۰

از بازگشایی معابر سکونتگاه کمب تا چگونگی زمین خواری در حاشیه شهر چابهار / ابهامات جلوگیری از زمین خواری در عثمان آباد، میرآباد و کمب

بازگشایی معابر و تخریب سازه های زمین خواران به وسیله لودرهای راه و شهرسازی چابهار در چند روز گذشته باعث شده تا برخی از اهالی با ابراز گلایه مندی به پایگاه خبری چهاربهاران درخواست پیگیری کنند.
از بازگشایی معابر سکونتگاه کمب تا چگونگی زمین خواری در حاشیه شهر چابهار / ابهامات جلوگیری از زمین خواری در عثمان آباد، میرآباد و کمب
به گزارش چهاربهاران روستای کُمب از توابع شهرستان چابهار در پنج کیلومتری جاده چابهار- رمین واقع شده است و بیش از ۲۳ هزار نفر جمعیت دارد که در نتيجه مهاجرت بي رويه افراد از شهرها و روستاهاي اطراف و سو استفاده برخي افراد فرصت طلب سكونت گاه هاي غير رسمي در این قسمت از حاشيه شهر ايجاد شده كه به دلیل ساخت و ساز های بدون اصول و غیرمجاز در برخی نقاط، ساكنين آنها از كمترين مزايا و خدمات شهرنشيني بي بهره اند.

یکی از اهالی کمب چابهار بعد از تخریب دیوار همسایه اش برای بازگشایی معابر در گفت و گو با چهاربهاران بیان می کند: روز گذشته کارگران اداره شهرسازی چابهار با متراژ کوچه روی دیوارها ارقام مختلفی را نوشتند و امروز با تخریب دیوارها بدون اطلاع قبلی باعث نارضایتی ساکنان شده اند.

عبدالحق آسوبار در این باره می گوید: اگر قرار است خانه ها را خراب کنند باید مکان دیگری را به ما واگذار کرده و هنگامی که می خواهند یک مکان را تخریب کنند چرا اطلاع قبلی داده نمی شود تا ساکن مربوطه آمادگی لازم را برای این اقدام ناگهانی داشته باشد.

شهرستان های زابل، چابهار، کنارک و زاهدان بیشترین جمعیت حاشیه‌نشین سیستان و بلوچستان را تشکیل می‌دهند و اهمیت حاشیه‌نشینی بیشتر به چابهار بازمی گردد چراکه کمبی که از آن صحبت می کنیم بزرگترین منطقه حاشیه‌نشین کشور در گوشه این شهر می باشد.

مسئول بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان در این باره به چهاربهاران می گوید: بسیاری از اراضی کمب مربوط به دولت می باشد که توسط برخی خواسته یا ناخواسته ساخت و ساز شده است ولی دولت بجای تخریب منازل اقدام به بازگشایی معابر، پیش بینی طرح تفضیلی شهری و ساماندهی این سکونت گاه برای دادن سند به مردم و ایجاد یک محیط استاندارد شهری کرده است.

علی سارانی بسیاری از تصرفات در کمب چابهار را غیرقانونی دانست و ادامه می دهد: بعد از اینکه دولت برای سکونت مردم به دلیل هزینه هایی که در ساخت و ساز انجام شده است اقدام به ارائه طرح تفضیلی شهری می کند ساماندهی این سکونت گاه آغاز می شود.

وی تشریح می کند: بسیاری از خانه های کمب در رودخانه بزرگی ساخته شده است که اگر بارندگی و طغیان رودخانه را در آینده نه چندان دور شاهد باشید ممکن است بسیاری از ساکنان کنونی از اعماق دریا سر در بیاورند و این یک فاجعه خواهد بود.

وی وجود برخی خانه ها در کاربری های اداری و فضای سبز شهری در کمب را نیز غیرقانونی عنوان و تاکید می کند: خانه هایی که در این کاربری ها ساخته شده اند باید تخریب و زمین ها آزاد سازی شود چراکه اگر کمب بخواهد ساماندهی شود باید تخریب خانه هایی که در زمین های با کاربری دولتی ساخته شده است انجام شود.

یکی از زمین خواران چابهاری نیز به چهاربهاران می گوید: تاکنون چند زمین در چابهار و کمب تصرف کرده است و هم اکنون در عثمان آباد در حال تصرف دو قطعه زمین دیگر می باشد.

این شهروند چابهاری که نمی خواهد نامی از او برده شود در خصوص نحوه زمین خواری در کمب و مناطق دیگر حاشیه نشین عنوان می کند: بسیاری از مهاجران با ساخت کپر زمین های حاشیه شهر را تصرف می کنند و از بی کفایتی راه و شهرسازی که تاکنون هیچ اقدام مستمری برای تقسیم بندی و واگذاری زمین ها برای فروش به متقاضیان انجام نداده اند سواستفاده می کنند.

وی در این باره اذعان می کند: ما هم در این میان با ساخت کپر در آخرین زمین ها شهری که هم اکنون در انتهای ساخت و سازهای عثمان آباد می‌باشد اقدام به زمین خواری می کنیم و با حقوق با ماهیانه به یک بیکاره برای حضور در این کپر وانمود به مالکیت این زمین کرده تا در مدتی معلوم صاحب ملک شویم.

گفتنی است چندی قبل آقای "ش م" رئیس اسبق راه و شهرسازی چابهار به همراه یکی از کارمندان اداره ثبت و اسناد این شهرستان به جرم همکاری و دریافت رشوه از زمین خواران توسط دادستان وقت چابهار دستگیر شد.

زمین خوار چابهاری که در حال حاضر از وضعیت مالی مطلوبی برخوردار است خاطرنشان می کند: ما بعد از اینکه وجود کپرمان در محدوده تصرفی برای مردم و مسئولین عادی شد با هماهنگی شهرسازی نماینده ای از اداره مذکور را برای ثبت زمین تصرفی مان در جی پی اس به محل مورد نظر آورده و بعد از ثبت اولین اقدام برای مالکیت زمین انجام می شود و ساخت و ساز را آغاز می کنیم.

انتهای پیام/ح.ر.ک
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب: 454004
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *