رنج مردم خاش از مشکلات کم آبی و بی آبی

20 خرداد 1398 ساعت 8:25

با وجود اینکه در اواخر سال گذشته و اوایل امسال بارشهای خوبی در خاش و شهرهای سیستان و بلوچستان را شاهد بودیم، اما خشکسالی های دو دهه اخیر و خالی بودن سفره های زیرزمینی بر مشکلات بی آبی و کم آبی در شهرستان خاش تاثیر گذاشته و همچنان شاهد تداوم مشکلات و معضلات کم آبی و بی آبی و قطع مکرر آب در مناطق شهری و روستایی و عشایری خاش هستیم و این معضلات شهروندان این منطقه را به شدت رنج می دهد .


به گزارش چهاربهاران، معضلات بی آبی و عدم تحقق وعده های مسئولان از مباحث روز بوده که در خطبه های نماز جمعه از سوی خطیبان عنوان و امامان جمعه در این شهرستان در حضور نماینده مردم در مجلس، فرماندار و مقامات دولتی تلاش برای رفع این معضلات را تذکر داده اند .
مولوی محمدعلی شهنوازی امام جمعه اهل سنت خاش گفت: سالهاست که مسئولان مختلف و نمایندگان مردم در مجلس می آیند و می روند و شعار آنها رفع مشکلات تامین آب شرب مورد نیاز مردم خاش بوده، ولی در عمل چیزی دیده نشده است .
مولوی شهنوازی ادامه داد: مردم منطقه با ویژگی مرز داری و مرزبانی، وفاداری به اسلام و کشور و از همه مهمتر روحیه بیگانه ستیزی افزون بر 12 هزار شهید را تقدیم این انقلاب و نظام اسلامی کرده اند لذا شایسته نیست مسئولین نسبت به حقوق شان بی تفاوت بمانند .
احمد شهنوازی از ساکنان منطقه آبترش خاش در گفت وگو با ایسنا گفت: از جوار محله ما آب به طرف روستاهای حاشیه شهر عبور می کند، ولی مردم ما از دسترسی به خدمات زیرساختی و آب و برق و غیره بی بهره اند و کمترین توجهات به ما می شود .
محمد شهلی بر از ساکنان حیدرآباد خاش هم گفت: قطع مکرر آب و معضل بی آبی از دغدغه های مهم مردم در این محل و شهر خاش است که اداره آب و فاضلاب شهری نسبت به امورات خانوارهای خاشی بی تفاوت است .
محمد هاشمزهی از ساکنان خیابان امام خمینی خاش هم گفت: آب در منطقه ما وجود ندارد و یکماه است در لوله ها به جای آب، هوا مکش می شود .
رضا کرمزهی از ساکنان خیابان حافظ و جمهوری خاش هم گفت: بارها مشکلات قطع مکرر آب را به مسئولان اداره آب یادآوری کرده ایم، ولی برای حل آنها ترتیب اثر داده نمی شود .
وی بیان کرد: در بسیاری از معابر خاش که شبکه های آبرسانی فرسوده اند، لازم است نواقص به صورت جدی برطرف شوند .
قلندرزهی از ساکنان خیابان وحدت خاش هم گفت: چند هفته است که به مسئولان اداره آب خاش یادآوری کرده ایم که نواقص لوله های آب را رفع کنند، ولی به ما گفته شده، باید بیائیدو فرم پر کنید تا در نوبت قرار بگیرید .
بهرام قلندرزهی از ساکنان روستای خان بی بی خاش هم گفت: با گذشت چند دهه از عمر انقلاب اسلامی همچنان آب ما با تانکر تامین و بخش بزرگی از آب را از چشمه با مشکلات فراوان تامین می کنیم .
مراد قلندرزهی از ساکنان روستای شوگه خاش هم گفت: در فصل گرمای تابستان باید آب مورد نیاز خانوارها در این منطقه به وسیله تانکر تامین شود، لذا انتظار داریم از سوی دولت حمایت های لازم از اداره آب و فاضلاب روستایی بشود تا آنها بتوانند چاه حفر شده از سوی دولت را هر چه سریعتر تکمیل کنند و مخازن ذخیره آب ایجاد و لوله های انتقال آب و برق مورد نیاز برای پمپاژ آب خریداری گردند تا مشکلات دولت و مردم کمتر شود .
وی اظهار کرد: رانندگان تانکرهای آب باید به صدها خانوار روستایی و عشایری خاش آبرسانی کنند که در شرایط دشوار اقتصادی کشور و وسعت بالای شهرستان و پراکندگی جمعیت باید این منطقه ویژه دیده بشود .
فرماندار خاش نیز در این رابطه به خبرنگار ما گفت: در یکسال اخیر افزون بر 250 پروژه در این شهرستان کار شده که بیشترین آنها مربوط به تامین آب شرب مردم و حمایت از مردم روستایی و عشایری و کمک به رونق تولیدات کشاورزی و دامی و توجه به بخش آبخیزداری و حفظ منابع آبی بوده است .
حمید الدین یوسفی افزود: با توجه به وقوع خشکسالی های چند دهه اخیر آثار بارش های پارسال و امسال بر سفره های زیرزمینی آنچنان که باید و شاید خود را نشان نمی دهد اما خداوند را شاکریم سرسبزی و نشاط بر روی زمین مشهود بوده و بخشی از فعالیت های دامداری رونق گرفته اند .
وی اظهار کرد: بنابر گزارشهایی که داریم از سوی مدیریت آب و فاضلاب روستایی خاش هم اینک کار آبرسانی به بالای 80 روستا به صورت سیار انجام و نیاز به در اختیار داشتن خودرو و تامین اعتبارات لازم برای ارائه خدمت به جامعه هدف به شدت احساس می شود .
یوسفی ادامه داد: چند پروژه شاخص آب روستایی مانند مجتمع های دشت ابخوان و چاه احمد خاش و غیره در حال اجرا است که امید می رود در آینده بخش بزرگی از مشکلات مردم حل شود .
فرماندار خاش تاکید کرد: در حوزه شهری که حجم بالایی از شبکه هایی تامین آب شرب قدیمی و فرسوده بوده، کارهای خوبی در دست اقدام است و برای پیشگیری از قطع مکرر آب و مدیریت درست توزیع آب نیازمند همکاری های مردمی هستیم تا از اصراف و هدر رفت آب جلوگیری شود.
وی افزود: طرحهای کوتاه و میان مدت برای حل مشکلات تامین آب شرب مردم خاش مورد توجه دولت است.
مدیر آب و فاضلاب شهری خاش هم در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه اکثر مناطق مشکل دار این شهر مانند محله های ، هواشناسی، محلات قلندرزهی، ولی آباد، مسکن مهر و بخش بزرگی از سطح شهر که در 40 سال اخیر با معضلات بی آبی و قطع مکرر آب مواجه بوده اند با تلاش های صورت گرفته، مشکلی ندارند و در بحث اصلاح شبکه های فرسوده شان اقداماتی در دستور کار داریم .
آقایی اظهار کرد: بخشی از مشکلات حوزه تامین آب به قطع مقطعی برق برمی گردد که این مورد نیز با همکاری اداره برق حل می شود .
به گفته وی 30 درصد از شبکه آبرسانی خاش فرسوده است که تلاش می کنیم مشکلات این بخش را به تدریج رفع کنیم و با اولویت بندی محلات و معابر اصلاح این شبکه ها را انجام می دهیم .
آقایی ادامه داد: مصرف بالای آب مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد می کند، لذا توصیه می کنیم در مصرف بهینه و درست آب با ما همکاری بشود و اگر در جاهایی مشکلاتی وجود دارد، مردم به ما گزارش کنند تا در اسرع وقت نواقص و کمبودها را جبران کنیم.
محمد امین میربلوچزهی


انتهای پیام/


کد مطلب: 453619

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/453619/رنج-مردم-خاش-مشکلات-کم-آبی-بی

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir