۰
سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان چابهار:

12 مورد مالاریای وارداتی به چابهار مشاهده شده است/ کاهش ۴۸ درصدی مالاریا نسبت به مدت مشابه پارسال

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان چابهار گفت: در سه ماه نخست امسال ۱۲ مورد ابتلا به مالاریای وارداتی از کشورهای همسایه در شهرستان چابهار مشاهده شده است.
12 مورد مالاریای وارداتی به چابهار مشاهده شده است/ کاهش ۴۸ درصدی مالاریا نسبت به مدت مشابه پارسال
محمود حسین بر در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با بیان اینکه در سه ماه نخست امسال موارد ابتلا به مالاریا کاهش ۴۸ درصدی داشته است بیان کرد: این در شرایطی است که ورود اتباع از مبادی مرزی شهرستان بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به همجواری ایران با کشورهای مالاریا خیز دنیا مثل افغانستان و پاکستان، افزود: این همسایگی موجب انتقال مالاریا به ایران می شود و در سه ماه نخست امسال ۱۲ مورد ابتلا به مالاریای وارداتی مشاهده شده است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان چابهار با اشاره به اینکه ایران در آستانه حذف مالاریاست تصریح کرد: در 12 مورد گزارش شده انتقال محلی نبوده است که این نشان از دقت و هوشیاری نظام مراقبت و سندرومیک دارد.

به گفته وی؛ اگر موارد وارده از افغانستان و پاکستان نبود، تاکنون به مرحله حذف کلی مالاریا در ایران رسیده بودیم
 افزود: تیم پزشکی حذف مالاریا با جدیت مسائل و مشکلات حاشیه شهر را پیگیری است و در این خصوص تدابیر ویژه ای اندیشیده ایم.

حسین بر ادامه داد: تردد در مرزهای جنوب شرق کشور مهمترین چالش در حوزه بهداشت و درمان است و باید امکانات و تجهیزات لازم برای کنترل بیماری پیش بینی شود.

وی گفت: بیماری مالاریای سخت مهمترین بیماری انگلی شایع در جهان با علائمی چون فقدان توانائی خوردن و ناتوانی در ایستادن، نشستن، استفراغ مداوم، تشنج و تغییر در سطح هوشیاری، اختلال تنفسی، کاهش ادرار و خونریزی از لثه و بینی از دیگر بیماری‌ها قابل تفکیک و شناسائی است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان چابهار با بیان اینکه مطمئن ترين راه تشخيص قطعي بيماري مالاريا آزمايش خون است خاطرنشان کرد: هر فرد تب دار مشكوك به مالاريا جهت تشخيص به موقع و درمان سريع و كامل بايد به نزديكترين خانه بهداشت يا مركز بهداشتي درماني و يا آزمايشگاه مالاريا مراجعه کند.

انتهای پیام/


 
سه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 453856
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *