۰

بخش دشتیاری چابهار فاقد ایستگاه آتش نشانی روستایی است/ نباید منتظر سانحه غیرقابل جبرانی باشیم

رروستای نوبندیان به عنوان تنها مرکز تجاری منطقه و همجواری با هفت روستای در بخش بزرگ دشتیاری از توابع شهرستان چابهار فاقد ایستگاه آتش نشانی روستایی است.
بخش دشتیاری چابهار فاقد ایستگاه آتش نشانی روستایی است/ نباید منتظر سانحه غیرقابل جبرانی باشیم
به گزارش چهاربهاران، عدم وجود امکانات و تجهيزات امدادي در روستاها، عدم دسترسي سريع نيروهاي امدادي به روستاها و دوري روستاها از مراکز شهر، از گذشته تاکنون موجب خسارات و تلفات زيادي در روستاها شده است.

با توجه به مقرون به صرفه نبودن استقرار مراکز آتش نشاني و خدمات ايمني در تمامي روستاها، احداث اين پايگاهها مي تواند موجب افزايش کارايي و ضريب ايمني روستاها شود.

نتايج نشان مي دهد که نخست، وضع موجود ارائه خدمات ايمني در سطح روستاهاي شهرستان نامناسب است و روستای نوبندیان از توابع بخش دشتیاری شهرستان چابهار بيشترين جمعیت بخش و دارای تعداد زیادی روستاهاي کوچک بیشترین اولويت را براي ايجاد پايگاه آتش نشاني و خدمات ايمني شهرستان چابهار را دارد.

نبود ایستگاههای آتش نشانی در حوزه های روستایی موجب شده تا مشکلات فراروی اهالی این حوزه افزایش یابد و عملیات امداد رسانی در مواقع ضروری و بروز حادثه با کندی صورت گیرد.

از سوی دیگر فاصله طولانی، گستردگی روستاهای منطقه، ناهمواری راهها، کمبود نیرو و تجهیزات اطفای حریق موجب شده در زمان بروز آتش سوزی های بزرگ، واحدهای آتش نشانی که از شهر به روستاها اعزام شوند، کارایی چندانی ندارند.

هم اکنون به دلیل نبود یا کمبود ایستگاههای آتش نشانی مسئولیت اطفای حریق روستاها و دهستانها با واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداریها است.

دهیار روستای نوبندیان در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران گفت: روستاها باید با حفظ هویت و کارکرد خود خدماتی مانند شهرها داشته باشند و این امر موجب بازگشت مردم به روستا خواهد شد.

اکبر پاینده با اشاره به اینکه روستای نوبندیان با توجه به موقعیت خاص که به عنوان باراندازی پویا و فعال شناخته شده است بیان کرد: در این روستا بالغ بر هزار و 500 کسبه فعال ثابت و سیار در صنف‌های مختلف فعالیت می‌کنند و ٧ روستای دیگر با فاصله‌های نزدیک و با جمعیتی حدود پنج هزارنفر وجود دارد.

وی افزود: علاوه بر جمعیت ثابت در منطقه مسکونی روستای، روزانه جمعیتی بالغ بر ١٠ هزار نفر از روستاهای اطراف از بخش‌های پلان و مرکزی شهرستان چابهار و حتی شهرستان‌های همجوار از جمله قصرقند و سرباز برای عرضه محصولات کشاورزی و دامی خود به آن مراجعه می‌کنند.
 
وی استقرار یک ایستگاه آتش نشانی روستایی برای خدمت رسانی به این روستا را ضروری دانست و تصریح کرد:  باتوجه به قرار گرفتن این روستا در کنار گذر جاده ترانزیتی و پرتردد راسک به چابهار و همچنین قرار گرفتن در ورودی مرز بین المللی ریمدان، شاهد تصادفات زیاد و آتش سوزی در این روستا هستیم و استقرار واحدهای اطفای حریق امری ضروری و واجب است تا از مشکلاتی که امروز مردم گریبانگیر آن هستند کاسته شود.

دهیار روستای نوبندیان ادامه داد: به دلیل طولانی بودن و گستردگی، صعب العبور بودن و ناهمواری راههای روستاهای منطقه نیاز است در روستاهای دارای جمعیت بالا ایستگاههای آتش نشانی و امکانات اطفای حریق مستقر شود.

وی گفت: متاسفانه خسارت ناشی از آتش سوزی در روستاهای منطقه به دلیل نداشتن واحد آتش نشانی نسبت به شهر در بعضی از حوادث افزایش دارد و خدمات مورد نیاز آن گونه که باید در مواقع بحرانی ارائه نمی شود.

پاینده اذعان کرد: اگر طرح اسقرار ایستگاههای آتش نشانی در روستاها اجرا شود، بخش زیادی از مشکلات کنونی برطرف می شود همانطور که در سال‌های اخیر چندین مورد آتش سوزی هم رخ داده است که به علت نبود ایستگاه آتش نشانی خساراتی هم برجای گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولان در یک همگرایی خداپسندانه، گره از این مشکلی که ایمنی مردم را نشانه رفته است، باز کنند تا خدایی نکرده در یک سانحه، پشیمانی غیر قابل جبرانی به بار نیاید و همگی در پیشگاه خداوند و مردم رو سیاه نشویم.

انتهای پیام/
 

 
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۴۷
کد مطلب: 453689
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *