۰

ثبت جهانی تیس به عنوان تاریخی ترین بافت قدیمی در سواحل چابهار

مدیر امور گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: با توجه به بافت تاریخی تیس در آینده ای نه چندان دور این منطقه به‌عنوان یک منظر تاریخی، طبیعی و پژوهشی در یونسکو ثبت می شود.
ثبت جهانی تیس به عنوان تاریخی ترین بافت قدیمی در سواحل چابهار
عدنان حسینی در گفت و گو با چهاربهاران افزود: قابلیت و ظرفیت‌های موجود در روستای تیس و اطراف آن من جمله امتیازات فرهنگ مردمی در کنار جاذبه‌های طبیعی، گردشگری و تاریخی است می‌تواند الگو شدن این منطقه را رقم زند.

وی تاکید کرد:اگر در این محدوده ساخت‌وساز مدیریت شود می‌توان این منطقه را به‌صورت یک سایت باستانی و تاریخی تعریف کرد و در کنار آن نیز توسعه و اشتغال رونق گرفته و گردشگری تاریخی و باستانی پویا می‌شود.

وی در تشریح مشخصات و ظرفیت‌های موزه مردم‌شناسی روستای تیس عنوان کرد: ساختمان موزه‌داری مساحتی با زیربنای ۵۰۰ متر است که در حال احیاء و مرمت آن هستیم و با تغییر کاربری این ساختمان در پایان سال، بهره‌برداری آن انجام می شود.

مدیر امور گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: محوطه باستانی تیس به‌عنوان یک روستای تاریخی ۶ اثر ثبت‌شده در خود دارد همچنین ۵ گورستان تاریخی، یک گورستان جن‌ها، ساختمان قدیمی دلوشی کهان نیز دو اثر در خود دارد.

وی خاطرنشان کرد: غارهای بان مسیتی که در قالب معبد بوده و قلعه پرتغالی‌ها که در روستای تیس است و همگی آنها را ثبت کرده و هم‌اکنون نیز چند اثر و محوطه دیگر در حال ثبت شدن است که این‌ها علاوه بر نشان دادن تمدن منطقه در کنار تاریخ، فرهنگ گویای مردم تیس و چابهار نیز به شمار می‌رود و ظرفیت مطلوب برای معرفی به سطح بین‌الملل را دارد.

انتهای پیام/
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب: 453627
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *