۰

حضور پررنگ تر هند در بندر چابهار عامل سبقت از چین در آسیای میانه

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی گفت: چابهار بهترین گزینه هند برای دسترسی به بازارهای آسیای میانه و افغانستان است و می تواند با حضور پررنگ تر سود اقتصادی بیشتری در رقابت با چین داشته باشد.
حضور پررنگ تر هند در بندر چابهار عامل سبقت از چین در آسیای میانه
عبدالغفور ایران‌نژاد در گفت و گو با چهاربهاران افزود: چابهار بهترین گزینه هند برای دسترسی به بازارهای آسیای میانه و افغانستان است؛ هند به‌خوبی این را می‌داند اما به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌هایش با احتیاط عمل می‌کند.

وی تاکید کرد: روند سرمایه‌گذاری کند هند در بندر چابهار در حالی است که ۱۰۰ کیلومتر آن‌طرف‌تر از چابهار در بندر رقیب، گوادر، چین به توسعه روزافزون این بندر ادامه می‌کند؛ تعهد ۴۶ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری چین در بندر گوادر به ۶۲ میلیارد ‌دلار در مدت ۱۵ سال افزایش‌یافته و تاکنون نیز چین ۱۴ میلیارد دلار در بندر گوادر سرمایه‌گذاری کرده است.

نماینده مردم چابهار ادامه داد: گوادر سرمایه گذاری میلیاردی چینی‌ها را جذب کرده است ولی هندی‌ها در همان میلیونی سرمایه‌گذاری در بندر چابهار مانده‌اند و هنوز اقدامی نکرده‌اند؛ امیدواریم هرچه سریع‌تر هند تعهد سرمایه‌گذاری خود را حداقل نمایان کند.

ایران نژاد عنوان کرد: در این‌که بندر چابهار نقطه‌ای استراتژیک برای دسترسی هند است در آن شکی نیست اما اگر روند روزافزون بنادر رقیب چابهار ادامه یابد، این بنادر با جذب بار و کالا چابهار را هرچند مهم، راهبردی، داری موقعیت ویژه و استراتژیک از دور رقابت خارج می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر هند سرمایه گذاری مهم تر و قابل ملاحظه تری در بندر چابهار انجام ندهد در رقابت با چین برای دسترسی به بازهای آسیای میانه عقب می‌افتد.

انتهای پیام/
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب: 453577
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *