حال ناخوش ناوگان حمل و نقل عمومی چابهار/ مانع نابسامانی حمل و نقل شهری ممنوعیت واردات خودرو به‌مناطق آزاد است

15 مهر 1398 ساعت 10:28

پس از گذشت سال‌ها وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی سطح شهرستان چابهار در شرایط نامطلوبی به سر می‌برد که نارضایتی شهروندان را به همراه داشته و نیاز است تا مسئولان مربوطه با در نظر گرفتن تمام شرایط موجود به حل هرچه سریع‌تر آن مباردت ورزند.


به گزارش چهاربهاران، وجود مدیریت شهری کارآمد و متخصص، یکی از فاکتورهای ایجاد نظم و رضایت عمومی در سطح شهر تلقی می‌شود که با توجه به در معرض عموم قرار داشتن به خوبی اقدامات حاصل از آن قابل لمس است.

از سوی دیگر اگر در کوچک‌ترین جزئیات مدیریت شهری خدشه و یا ناهماهنگی از سوی مسئولان و مدیران مربوطه در سطح شهرها بوجود آید اثر منفی بسزایی گذاشته و نارضایتی مشهود مردم را به ارمغان می‌آورد.

یکی از اساسی‌ترین امور شهروندان که از درجه اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است مبحث حمل و نقل عمومی است که درجه حساسیت آن در برنامه‌ها و مناظرات انتخابات ریاست جمهوری نیز به خوبی مشهود است.
 
شهرستان چابهار با 120 هزار نفرجمعیت و مقصد گردشگری جنوب استان از خدمات حمل و نقل عمومی محروم است و اتوبوس ندارد؛ نبود حمل و نقل عمومی مناسب برای چابهار فضایی ضدتبلیغ در گردشگری و جذب گردشگر ایجاد می‌کند.

ایستگاهای اتوبوس نیز همانند خود اتوبوس های درون شهری در حال زنگ زدن هستند، به علت عدم ساماندهی متناسب ناوگان حمل و نقل عمومی شهر، از هر ۱۰ ماشین سطح شهر ۸ تا در حال کرایه کشی هستند(مسافر بر شخصی) و افراد بی بضاعتی که از پس هزینه های تاکسی دربستی بر نمی آیند مجبورا در گرمای سوزان چابهار زیر ایستگاه های زنگ زده مدت های زیادی منتظر بمانند و یا پیاده به آن محل بروند، این وضعیت سالهای زیادیست که در این شهر حاکم است.

در این میان نابسامانی و کمبود وسایل حمل و نقل عمومی در بسیاری از نقاط شهر موجب سردرگمی شهروندان و سو استفاده برخی خودروهای مسافربر شخصی و در نهایت تعیین دلخواه نرخ کرایه‌ها از سوی آنان شده است.

یکی از شهروندان چابهاری در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران گفت: تاکسی کورسی و خطی عملا در چابهار نیست و تاکسی‌ها هرچقدر برسر زبانشان بیاید به مسافر می‌گویند و می‌گیرند.

 وی افزود: کم بودن وسایط نقلیه در سطح منطقه یکی از مشکلاتی است که با نزدیکی ایام مسافرپذیر در این منطقه وجود دارد.

این شهروند ادامه داد: خواسته مردم؛ راه‌اندازی خط تاکسی شهری از مبدا منطقه آزاد به سمت شهر چابهار جهت رفاه شهروندان با کمترین هزینه، خرید تجهیزات و علائم ترافیکی، تعیین تعرفه حمل بار در منطقه آزاد چابهار، تشکیل کمیته حمل و نقل و ترافیک سازمان و تعمیر چراغ ها و علائم نصب باید در دستور کار قرار گیرد.
 
فرماندار ویژه شهرستان چابهار به خبرنگار ما گفت: با گذشت سالها این شهرستان ناوگان حمل و نقل عمومی ندارد و مردم باید با هزینه‌های سنگین جابجا شوند.
 
رحمدل بامری افزود: سالانه بیش از ۸۰۰ هزار مسافر در فصل‌های مختلف در چابهار تردد می‌کنند در حالیکه این شهرستان از جایگاه سوخت کافی برخوردار نیست.
 
معاون استاندار وفرماندار ویژه چابهار ادامه داد: حل مشکلات گردشگران، مسافران و کامیون‌ها ضروریست و باید تعداد جایگاه‌های سوخت فعلی افزایش و جایگاه تک نازل در نقاط مختلف شهرستان چابهار احداث شود.

شهردار چابهار گفت: سازمان تاکسیرانی چابهار به دلیل مشکلات عدم نظارت و مدیریت کافی پلمب شده و برای حل این معضل در ساختاری جدید با مشارکت منطقه آزاد چابهار سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری ایجاد که تاکسیرانی و اتوبوسرانی زیر مجموعه آن هستند.

یونس حقانی افزود: پس از حل مشکلات اداری پیش رو در نیمه نخست سالجاری این تعداد اتوبوس خریداری و به سیستم حمل و نقل عمومی چابهار اضافه شوند.

وی خاطرنشان کرد: اتوبوسرانی باید به بخش خصوصی واگذار شود، ولی به دلیل نبود جذابیت لازم برای یک سرمایه گذار در شهری با جمعیتی متوسط همچون چابهار اتوبوس‌ها در اختیار سازمان حمل و نقل قرار گرفته و در مدت پنج سال به محدوده شهری و سطح منطقه آزاد خدمات می‌دهند.

 حقانی گفت: ما فعلا برای واردات تاکسی و اتوبوس به مشکل ممنوعیت واردات خودرو به‌مناطق آزاد خوردیم، به محض اینکه این ممنوعیت برداشته شود، واردات شروع می‌شود و پیش‌بینی ما این است اوایل سال آینده حمل و نقل عمومی چابهار از وضع فعلی بیرون می‌آید و سامانی متداول می‌گیرد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 454199

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/454199/حال-ناخوش-ناوگان-حمل-نقل-عمومی-چابهار-مانع-نابسامانی-شهری-ممنوعیت-واردات-خودرو-به-مناطق-آزاد

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir