۰

پیش‌بینی تحلیلگران درباره آینده بن‌بست موجود در روابط آمریکا و کره شمالی

تحلیلگران با توجه به نشست‌های انجام شده میان سران آمریکا و کره شمالی و انتظارات دو طرف از یکدیگر به گمانه‌زنی درباره آینده روابط دو کشور پرداختند.
پیش‌بینی تحلیلگران درباره آینده بن‌بست موجود در روابط آمریکا و کره شمالی
به گزارش چهاربهاران به نقل از تلویزیون خبرگزاری فرانسه، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا یک سال پیش که در مقابل دوربین‌ها دست دادند، وعده تغییر و پیشرفت دادند. اما هم اکنون با گذشت چند ماه از شکست اجلاس هانوی، دو طرف اتهامات دیپلماتیک به یکدیگر وارد می‌کنند.
کیم جونگ اون در سنگاپور که - محل برگزاری نخستین اجلاس بین یک رئیس جمهور وقت آمریکا و یک رهبر وقت کره شمالی بود - توافقی مبهم را درباره خلع سلاح هسته‌ای امضا کرد که ترامپ از آن به عنوان پیشرفتی تاریخی تمجید کرد. اما دومین اجلاس که ماه فوریه در هانوی، پایتخت ویتنام برگزار شد، پس از آن فوراً پایان یافت که دو طرف در توافق بر سر آنچه که کره شمالی در ازای کاهش تحریم‌ها مایل به رها کردن بود، شکست خوردند. این روند همچنان با بن بست رو به روست، و به گفته تحلیلگران دو طرف از آن زمان تاکنون با واقعیت رو به رو شده و از سرمستی روز‌های نخست بیرون آمده اند.
اندره لانکوف، استاد دانشگاه کوکمین گفت: ”بلافاصله پس از اجلاس سنگاپور، ما با موج پرتلاطم انتظارات کاملاً غیرواقع بینانه و تقریباً خنده دار رو به رو شدیم، چرا که رسماً اینطور تبلیغ می‌شد که کره شمالی قصد دارد تسلیحات هسته‌ای خود را تسلیم کند. هر کسی که از اوضاع کمی اطلاع داشت، به خوبی می‌دانست که چنین اتفاقی نخواهد افتاد.“
وی افزود: ”اگر تا اوایل سال آینده هیچ توافقی به دست نیاید و ما هیچ پیشرفت قابل توجهی حاصل نکنیم، احتمالاً شاهد تنش‌های تمام عیار خواهیم بود.“
از زمان پایان اجلاس هانوی، کره شمالی، آمریکا را به اقدام با ”سوء نیت“ متهم کرده و به این کشور تا پایان سال فرصت داده است تا رویکرد خود را تغییر دهد. کره شمالی ماه گذشته موشک‌های کوتاه برد را برای نخستین بار از نوامبر ۲۰۱۷ آزمایش کرد. 
مقامات آمریکایی در اظهارات غیررسمی می‌گویند از زمان اجلاس هانوی هیچ تماس مستقیمی با کره شمالی برقرار نشده است. این مقامات به طور فزاینده‌ای، از سکوت کره شمالی ابراز ناامیدی کرده‌اند. در عوض، کره شمالی از طریق رسانه‌های خود صحبت کرده است و خواستار برکناری مشاوران بلندپایه ترامپ - مایک پمپئو، وزیر خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی- شده و همچنین درباره در پیش گرفتن ”مسیر جدید“ در صورت تغییر نیافتن خط مشی آمریکا هشدار داده است.
سران دو کشور با رویکرد‌های بسیار متفاوتی به هانوی رفتند، به طوری که ترامپ خواهان توافقی فراگیر بود، در حالی که پیونگ یانگ به دنبال روندی مرحله به مرحله بود. دو طرف یکدیگر را عامل دست نیافتن به توافق در این نشست دانسته‌اند.
هری کازیانیس، از مرکز منفعت ملی گفت: بن بست موجود به طور نامحدود ادامه خواهد یافت، مگر اینکه دو طرف بتوانند شروع به تلاش برای پی بردن به این کنند که اصلاً چرا این وضعیت به وجود آمده است. در اصل، آمریکا در هانوی خواهان ”تسلیم بی سابقه نظامی و دیپلماتیک“ کره شمالی شد، اما کره شمالی هم نباید این توقع را داشته باشد که ”تحریم های شدید“ در ازای فقط بستن تاسیسات یونگبیون لغو شود.
گروه اوراسیا با پیش بینی درباره احتمال کم برگزاری سومین اجلاس در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد سران دو کشور ”برای اینکه از خارج شدن اوضاع از کنترل جلوگیری کنند“ از بن بست موجود خارج خواهند شد.
مقامات آمریکایی می‌گویند به کره شمالی پیشنهاد گفتگو در سطح کاری داده‌اند، اما تا زمانی که بر سر یک توافقنامه اجماع نشود، برای یک اجلاس دیگر برنامه ریزی نخواهد شد. همچنین تحلیلگران معتقدند با توجه به اینکه ترامپ می‌گوید هیچ عجله‌ای ندارد و ظاهراً از وضعیت موجود راضی است، توپ هم اکنون در زمین کره شمالی و مسئولیت اقدام بیشتر برعهده این کشور است، هر چند که پیونگ یانگ تاکید دارد که وضعیت، عکس این است.
ترامپ با تاکید بر اعتمادش به کیم جونگ اون و توصیف او به عنوان فردی که شاید می‌خواهد جلب توجه کند، نگرانی‌ها را درباره آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی رد کرده است. گو میونگ-هیون، تحلیلگر ”مؤسسه مطالعات سیاست اسان“ گفت: با توجه به اینکه تحریم‌ها همچنان اعمال می‌شود، آمریکا انتظار داشت فشاری که بر کره شمالی وارد می‌شود، این کشور را وادار به اعطای امتیاز کند. وی همچنین هشدار داد: به نظر می‌رسد کره شمالی در مسیر بازگشت به سوی «چرخه اقدامات تحریک آمیز» است.
لانکوف، یک تحلیگر دیگر نیز گفت: کره شمالی درباره از سرگیری آزمایش هسته‌ای، مگر در صورت موافقت آمریکا با شرایط این کشور، ”صریح“ بوده است. اما حتی اگر سران دو کشور برای سومین بار به میز مذاکره بازگردند، مذاکره بر سر هر گونه توافق بسیار دشوار خواهد بود.
وی تصریح کرد: ”آمریکایی‌ها حاضر به قبول یک کره شمالی هسته‌ای نخواهند بود و کره شمالی قصد ندارد بدون تسلیحات هسته‌ای به حیات خود ادامه دهد.“
انتهای پیام/
 
سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب: 453640
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *