۰
والی نیمروز افغانستان:

چابهار مثلث توسعه تجارت ایران، افغانستان و هندوستان است/ دو بانده شدن جاده میلک راهگشای ترازیت بین دو کشور

والی نیمروز افغانستان گفت: چابهار مثلث توسعه تجارت و ترانزیت کشورهای ایران،افغانستان و هندوستان است.
چابهار مثلث توسعه تجارت ایران، افغانستان و هندوستان است/ دو بانده شدن جاده میلک راهگشای ترازیت بین دو کشور
به گزارش چهاربهاران، سید ولی سلطان شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی ایران و افغانستان در چابهار بیان کرد: چابهار و منطقه آزاد با توجه به امکانات و زیرساخت ها نقش مهمی در توسعه افغانستان دارد و به صورت خاص برای ما فراهم شده است.

وی ایران، افغانستان و هندوستان را مثلث توسعه تجارت، ترانزیت و رونق کسب وکار در منطقه اعلام کرد و افزود: موانع موجودی که مانع توسعه و تجارت می شود سریعا رفع تا منافع ملی طرفین تامین و مردم کشورهای فوق بتوانند از این موضوع دارای منفعت شوند.

والی نیمروز با اشاره به اینکه هم اکنون زمان همکاری‌ منطقه‌ای و توسعه روابط بین دو کشور است تصریح کرد: مرزهای افغانستان و سیستان و بلوچستان باید قانونمند و از انتقال کالای قاچاق و تردد افراد تروریست جلوگیری شود و ما باید روابط اقتصادی، سیاسی و همه جانبه را با ایران گسترش دهیم.
 
وی با اشاره به اینکه شناخت از ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری این دو کشور بسیار ضروری است ادامه داد: باید نظارت بیشتری در صادرات و واردات انجام شود و نباید یک کالایی که اظهار می شود بجای آن کالای دیگری وارد افغانستان شود و مشکلاتی را ایجاد کند.

سید ولی سلطان خاطرنشان کرد: چابهار اهمیت زیادی برای دولت، تجار و سرمایه گذاران کشور افغانستان دارد زیرا امن ترین مسیر ترانزیت کالا و راه مناسب برای دسترسی به آب های آزاد و اقیانوسی است.

دو بانده شدن جاده میلک راهگشای ترازیت بین دو کشور
معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری ویژه شهرستان چابهار با اشاره به برخی از پتانسیل های شهرستان چابهار گفت: چابهار با موقعیت راهبردی و متصل به آبهای آزاد بهترین نقطه برای فعالیت اقتصادی افغانستان است.

کوروش محمدی موقعیت استراتزیک بندر چابهار را مهم عنوان کردو افزود: دوبانده کردن آسفالت چابهار به میلک می تواند راهگشای ترازیت بین دو کشور ایران و افغانستان باشد.

وی افزود: تجار افغانستانی، بندر چابهار و راه‌اندازی مسیر ترانزیتی چابهار به میلک را فرصت مغتنمی برای صادرات کالاها و اقلام کشاورزی می‌دانند و تمایل بیشتری به صادرات محموله‌هایشان از این مسیر به سمت کشورهای هدف خود دارند که این فرصتی برای توسعه ترانزیت استان به شمار می‌‌رود.

امضای توافق نامه سه جانبه سرمایه گذاری پایدار در منطقه را در پی دارد
استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه نشست شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی ایران و افغانستان بیان کرد: توافق نامه سه جانبه سران کشورهای ایران، افغانستان و هندوستان منابع اصلی توسعه تجارت و سرمایه گذاری پایدار در منطقه است.

احمد علی موهبتی با اشاره به مفاد تفاهم سه جانبه بین ایران، افغانستان و هندوستان خواستار ارتباط بیشتر استان های کشور های مورد نظر در راستای عملیاتی کردن حوزه های مختلف تجارت سرمایه گذاری و تولید در منطقه شد.

وی چابهار را مرکز ثقل مثلث سرمایه گذاری جهت تحقق اهداف توسعه پایدار در منطقه دانست و ادامه داد: اجرای طرح های ملی توسعه از سوی ولایت نیمروز افغانستان با استان سیستان و بلوچستان را خواستار هستیم.

استاندار گفت: تسهیل فرآیندهای ترانزیت، مدیریت هزینه ها و هم افزایی بین دستگاه ها عامل موثر در جذب تجار افغان برای استفاده از این مسیر خواهد بود.

رایزن بازرگانی سفارت جمهوری افغانستان در ایران افزود: قابلیت های بالقوه موجود در جمهوری اسلامی ایران به ویژه بندر چابهار در سواحل دریای عمان می تواند یکی از بزرگترین راه توسعه صادرات کالای تولیدی کشور افغانستان است.

سادات ادامه داد: پیشنهاد میکنم که فعالین اقتصادی کشور افغانستان در چابهار سرمایه گذاری کنند.

وی گفت: ایجاد بندر خشک در ولایت نیمروز افغانستان و ارتباط آن با بندر چابهار می تواند گام موثر در توسعه صادرات برای جمهوری اسلامی افغانستان و ایران باشد.
 
جلسه شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی با حضور استاندار سیستان و بلوچستان و والی نیمروز و جمعی از مسئولین، تجار، فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در محل سالن اجتماعات فرمانداری ویژه شهرستان چابهار برگزار شد.
چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب: 453918
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *