کارشناس ارشد محیط زیست دریا مطرح کرد:

حذف صیدترال؛ حفظ اکوسیستم دریا برای آیندگان را در پی دارد/ وضعیت اقتصادی و معیشتی صیادان بومی زیر تیغ ترال

5 تير 1399 ساعت 7:00

نصیر حوت گفت: تور ترال کف زیستگاه با ارزش را که در طی میلیون ها سال در چندین توالی زیستی به وجود آمده را در یک مدت کوتاهی و به راحتی از بین و تخریب می کنند و این کار به مرور زمان اکوسیستم دریایی را به نابودی می کشاند.



نصیر حوت؛ کارشناس ارشد محیط زیست دریا در گفت و گو با خبرنگاران چهاربهاران بیان کرد: بیش از 2 دهه از عمر حضور کشتی های ترال برای فعالیت در منطقه می گذرد و در اوایل آغاز به کار این کشتی ها سه ماه در سال به صیادی می پرداختند اما امروزه 6 ماه از سال را به صیادی در عمق های متفاوت بدون محدودیت فعالیت می کنند.

وی افزود: محدوده ترال کشی این کشتی ها در گذشته بالای 8 مایل ساحلی بوده که در حال حاضر به 12 مایلی انتقال یافته اما متاسفانه به دلیل عدم وجود سیستم پایش دقیق این شناور ها، همیشه در 3 مایلی به تلاش خود برای صیادی برخلاف قوانین و استاندارد های بین المللی می پردازند که عواقب جبران ناپذیری را به همراه دارد.

کارشناس ارشد محیط زیست دریا در خصوص علت تداخل صید ترال با صیادی خرد(سنتی) تصریح کرد: صید دور ریز یا صید ضمنی، هدف صیادی خرد یا سنتی است اما تراکف از مخرب ترین روش های صید به شیوه صید با ترال می باشد به گونه ای که یک صید آبزیان فعال بوده که با حرکت مداوم شناور رو به جلو، یک تور کیسه ای را به یدک می کشد و این تور به منظور صید آبزیانی که درسطوح مختلف آبی زیست می کنند، می تواند در سطح یا میان آب یا بر روی بستر کشیده شود.

صیدترال؛ مخرب ترین روش صید آبزیان در دریا
وی ادامه داد: ترال سطحی، ترال پلاژیک یا میان آبی و ترال کف یا باتوم ترال سه نوع صید ترال هستند که این شیوه صید از مخرب ترین روش های صید آبزیان در دریا به شمار می رود، که در حال حاضر در دنیا منسوخ شده است و هرچند در بعضی از نقاط تور ترال را به نحوی تغییر داده اند که از مخرب بودن آن کاسته اما فقط در همان نقاط تعیین شده مجوز صید صادر می شود.

حوت در بیان دلایل مخرب بودن این روش صید اظهار کرد: صید ضمنی بالا یعنی صید غیر هدف و دوریز و اینکه غیر انتخابی هستند یعنی صید سایر آبزیان که زمان صید شان فرا نرسیده است یا زیر سایزند و دلیل دیگر بی کیفیت بودن صید به دلیل فشار زیاد آبزیان صید شده در ساک تور که موجب لحه شدن صید می شود و ناپایدار نمودن بستر دریا به معنی شخم زدن زیست گاه ها از جمله دلایل و مضرات صید ترال است که باید برای حفظ محیط زیست و آینده منابع دریایی به آن توجه خاص شود.

وی با اشاره به صید ضمنی بالا به عنوان اولین علت مخرب بودن این شیوه صید افزود: هنگام اجرای عملیات صید، سایر آبزیان غیر هدف که در مسیر تور کشتی قرار داشته نیز صید می شوند و بر اساس آمار ارائه شده توسط ترالرها رقم بالایی می باشد.

صید بی رویه آبزیان باعث از بین رفتن تعادل اکوسیستم دریایی می شود
کارشناس ارشد محیط زیست دریا تاکید کرد: با صید این آبزیان دوریز از چرخه زنجیره غذایی حذف می شوند، که به همراه آن سایر آبزیان سطوح بالاتر وابسته نیز هم حذف و در نهایت موجب از بین رفتن تعادل اکوسیستم دریایی می شود.

وی با اشاره به غیر انتخابی بودن به عنوان دومین عامل مخرب صید ترال، بیان کرد: از آن جای که تور ترال کف در عمق بر روی بستر دریا کشیده می شود، صیاد هیچ گونه اگاهی از روند صید ابزار صید خویش نداشته و هر نوع آبزی اقتصادی و غیر اقتصادی نظیر لاک پشت کوچک و غیر سایز را صید می کند.

حوت گفت: بی کیفیتی صید سومین عاملی است که مخرب بودن آن را بیان می کند یعنی آبزیان صید شده در ساک تور ترال در انتها روی هم انباشته شده و حرکت مداوم روبه جلوی شناور با سرعت 2 گره دریایی فشار زیادی بر آبزیان صید شده وارد کرده که موجب خرابی حجم زیادی از صید می شود که پس از دور ریختن آنها از چرخه حذف می شود.

ناپایداری محیط زیست یکی از عوامل محدود کننده موجودات دریایی است
وی ناپایدار نمودن بستر دریا را یک خطر زیست محیطی بیان و آن را مهم ترین علت مخرب بودن صید ترال عنوان کرد و افزود: دریا یک اکوسیستم فعال همیشه در حال تولید می باشد، که باقی مانده و لاشه هر موجود در سطح بالاتر غذای یک موجود در سطوح پایین تر است و در نهایت کلیه تولیدات دریا به بستر می رسد، به عنوان نمونه این موضوع بنتوز ها در گروه ماکرو بنتوز و مگا بنتوز ها موجوداتی هستند که در پایین ترین سطح این چرخه قرار دارند که بر روی بستر یا داخل بستر نزدیک به سطح دریا زندگی می کنند و ناپایداری محیط زیست یکی از عوامل محدود کننده این موجودات است.

کارشناس ارشد محیط زیست دریا اذعان کرد: زمان قرارگیری تور ترال بروی بستر باعث شخم زدن آن در این شیوه صید است و به دنبال آن باعث از بین رفتن این کلونی های بستر زی دریای می شود که این موجودات در طی میلیون ها سال با این اکوسیستم سازگاری داشتند و به طور مستقیم و غیر مستقیم به چرخه دریایی کمک فراوانی می کنند، که یک از فواید دیگر آن موجب باز چرخش انرژی، جلوگیری از انباشتگی زیستی و ثابت نگه داشتن کیفیت محیط آبی دریا می شود.

وی ادامه داد: با ازبین رفتن این موجودات، آبزیان از این اکوسیستم مهاجرت و در پی آن مهاجرت های بزرگتری رخ می دهد و در نهایت توالی های جدیدی در منطقه مانند شکوفای بلوم های عروس های دریایو فیتو پلنگ تن در چند سال پیش، شکل می گیرد که اصلا برای اکوسیستم مفید نیستند.

نابودی زیستگاه چندین میلیون سال دریایی با تور ترالر
حوت با اشاره به وجود موجوداتی مهم در بستر دریا که در ثبات اکوسیستم تاثیر چشمگیری دارند، گفت: مرجانها، صدفها و خیارهای دریای از جمله موجودات ثابت وبنتوزی هستند که علاوه بر فیلتر فیدر، کار تصفیه آب دریا را بر عهده دارند و بر روی بستر و زیر رسوبات بستر زندگی میکنند که در زمان صید، تور ترال کف زیستگاه با ارزش را که حکم کارخانه های تصفیه آب را دارند و در طی میلیون ها سال در چندین توالی زیستی به وجود آمده اند را در یک مدت کوتاهی و به راحتی از بین و تخریب می کنند و این کار به مرور زمان اکوسیستم دریایی را به نابودی می کشاند.

کارشناس ارشد محیط زیست دریا با اشاره به کاهش صید برای صیادان بومی خاطرنشان کرد: طبق گفته صیادان و شواهد موجود سهم سرانه صید ماهی در 2 دهه پیش برای هر قایق 50 عدد بوده است اما با وجود صید ترال و افزایش شناورها این سهم به عدد پایین تری کاهش پیدا می کند و به مرور زمان علاوه بر کاهش صید تهدیدی برای وضعیت اقتصادی و معیشتی صیادان بومی است.

انتهای پیام/


کد مطلب: 455117

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/455117/حذف-صیدترال-حفظ-اکوسیستم-دریا-آیندگان-پی-وضعیت-اقتصادی-معیشتی-صیادان-بومی-زیر-تیغ-ترال

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir