۰
به بهانه سالروز کودتای سیاه و ننگین 28 مرداد:

کودتای ۲۸ مرداد نمونه بارز غیرقابل اعتماد بودن آمریکاست/ ۲۸ مرداد عبرتی بزرگ در تاریخ ایران

اعتماد مصدق به آمریکا زمینه‌ساز کودتای ۲۸ مرداد و نفوذ در ایران بود و اين مسئله نشان مي دهد كه آمريكا هرگز قابل اعتماد نيست.
کودتای ۲۸ مرداد نمونه بارز غیرقابل اعتماد بودن آمریکاست/ ۲۸ مرداد عبرتی بزرگ در تاریخ ایران
به گزارش چهاربهاران، روز 28 مرداد یادآور کودتای ننگین و سیاهی است که شیرینی نهضت ملی شدن صنعت نفت را در کام ملت ایران تلخ کرد، کودتای 28 مرداد کودتایی است که با طرح و حمایت مالی و اجرائی سازمان مخفی اطلاعات بریتانیا و آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا و با همراهی ارتش شاهنشاهی ایران، بر ضد دولت محمد مصدق در مرداد 1332 به انجام رسید.

کودتای 28 مرداد، نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران است. کودتا، سبب سقوط حکومت ملی ایران و استمرار رژیم استبداد سلطنتی شد. این کودتا با دخالت دو دولت خارجی امریکا و انگلستان صورت گرفت.

 28 مرداد ماه سال 1328 یادآور یکی از بحث برانگیز ترین و حوادث تلخ در تاریخ معاصر کشور بود، این حادثه دوازده سال پس از حکومت محمد رضا شاه پهلوی صورت گرفت و موجب اولین حضور امریکایها در صحنه سیاسی کشور شود.

بریتانیا پس از یک دوره طولانی سیاستهای استعماری خود در کشورهای جهان سوم به خصوص ایران مورد نفرت بسیاری از مردم قرار داشت.دکتر محمد مصدق با همکاری مراجع تقلید و بزرگانی همچون کاشانی توانست قدرت را در دست بگیرد و دست استعمار انگلیس را از صنعت نفت ایران کوتاه کند.

نویسنده و اهل قلم بلوچ چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به کودتای 28 مرداد که نمونه بارز غیرقابل اعتماد بودن آمریکاست بیان کرد: اعتماد مصدق به آمریکا زمینه‌ساز کودتای ۲۸ مرداد و نفوذ در ایران بود و اين مسئله نشان مي دهد كه آمريكا هرگز قابل اعتماد نيست.

مولوی سید محمد درتکیده با بیان اینکه در آن زمان یکی از خواسته مردم اداره کردن کشور بر طبق آرای ملت بود افزود: تنها خواسته هاي مردم ملي كردن صنعت نفت، استقلال سياسي براساس احترام به جغرافيايي سياسي جهان و نيز اداره كردن كشور برطبق آراي ملت بود اما آمريكا و انگليس تحمل این خواسته دولت مصدق را نداشتند.
 
وی گفت: نقطه قابل ملاحظه در کودتای 28 مرداد برای ایران آغاز حضور آمریکائیها در صحنه سیاسی ایران و کنار زدن استعمار پیر یعنی انگلیس بود.

مولوی اهل سنت چابهار ادامه داد: جریان مردمی حامی جبهه ملی و روحانیت و اتحاد اولیه این دو موجب استحکام و تقویت اراده ملی برای کنار زدن سایه قدرت های غربی بر ثروت نفتی ایران شد و تا مادامی که این اتحاد وجود داشت هیچ خللی به جریان استقلال طلبی وارد نشد.

وی گفت: آنچه که کودتا برای آمریکایی ها به ارمغان آورد نفوذ و رخنه در تمامی ارکان دستگاه حاکم تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی بود اگرچه حافظه تاریخی ملت هیچ گاه فراموش نکرد و در همین راستا چیزی نزدیک به 20 سال بعد در دوران کلینتون از آنچه مداخله در جهت سرنگونی دولت بود اذعان شد و پس از اعتراف آلبرایت وزیر خارجه دولت کلینتون اوباما هم چندین مرتبه به این مداخله اعتراف کرده است.

مولوی درتکیده ادامه داد: مهمترين دشمن نظام جمهوري اسلامي ايران در عصركنوني، آمريكا است و لذا بايد ابعاد راهبردي تعهديدات اين كشور مورد توجه و رصد كامل قرار بگيرد و جهت مقابله با آن برنامه ريزي شود.
 
وی با بيان اينكه آمريكا بايد بدانند با وجود وحدت مردم و هدايت مقام معظم رهبري در ايران تكرار نمي شود، خاطرنشان كرد: اگر انسان به آمریکا اعتماد کند سیلی سختی خواهد خورد و لذا بايد ضمن بستن همه راه هاي نفوذ اين كشور به ايران اسلامي، هرگز به آن اعتماد نكنيم.

انتهای پیام/
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب: 454043
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *