۰
به مناسبت روز جهانی یاری رسانان سرخ پوش؛

هلال احمر؛ یاور بحران های سخت مردم/ فلسفه وجودی امدادگران و نجاتگران خدمت به انسانیت است

افرادی توانمند در بدنه‎ نهاد مردمی هلال احمر مشغول فعالیتند که بی مزد و منت دوران شیرین جوانی خود را صرف خدمت به همنوع می‎کنند این افراد مهربانی را در جامعه نشر می دهند و با مشارکت دیگر دوستان خود، انتقال مفاهیم بشردوستانه را داشته باشند.
هلال احمر؛ یاور بحران های سخت مردم/ فلسفه وجودی امدادگران و نجاتگران خدمت به انسانیت است
به گزارش چهاربهاران، ۱۸ اردیبهشت برابر با ۸ می" روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر" است. امدادگرانی که در سایه هلالی قرمز رنگ، بی منت و با عشق و علاقه در جای جای این میهن عزیز به هموطنان و هم نوعان خود خدمت می کنند.

 امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر نیروهای آموزش‌دیده برای خدمات‌رسانی به مردم هستند، بسیاری از جوانان کشور برای خدمات‌رسانی به مردم به عضویت جمعیت هلال‌احمر درآمده‌اند و این نشان از حس انسان دوستانه شهروندان دارد

خودتان را معرفی بفرمایید؟
نصیر جدگال هستم متولد ۱۳۷۷ از شهرستان چابهار و در حال حاضر دانشجوی رشته امداد سوانح در دانشگاه علمی کاربردی شهرداری چابهار مشغول به تحصیل هستم.
 
پیوند شما چگونه با هلال احمر رقم خورد؟
امدادگری در خانواده ما ریشه دوانده است؛ فعالیت اکثر دوستان و آشناهایمان در جمعیت هلال احمر بود و آنها در بحران های بسیاری بودند و نیز بنده هم در خصوص هلال احمر با کلی تحقیقات شور و علاقه خاصی در درونم پیدا شد و تونستم با همان شوق در جمعیت هلال احمر ورود پیدا کنم.
نیز ورود بنده به جمعیت هلال احمر به صورت پایه ای بود؛ یعنی بعد از ثبت نام کلاس کمکهای اولیه را گذارندم و در واحد جوانان مشغول شدم و بلافاصله بعد مدتی، پس از گذراندن دوره های عمومی امداد و نجات و دوره های تخصصی به واحد امداد و نجات ورود پیدا کردم.
 
نحوه آشنایی تان با هلال احمر چگونه بوده است ودرچه سالی وارد هلال احمر شدید؟
نحوه آشنایی من با هلال احمر هم از طریق آشناهام و فامیلام که در جمعیت هلال احمر مشغول بودند و توسط آنها به جمعیت هلال احمر علاقمند شدم.
و بنده مهرماه سال ۱۳۹۴، زمانی که دبیرستان بودم وارد جمعیت هلال احمر شدم و علاقه بسیار زیادی به فعالیت بشر دوستانی و امدادی داشتم و پس از تمام تحصیل مدرسه بیشتر علاقمند شدم و در طرح های ملی، استانی و اردوهای ملی شرکت کردم.
 
دیدگاه مردم نسبت به هلال احمر چطور است ؟
طی ارزیابی که سال ها در پست ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی شد و یا اینکه مصاحبه هایی که از مردم می شود، حدود ۹۰ درصد مردم از فعالیت های بشر دوستانه جمعیت هلال احمر راضی هستند.
زیرا مردم هلال احمر را در سطح جامعه به عنوان یاری رسان در بحرانهایی نظیر سیل، زلزله، طوفان، تصادفات و غیره یاد می کنند.
 


اگر کسی بخواد وارد جمعیت هلال احمر بشه چه اقدامی باید انجام دهد و از نظر شما چه خصوصیاتی باید داشته باشد که بتونه وارد این ارگان شود؟
با مراجعه به شعب جمعیت هلال احمر سراسر کشور میتوان عضو هلال احمر شد و دوره های کمکهای اولیه و امداد ونجات را از ابتدایی تا پیشرفته بصورت رایگان گذراند و مشغول فعالیت شد.
و همچنین اگر راجب خصوصیات بپردازیم، باید یک نفر روحیه امدادگری داشته باشه چون شاید در بعضی عملیات و بحران ها دچار شلوغی و ازدحام جمعیت باشد و باید بتواند اعصاب و ذهن خودش را در آن جمع کنترل کند و باید همیشه در شرایط آماده باش قرار بگیرد و خود را برای خدمت به مخلوق و حادثه دیده آماده کند.
 
تعریفتان از جوان عضو هلال احمر چیست؟
امدادگر و یا عضو جوان هلال احمر را نمی توان تعریف کرد زیرا امدادگر کسیت که عشق و علاقه خدمت در وجودش است و بر وجدان خودش جنسی از خدمت خالصانه و صادقانه احساس میکند.
و همچنین یک جوان هلال احمری همیشه در وجود خودش خدمت را یاد میکند؛ نه تنها در حوادث و بحران بلکه هر کجای سرزمین احساس می کند به کمک نیاز دارند، به آن نقطه رجوع پیدا میکند و همیشه خودش را عضو کوچکی از این جامعه بزرگ در راستای خدمت رسانی میداند.
 
فعالیت هلال احمری شما به چه صورت است؟
فعالیت های هلال احمری ما در سه حوزه جوانان، داوطلبان و امداد و نجات است که بنده در حال حاضر با درجه نجاتگر دوم در پایگاه امداد و نجات دریایی اسکله هفت تیر درحال فعالیت هستم.
 


برای خودتان تا کنون اتفاقی افتاده؟
برای خودم اتفاقات که بسیاری از تمرینات و عملیات افتاده اما چندان خاص نبودند، اما سال ۱۳۹۷ در پست های ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی شیفت بودم، دوچرخه های طرح سحاب با شدت باد به روی پای من افتاد و انگشتم پاره شد که بلافاصله توسط دوستان به بیمارستان منتقل شدم و جراحی شد و این یکی از اتفاقات در پست ها بود.
 
طولانی‌ترین عملیات تان چه بود؟
طولانی ترین عملیات ما در بحث امدادرسانی میتوانیم از سیل دشتیاری یاد کنیم که دو ماه شرایط امداد رسانی به طول انجامید.
 
در فعالیت ها، مسابقات یا المپیادهای هلال احمر شرکت کردین؟ مقامی هم بدست آوردین؟
بله در فعالیت ها یا مسابقات بسیاری شرکت کردیم و تقریبا تمامی کارها در مسابقات به صورت تیمی و یا شهرستانی بود.
 
 تلخ ترین و شیرین ترین خاطره شما در حضورتان در هلال احمر چیست ؟
تلخی و یا شیرینی خاطرات در زمینه امداد و نجات و هلال احمر بسیارند.
شیرین ترین اتفاقات ما در هلال احمر زمانیست که یک آسیب دیده اشک شوق و خوشحالی از چشمانش سرازیر می شود و تلخ ترین هایی که مربوط به غرق شدگی که تالاب اطراف روستای پارگ در اثر بی احتیاطی غرق شد و خانواده هایش که در حال گریه بودند و بعد از درآوردن جنازه از محل، خانوادش خواهش میکردند که دست از سی پی آر (احیای قلبی) برنداریم شاید زنده بماند.
 


سیل دشتیاری که سال قبل اتفاق افتاد خاطره ای دارین؟ تلخ یا شیرین؟
سیل دشتیاری هم خاطرات تلخ و شیرین بسیاری داشت؛ جوانانی را دیدیم که برای امدادرسانی از سراسر کشور به چابهار آمده بودند و تا آخرین لحظات بحران در کنار ما بودند و قطعا قوت قلب مارا دو چندان بیشتر میکردند و لحظات تلخ و شیرین حادثه را در کنار عزیزان میگذارندیم.
 و تلخ ترین خاطره سیل دشتیاری هم از دست رفتن تمامی خانه و کاشانه عزیزان بود و شاهد از دست رفتن خیلی اموال و با این وضعیت اقتصادی بسیار نگران و پریشان بودند.
 
 آیا تا به حال شده از هلال احمر خسته شوید؟
نه هرگز از جمعیت هلال احمر و فعالیت کردن در حوزه های جوانان، امداد و نجات خسته نشدم، حتی زمانی که در سخت ترین شرایط زندگی خودم بودم اما هیچوقت نتونستم هلال احمر کنار بگذارم و یا ازش خسته بشم 
زیرا هلال احمر یک علاقه قلبی بنده است و خیلی عاشق فعالیت در جمعیت هلال احمر هستم.
 
بهترین طرح و فعالیتی که داشته اید چه بوده است؟
من بهترین فعالیت هام در جمعیت هلال احمر در حوزه امداد کوهستان است که خیلی به رشته کوهستان علاقه دارم و خیلی دوست دارم در رشته کوهستان موفقیت بیشتری کسب کنم و امیدوارم خداوند توفیق بفرماید تا در آینده ای چندان نزدیک با توجه به اتمام تحصیل با جدیت بیشتر فعالیت خودمو در رشته امداد کوهستان دنبال کنم.
 
دغدغه اصلی شما در هلال احمر چیست؟
دغدغه اصلی بنده در جمعیت هلال احمر در راستای تسکین آلام بشری و خدمت به همنوعان عزیز است.
 
به جز امدادگری فرصت انجام فعالیت دیگری دارید؟
بجز امدادگری بنده در روزهایی که شیفت نیستم در شرکتی مشغول بکار هستم و کارهای آزاد نیز انجام میدهم.
 
خانواده‌تان با کاری که می کنید مشکلی ندارند؟
حقیقتا نظر خانواده خودم را در خصوص هلال احمر نمیدانم زیرا گاهی وقت ها از فشار کاری که دارم به منزل میروم با دیدن چهره من نگران و ناراحت میشوند اما گاهی وقتا مرا بسیار به سمت فعالیت های بشر دوستانه میکشانند و اون موقع علاقه خاصی در قلب من زنده می شود.
 
در پایان چه صحبتی با مردم دارید ؟
از اینکه خداوند متعال توفیق خدمتگزاری به همنوع را به اینجانب عطا فرموده بسیار خوشحال و شاکرم و در پایان برای همه اعضای جوانان و امدادگران آرزوی توفیق روز افزون دارم و به آنها می گویم قدر این دوران که نیتشان خدمت به خلق خداست را بدانند.

انتهای پیام/
جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۴:۲۶
کد مطلب: 454933
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *