۰
در نخستین همایش معرفی ظرفیت‌های فولاد مطرح شد؛

کاهش وابستگی به نفت با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی کشور/ چابهار می تواند یکی از قطب های تولید فولاد باشد/ لزوم راه اندازی زیرساختهای تجاری در کنار فولاد چابهار

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: توجه به ظرفیت‌‎های اقتصادی کشور و اجرای طرح‌هایی نظیر فولاد، پتروشیمی وگردشگری وابستگی به نفت را کاهش می‌دهد.
کاهش وابستگی به نفت با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی کشور/ چابهار می تواند یکی از قطب های تولید فولاد باشد/ لزوم راه اندازی زیرساختهای تجاری در کنار فولاد چابهار
به گزارش چهاربهاران، الیاس حضرتی روزپنجشنبه در نخستین همایش معرفی ظرفیت‌های فولاد در چابهار بیان کرد: چابهار موقعیت راهبردی مناسبی برای توسعه دارد و تامین زیرساخت‌های آن می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاران کمک کند.

وی افزود: صنعت گردشگری در دنیا درآمدزا و منشا توسعه اقتصادی است ولی در ایران توجه چندانی به آن نشده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: وابستگی به نفت سالهاست که در ایران ادامه دارد و هر روز نسبت به سال قبل بیشتر شده و همیشه نگران تحریم و بالا و پایین آمدن قیمت نفت هستیم و در بحران‌ها حتی نمی‌توان حقوق کارمندان دولت را پرداخت و یا طرحی را به سرانجام رساند.

وی ادامه داد: رانت عظیمی در درآمدهای نفتی در کشور پیش آمده و برخی مسائل سبب شده تا شاهد بی برنامگی در تصمیم گیری‌ها و توجه به سایر بخش‌ها باشیم.

حضرتی گفت: کشوری پر از نعمت نباید بدنبال استفاده از درآمد نفت در بخش‌های مختلف باشد و از فرصت‌های بیشمار و ذهن‌های خلاق استفاده نکند.

وی تصریح کرد: چنانچه اخذ مالیات در چارچوب درست انجام شود می‌توان کشور را از بحران نجات و مدیریت را به خوبی انجام داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از کشورها با کاهش وابستگی‌های نفت هم‌اینک جایگاه خوب و توسعه یافته‌ای دارند و ما باید به سمت صنایع جایگزین حرکت کنیم.
 
 قائم مقام وزیر صمت در همایش فولاد در چابهار عنوان کرد؛
برگزاری همایش فولاد در چابهار نشانه توجه به آمایش تجاری و توسعه متوازن کشور است

 قائم مقام وزیر صمت گفت: آمایش صنعتی و تجاری سرزمینی توام در این حوزه مورد توجه است‌ و چابهار می تواند یکی از قطب های تولید و صادرات فولاد باشد.

 حسین مدرس خیابانی افزود: شرایط تحریم و فشارهای بین المللی بر کشورمان، پتانسیل های نهفته کشور را به یادمان آورد و چابهار، گوهری در جنوب شرقی کشور با امکاناتی منحصر به فرد در سواحل و حوزه بندری به و استانی پهناور (سیستان و بلوچستان) یکی از این پتانسیل ها است.

وی افزود: فرصت تحریم سرعت توسعه و پیشرفت منطقه چابهار را بیشتر می کند، تحریم یک آزادراه برای توسعه و جهش اقتصادی است.

چابهار می‌تواند یکی از قطب های تولید فولاد باشد، حضور واحد اسفنجی 1.6 میلیون تنی در چابهار نوید بخش آن است که بتوانیم منطقه آزاد چابهار را به عنوان یکی از قطب های بزرگ فولاد کشور با توجه به نزدیکی به بازارهای آسیای شرقی و وجود آب که برای واحدهای فولادی مورد نیاز است، مطرح کند.

 مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار :
 مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در آيین آغاز به کار همایش و نمایشگاه فولاد چابهار گفت: امیدوارم اولین همایش فولاد در چابهار بتواند مقدمه ای برای حضور موثر و مداوم عرصه فولاد به عنوان یک صنعت پیشرو و پیشتاز در چابهار، منشأ تحول بزرگ و صنعتی شدن این نگین و گنج پنهان سواحل مکران باشد.

عبدالرحیم کردی افزود: بر اساس اسناد بالادستی آنچه که در افق ۱۴۰۴ در صنعت فولاد برای کشور پیش بینی شده ۵۵ میلیون تولید فولاد است که از این سهم براساس ۱۰ میلیون تن سهم چابهار است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در این سالها زیرساخت‌های مناسبی فراهم شده امکانات استقراری خوبی برای همه صنایع پیش بینی شده ازجمله دوصنعت مهم طبق اسناد بالادستی برای نقش چابهار صنایع پتروشیمی و فولاد در اقتصاد ملی است که هر دو عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بیان کرد: در صنعت پتروشیمی سایت نگین مکران با ظرفیت ۲۰ میلیون تن طراحی شده ۸.۵ میلیون تن امروز مجوز محیط زیست دریافت کرده و دو پلنت در حال ساخت است.

وی گفت: دست اندرکاران شرکت فولاد مکران زحمات زیادی را متحمل شدند بزرگترین کارآفرین استان سیستان و بلوچستان هستند که ان‌شاءلله ۱.۵ میلیون تن درنظر گرفته شده برای چابهار را در مدار تولید داشته باشیم.

به گفته وی؛ هدف گذاری ماموریت های سازمان نقش در توسعه ملی و حمایت و تمرکز بر توسعه صنایع فولاد و پتروشیمی است.

کردی خاطرنشان کرد: طرح توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار خوش خبری است که با حمایت کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به تصویب می‌رسد و اراضی شرق دره لیپار برای توسعه صنعت فولاد در نظر گرفته شده است.

همایش فولاد «STEELEX» چابهار با حضور رئیس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، استاندار سیستان و بلوچستان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی، قائم مقام وزیرصنعت، معدن و تجارت،معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازرگانی ایران، معاون حقوقی و امور مجلس شورای اسلامی، رئیس خانه معدن ایران و جمعی از مدیران عامل صنایع فولاد کشور امروز در مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های بین المللی منطقه آزاد چابهار آغاز بکار کرد و به مدت سه روز ادامه دارد.
پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب: 454188
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *