۰
کارشناسی امور سیاسی در گفت و گو با چهاربهاران:

ارعاب و تهدید نظامی، تجربه ای که آمریکا از برجام گرفته است/ با ایجاد جنگ روانی و لشکرکشی نمایشی آمریکا ما محکوم به سازش نیستیم

کارشناسی امور سیاسی گفت: حضور ناوهای جنگی و نظامی امریکایی در خلیج فارس در کنار فشارهای اقتصادی و بالارفتن قیمت دلار و تهدیدات جلوگیری از فروش نفت، جز نمایشی برای ارعاب نيست.
ارعاب و تهدید نظامی، تجربه ای که آمریکا از برجام گرفته است/ با ایجاد جنگ روانی و لشکرکشی نمایشی آمریکا ما محکوم به سازش نیستیم
مرتضی دهقان در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به تذکرات مکرر رهبری و تحلیلگران انقلابی در خصوص برجام بیان کرد: زمان زیادی از تفکر فرسوده غربگرایی که در کشور متوهمانه و جاهلانه، میانه روی و صلح با دشمن آشکار و آشتی و دوستي با متجاوز بالقوه ای چون آمریکا را در سر می پروراند نگذشته است که با وجود تذکرات مکرر رهبری و تحلیلگران انقلابی، از طریق دادن وعده های نجومی در زمینه اقتصادی و معیشتی از یک سو و مهم تر از آن دروغ بزرگ جلوگیری از ایجاد جنگ بر علیه ايران توسط آمریکا از سوی دیگر، کشورمان را وارد ورطه ذلت باری چون برجام کرد.

وی ادامه داد: آمریکایی ها با خروج از برجام تلاش زیادی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دادند تا با اعمال فشارهای مختلف بتوانند به آنچه در خصوص کشورمان ـ که همانا دستیابی به یک توافق جدید بود ـ دست پیدا کنند.

چالش حضور مقتدرانه ایران در منطقه بعد از برجام
وی تصریح کرد: برجامي که خیلی زود به آخر خط رسید و نه تنها تقریبا هیچ یک از مدعاها و وعده های معیشتی و اقتصادی خود را عملی نکرد بلکه هم اکنون به تجربه و روزنه ای تبدیل گشته تا آمریکایی ها از آن این نتیجه را برداشت کنند که با تهدید و ارعاب میتوانند ایران را به پای میز مذاکره کشانده و با قلدر مآبی ظرفیت ها و عوامل بازدارنده کشور را تخته کرده و پس از پر کردن قلب رآکتورهای هسته ای مان با سیمان، اينبار صنعت موشکی و حضور مقتدرانه مان در منطقه را به چالش کشیده و وادار به امتیازدهی و عقب نشینی کنند.

با ایجاد جنگ روانی و لشکرکشی نمایشی آمریکا ما محکوم به سازش نیستیم
کارشناس امور سیاسی با اشاره به اینکه متأسفانه آن تفکر معیوب همچنان با وهم و خیال و کابوس لولو خُرخُرانه و تصوری فضایی، از ایده شکست خورده برجام درس نگرفته اند اذعان کرد: آنچه نشان میدهد ظاهرا معتقدند که ورود به مذاکرات جدید و دادن امتیازات فاحش در مسائل مورد نظر طرف غربی، محافظ و پوشش و گبر و عاملی برای بازدارندگی دشمن از هرگونه تعدی و تجاوز و حمله نظامی به کشور خواهد بود! و اتفاقا شاید بهتر از خود آمریکا و در نقش یک پادوی داخلی آنها، سعی دارند تا ملت ایران را به این باور غلط برسانند که در مقابل زورگویی ها و لشکرکشی نمایشی آمریکا، محکوم به کوتاه آمدن و سازش و ذلت هستیم.

وی ادامه داد: برخلاف فرض محال آنها باز هم باید اذعان کرد که امروز دشمنان مستکبر و انحصار طلب و غیرقابل انکار ملت ایران به سرکردگی آمریکا بر آنند تا با تکیه بر ایده برجام تنها عامل حقیقی باقیمانده برای بازدارندگی شان یعنی صنعت موشکی و البته حضور بلامنازع ایران در منطقه را که عامل اصلی شکست ذلت بارشان در بحث ایجاد دواعش و ناامن کردن منطقه بود محدود و مصلوب و منهدم کنند.

هدف آمریکا تخته کردن صنعت هسته ای کشور
دهقان گفت: حال که آمریکا در پی آن است تا پس از تخته کردن صنعت هسته ای کشور، دیگر فاکتورهای مقتدرانه و متدافعانه و متبهّرانه جمهوری اسلامی ایران من جمله صنعت موشکی را نیز محدود و دربند کند.

وی با اشاره به اینکه صاحبان آن تفکر زنگ زده و متوهم که از برجام به عنوان تنها دستاورد خود در تمام سالهای گذشته یاد کرده اند افزود: برجامی که آن را به فتح الفتوح و آفتاب تابان و درّ گران و پری دریا و ستاره سهیل کهکشان ملقب کرده اند همچنانکه معتقد به بستن برجام "به هر قیمتی" بودند امروز بايد از برجام پاره شده و شکست خورده درس و عبرت بگیرند و مصمم به تداوم این ایده در برابر زورگویی های جديد آمریکایی ها نباشند.

وی گفت: برجام به ما این عبرت را به خوبی القا کرده است سایه جنگ از طرف آمریکا بر سر ملتی متصور خواهد بود که به جای دفاع از ظرفیت های بازدارندگی خود آن هم از موضع قدرت، به سازش و عقبگرد در آن ظرفیت ها روی بیاورد که در آن صورت وقتی هیچ قدرت بازدارندگی برایش باقی نماند اتفاقا آن زمان است که زمینه را جهت ایجاد تهدید نظامی و ورود به جنگ واقعی نه متوهمانه مساعد خواهد کرد.

به گفته کارشناس سیاسی؛ پاسخ را باید در سیاست ارعاب آمریکا جستجو کرد، سیاستی که اگر به درستی مدیریت شود و دشمن را تحت تأثیر قرار دهد، منجر به پیروزی بدون جنگ می شود. در واقع، آمریکا با تهدید ایران و گسترش حضور نظامی خود در منطقه در پی ارعاب ایران و وادار کردن آن به مذاکره و تسلیم است.

این نمایش فقط برای نشاندن ایران به میز مذاکره و امتیازدهی است
وی با اشاره به اینکه این نمایش فقط برای نشاندن ایران به میز مذاکره و امتیازدهی است ادامه داد: طبق آنچه گفته شد سخت نیست فهمیدن آنکه حضور ناوهای جنگی و نظامی امریکایی در خلیج فارس و دریای عمان در کنار فشارهای اقتصادی و بالارفتن قیمت دلار و تهدیدات جلوگیری از فروش نفت، جز نمایشی برای ارعاب نيست تا بتواند ایران را همانطور که در قضیه برجام به میز مذاکره و امتیاز دهی کشاند اینبار نیز وادار به عقب نشینی کند.

دهقان بیان کرد: نگاهی به سابقه حضور ناوگان آمریکا در خلیج فارس نشان می‌دهد که در طول 30 سال گذشته ناوگان نیروی دریایی ارتش آمریکا حضور مستمری در خلیج فارس داشته و در این بین ناوهای هواپیمابر آن نیز جز مواردی معدود که برای تعمیر و اورهال به آمریکا اعزام شده‌اند از این حضور مستمر مستثنی نبوده‌اند.

وی افزود: این سیاست آمریکاست که با سازش و یک قدم عقب رفتن کشور مورد هدف، وقیح تر شده و چندین قدم پیش می آید تا بتواند به طور کامل طرف مقابل را خلع سلاح کرده و به منافع متجاوزانه و مستعمرانه خود دست یابد.

با موضع عزت و روشنگری رسانه ها، عقب نشینی آمریکایی ها را در پی دارد
وی با اشاره به اینکه با درس گرفتن دولتمردان کشورمان، راهکار حتما اینبار رفتن ذلت بار به پای میز مذاکره نیست بلکه پاسخگویی متقابل است تصریح کرد: اینبار باید از موضع عزت و در صورت نیاز ورود به چالش در کنار حمایت و روشنگری رسانه ها و سیاستمداران انقلابی مان، حتما نتایج ماندگارتر و عقب نشینی آمریکایی ها را در پی خواهد داشت همچنان که اتخاذ این روند و سیاست در قضیه داعش و کشورهای سوریه و عراق، کاملا موفق و کارآمد عمل کرده است و اینبار نیز میتواند شکست مجدد سیاستهای امريکاييها را در پی داشته باشد.

وی گفت: از یک سو، با ایجاد فضای ابهام و سردرگمی برای تصمیم سازان و سیاستگذاران ایران، تلاش دارد آن ها را وادار به پذیرش خواسته های آمریکا کند، در واقع، از نظر آن ها، ارسال پالس های همزمان مذاکره و جنگ، سیاست گذار ایران را در یک وضعیت مبهمی قرار خواهد داد که مانع از آن می شود به مقاومت علیه سیاست های آمریکا ادامه دهد.

هدفشان ایجاد ترس در مردم و بی ثباتی های اجتماعی و تضعیف روحیه ملی است
کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر، در سطح اجتماعی آن ها در پی افزایش نگرانی ها و ترس های مردم، بی ثباتی های اجتماعی و تضعیف روحیه ملی هستند. مسأله ای که می تواند به فشار از پایین برای پذیرش خواسته های آمریکا از سوی حاکمیت منجر شود.

وی بیان کرد: ملت ایران و محور مقاومت این را تجربه کرده اند که چالش در مقابل دشمن حتما عزت و اقتدار را به ارمغان خواهد آورد و قدرت پوشالی غرب و در راس آن آمریکا را به خوبی سر جایش می نشاند.

دهقان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد سیاست تهدید و ارعاب آمریکا علیه ایران، ترجیحات بازیگران همکار با ایران در دوره تحریم ها را نیز هدف قرار داده است؛ بدین معنا که آمریکا می خواهد به خریداران نفت ایران و سایر شرکای اقتصادی ایران این پیام را انتقال دهد که خطر جنگ وجود دارد و ریسک دادوستد با ایران را قبول نکنید.

انتهای پیام/

 
يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۲۲
کد مطلب: 453446
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *