازبین می‌رود، و آرد استحصالی و نان تولیدی دچار مشکل می‌شود که بروز مشکلات گوارشی انسان و دام و سرطان به آن نسبت می‌دهد.
او تصریح کرد: هر نهاد و سازمانی که بخشی از اقدامات کاشت داشت و برداشت فرآیند گندم را متولی است، چنانچه به موقع وظایف مربوطه را انجام دهند در ارتقاء کیفیت محصول که به عنوان مواد اولیه نان می‌باشد مفید، ریزش و ضایعات این مائده الهی به حداقل خواهد رساند.
گنجعلی بیان کرد: خسارت سن معمولی گندم درکشور به دو صورت کمی و کیفی است و در خسارت کمی تعداد بوته در واحد سطح کاهش می‌یابد، اما در خسارت آرد حاصله از گندم‌های سن زده به علت تخریب گلوتن (پروتین گندم) فاقد خواص نانوایی می‌شود.
او درباره اقدامات انجام شده برای کنترل شیوع این آفت گفت و افزود: آموزش وترویج علوم مربوطه به کشاورزان منع سم پاشی بی رویه اراضی که خسارت آفت درآن‌ها متحمل نیست، توسعه کشت زود هنگام و برداشت به موقع ودر نهایت کنترل آفت بایکی از سموم مؤثر و سالم ازجمله این اقدامات می‌باشد.
او افزود: اگر آموزش و ارتقاء مهارت کارگران، واحد‌های نانوایی و آردسازی، بهبود و اصلاح فرآیند تولید محصول گندم، بهسازی و بازسازی تجهیزات و دستگاه‌های کارخانجات آردسازی واحد‌های نانوایی همچنین اختلاط مناسب گندم‌ها در مراکز ذخیره سازی، سیلو‌ها و انبار‌ها مکانیزه، اصلاح سیستم‌های حمل و نقل و غنی سازی و استراحت آرد و تمامیت درصد‌های سبوس گیری انواع آرد‌های تولیدی به ویژه آرد خبازی، افزایش بهبود دهنده‌ها درفرآیند تبدیل آرد و تهیه نان، چگونگی به عمل آوری خمیر و استراحت نان و سایر موارد مرتبط به تولید آرد و تهیه نان از جمیع جهات که به شکل‌های علمی بررسی وکارشناسی شده مورد توجه و مد نظر قرار گرفته شود در کیفیت آرد و نان تولیدی هیچگونه مشکلی وجود نخواهد داشت.
انتهای پیام/
دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب: 455173
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *