۰

انتظار هفت ماهه کشاورزان دشتیاری برای سهمیه سوخت/ رئیس جهادکشاورزی چابهار: تخصیص سوخت به کشاورز وظیفه نهادهای مربوطه است

کشاورزان بخش دشتیاری چابهاربا گذشت هفت ماه از فعالیت در انتظار سهمیه سوخت کشاورزی هستند.
انتظار هفت ماهه کشاورزان دشتیاری برای سهمیه سوخت/ رئیس جهادکشاورزی چابهار: تخصیص سوخت به کشاورز وظیفه نهادهای مربوطه است
به گزارش چهاربهاران، بخش دشتیاری یکی از بزرگترین و وسیع ترین بخشهای کشور که حدود ٨۵ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است و مثل سایر مناطق استان پهناور سیستان و بلوچستان از خشکسالی های اخیر در امان نبوده و این منطقه به سبب خشکسالی اخیر کانون ریزگردهای جنوب استان بوده است.

با تغییرات اقلیمی و تاثیر بارندگیهای پائیز و بهمن امسال شرایط را به گونه ای کرد تا کشاورزان این بخش بعد از سالها که درگیر پدیده خشکسالی بودند دست به کار شوند و اولین کشت پائیزه و محصولات خارج از فصل را آغاز کنند.

قسمتی از آب کشاورزی بخش دشتیاری حاصل از بارندگی های فصلی و تشکیل روان آبها در بستر رودخانه باهوکلات بود و کشاورزان با استفاده از موتور های زهکش به فعالیت کشاورزی می پردازند.

غلام محمد جدگال یکی از کشاورزان این بخش به خبرنگار ما گفت: حدود ۴٠ سال پیش با استفاده از کشت دیمی کشاورزی را شروع کردم و با آمدن موتورهای زهکش کشاورزی ام را گسترش دادم و الحمداله ١٠ هکتار در این فصل کشت کردم.

وی ادامه داد: با وجود اینکه ۶ ماه از کشت محصول گذشته تاکنون هیچ سوختی برای کشاورزی دریافت نکردیم درصورتیکه بیش١٠ سال پرونده زهکش دارم و همیشه برای کشتم سوخت کشاورزی دریافت میکردیم.

بیگ محمد کریمدادی در این باره نیز بیان کرد: ٢٠ هکتار گندم زیر کاشت انجام دادیم اداره جهاد کشاورزی و امور آب شهرستان چابهار از زمین های کشاورزی بازدید کردند متاسفانه تاکنون سوختی بعد از ۶ ماه کشت دریافت نکردیم و مجبوریم برای تهیه سوخت از بازار آزاد با قیمت خیلی بالا بخریم که از توان یک کشاورز خارج است.

 682 زهکش پروانه موقت سوخت دارند
 رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان چابهار در گفتگو با خبرنگار چهاربهاران افزود: از شروع کشت پائیزه و خارج از فصل کشاورزان دشتیاری با سه اکیپ از کارشناسان اداره جهت بازدید از تمامی مزارعه به بخش اعزام و سایر  پمپ های سیار که سوخت دریافت میکردند بازدید شدند.

نورالدین میرلاشاری بیان کرد: از مجموعه ۶٨٢ زهکش بازدید شده طبق گزارش کارشناسان تمامی فعال بوده و دارای پروانه موقت سوخت هستند و حتی نوع کشت محصول برای راستی آزمایی به نهاد های مربوطه اعلام شده است.

وی با اشاره به نقطه یابی زمین کشاورزی هر فرد با استفاده از دستگاه utm خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت و مقدار کشت در هر هکتار را مشخص کردیم و نهادهایی که در زمینه سوخت کشاورزان ارتباط مستقیم دارند به صورت مکتوب گزارش بازدید ارسال شده است.

انتهای پیام/
يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب: 453488
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *