۰

شورعین، چشمه باتلاقی شفاگر اما ناشناخته در کنارک

چشمه­ های باتلاقی شورعین در ۵ کیلومتری روستای تران در حوالی بندر کنارک در کنار کوههایی مینیاتوری واقع شده ­اند.
شورعین، چشمه باتلاقی شفاگر اما ناشناخته در کنارک
به گزارش چهاربهاران، یکی از شگفت انگیز ترین و زیباترین شهرهای جنوب استان سیستان و بلوچستان، کنارک است که با داشتن چهار نمونه ساحل صخره ای، ماسه ای، شنی و مرجانی ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری و طبیعت گردی دارد.

یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری این دیار، چشمه های گل فشان هستند که در این شهرستان قرار دارند.

چشمه ای در روستایی ناشناخته و در زمینی برهوت و اطراف کوه‌های مریخی؛ آنجا هیچ نام و اثر معروفی ندارد و برای رسیدن به این چشمه باید از راهنمایان محلی فردی را استخدام کرد تا به آنجا رفت وگرنه راه دسترسی به آنجا هموار و مشخص نیست.
 
چشمه‌ای که به آن «شورعین» می‌نامند باتلاقی کوچک از آب و گل گوگردی را به وجود آورده که اهالی منطقه به تاثیر شفابخش آن باور دارند.
 
رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان های چابهار و کنارک با اشاره به ویژگی های منحصربه فرد این چشمه که باعث ثبت این آثار شد بیان کرد: چشمه شورعین از جمله آثار طبیعی استان است که به لحاظ قرارگیری در محدوده جغرافیایی گل فشان ها قرار گرفته است.
 
عبدالحمید بلوچ زاده افزود: این چشمه عملکردی شبیه به گل فشان دارد با این تفاوت که گل فشان ها در زمان عملکرد فعال خود حباب و گاز را از داخل گل به سمت بیرون پرتاب کرده در حالی که در داخل چشمه شورعین آب است و گاز موجود در آن از داخل آب به سمت بیرون نشر پیدا می کند.
  
وی ادامه داد: چشمه شورعین همان‌طور که از نامش پیدا است آبی شور دارد، به‌طوری که گردی از نمک و گل‌های خشکیده اطرافش را پوشانده است و گلی كه از چشمه­ های شورعین مانند گدازه­ های آتشفشان به بیرون تراوش می كند و به دوغ آبی سیمانی رنگ شبیه است.
 
رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان های چابهار و کنارک با اشاره به اینکه اهالی منطقه معتقدند این چشمه ­ها قدرت شفابخشی دارند تصریح کرد: بومیان منطقه اعتقاد دارند که شورعین با جزر و مد دریا ارتباط دارد، از این رو سپیده دم، زمانی که اندک آب چشمه فروکش می‌کند به نزدیک شورعین می‌روند و برای درمان بیماری از گل آن بهره می‌گیرند.
 
وی افزود: از گل این چشمه کوچک برای درمان بیماری‌های پوستی و درد مفاصل استفاده می‌شود.

بلوچ زاده خاطرنشان کرد: چشمه­ های باتلاقی شورعین را باید از دور نگاه كرد زیرا علیرغم ظاهر كم آب و دلفریب؛ باتلاقی عمیق است و توان بلعیدن هر جنبده ­ای را دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان های چابهار و کنارک بهترین مقصد گردشگری جنوب استان است گفت: جذابیت‌های این دو شهرستان در ساحل، دریا، آثار تاریخی و طبیعی در تمامی فصول سال برای هر مسافری چشم نواز است.

انتهای پیام/

 
يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۲۲
کد مطلب: 454724
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *