۰
سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان چابهار خبر داد:

خطر بروز تب کنگو در روز عید قربان/ شهروندان مراقب تب کریمه کنگو هنگام ذبح دام باشند

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان چابهار با اشاره به سنت ذبح دام در روز عید قربان گفت: شهروندان در هنگام ذبح دام مراقب بیماری خطرناک تب کریمه کنگو باشند.
خطر بروز تب کنگو در روز عید قربان/ شهروندان مراقب تب کریمه کنگو هنگام ذبح دام باشند
محمود حسین بر در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به اینکه بعد از مراسم عبادی عید سعید قربان و افزایش موارد ذبح دام، امکان بروز موارد بیماری اجتناب‌ناپذیر است بیان کرد: جهت پیشگیری از این بیماری، رعایت مسائل بهداشت فردی و اجتماعی و عدم استفاده از گوشت تازه قربانی شده، ذبح بهداشتی گوسفند در کشتارگاه‌ها را توصیه می شود.

وی از شهروندان خواست هنگام قربانی دام سه اصل مهم را رعایت کنند تا از خطر ابتلا به بیماری های مشترک بین انسان و دام به ویژه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در امان باشند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان چابهار ادامه داد: شهروندان دام را از محل مورد تایید دامپزشکی تهیه کرده و از خرید دام تب دار یا آلوده به کنه خودداری کنند و هنگام ذبح دام، استفاده از وسایل ایمنی مانند لباس کار، دستکش و ماسک ضروری است و افرادی که در پوست خود جراحتی دارند، بهتر است از ذبح دام خودداری کنند.

وی افزود: به منظور جلوگیری از بروز بیماری های مشترک بعد از ذبح دام حتما گوشت را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار داده و قبل از این مدت از تماس با خونابه و گوشت قربانی اجتناب کرده و پس از این مدت با استفاده از دستکش و رعایت اصول ایمنی اقدام به قطعه بندی گوشت برای مصرف کنند.
 
حسین بر گفت: بیماری تب کریمه کنگو می‌تواند به صورت مستقیم از دام به انسان و یا از طریق گزش انسان توسط کنه آلوده منتقل شود این در حالی است که اکثر موارد این بیماری در افرادی دیده می‌شود که با دام سر و کار داشته‌اند چرا که بیماری تب کریمه کنگو از طریق گزش دام توسط کنه آلوده ایجاد می‌شود.
 
وی ادامه داد: افراد برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، باید در زمان کار با دام، از لباس کار استفاده و از له کردن و جدا کردن کنه روی بدن انسان یا دام با دست جدا خودداری کنند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان چابهار خاطرنشان کرد: ویروس تب خونریزی ‌دهنده کریمه کنگو در دمای فریزر غیرفعال شده و پس از رسیدن به دمای محیط به طور مجدد فعال می شود، بنابراین ضروری است برای کشتن ویروس، گوشت در دمای یخچال نگهداری و گوشت به طور کامل پخته شود.

حسین بر از مردم خواست، جهت جلوگيري از شيوع بيماري هاي مشترك دام و انسان از جمله هاری رعايت سلامت و بهداشت عمومي مردم بسیار ضروری است و امعا و احشا حيوان پس ازكشتار به درستي دفن شده و خوراك سگ های ولگرد وحشی و گربه ها قرار نگيرد و طی هماهنگی با محیط زیست و شهرداری اکیپ های سیار در این روز انجام می شود.


انتهای پیام/
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب: 454007
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *