۰
سنتی حسنه در استقبال از ماه مهمانی خدا؛

بوی رمضان در مساجد پیچید/ مساجد چابهار در آستانه ماه مبارک رمضان غبار روبی شدند

مردم مومن و خداجوی شهرستان چابهار همچون سایر هم استانیهایشان در سیستان و بلوچستان آداب و رسوم ویژه ای در ماه مبارک رمضان دارند و در استقبال از ماه مبارک و مهمانی خدا غبار از تن مساجد رخت بسته و این مکان مقدس آماده میزبانی باشکوه از مهمانان و روزه داران شد.
بوی رمضان در مساجد پیچید/ مساجد چابهار در آستانه ماه مبارک رمضان غبار روبی شدند
به گزارش چهاربهاران، رمضان ماه ميهماني پروردگار متعال است و چهره شهرها و روستاها را از نيمه ماه شعبان دگروگون كرده و تغيير مي دهد و مردم نيز به جنب و جوش و تكاپو افتاده و خود را براي استقبال از ماه رمضان، ماه عبادت، پرهيز از گناه، پالوده شدن از دوگانگي و نزديك شدن به خداوند متعال آماده و شرايط را محيا مي كنند.

در واقع پايبندي به آداب و رسوم و سنت هاي پيشنيان در مسائل مذهبي و اجتماعي برگرفته از تمدن و فرهنگ غني هر منطقه است كه از اين جهت مردم استان سيستان و بلوچستان سرآمد ساير اقوام ايران زمين هستند، به گونه اي كه هنوز برخي از سنت هاي پيشنيان خود را در برگزاري آداب و رسوم ماه ميهماني خدا حفظ كرده اند.



هر ساله در روزهای پایانی ماه شعبان و در آستانه فرا رسیدن ماه پرخير و بركت رمضان، مراسم غبار روبی مساجد شهرستان چابهار، برای میزبانی از حضور شهروندان و نمازگزاران در روزهای ماه مبارک رمضان انجام می شود.

یکی از شهروندان در حالی که مشغول غبارروبی مسجد امام علی (علیه السلام) است، غبارروبی مساجد را امری خداپسندانه و پربرکت توصیف کرد و به خبرنگار چهاربهاران، گفت: مراسم غبارروبی در تمامی مساجد سطح شهر و روستا آغاز شده و تمامی مساجد آماده میزبانی از میهمانان الهی در ماه مبارک رمضان هستند.



وی با بیان اشاره به اینکه نظافت و غبارروبی مساجد دارای ثواب و اجر معنوی زیادی است می گوید: در طول یک سال انسان به خاطر غفلت و نادانی دچار برخی گناهان می شود که این روزهای عزیز به همراه ماه رمضان می تواند فرصتی برای جبران و توبه به درگاه خداوند باشد.

وی اضافه می کند غبارروبی خانه خدا کم از عبادت و راز و نیاز در ماه رمضان ندارد، در واقع با این کار ما تلاش می کنیم که خود را از بار سنگین گناهان سبک کنیم.



یکی دیگر از شهروندان چابهاری که هر سال در این امر خداپسندانه شرکت می کند به خبرنگار ما گفت: انسان برای رفتن به یک مهمانی معمولی یا میزبانی از مهمانان خود اقدام به نظافت و آراستگی می کند، در این روزها چه لذتی می تواند بالاتر از آراستگی و نظافت برای رفتن به مهمانی خداوند باشد.

محمدی با بیان اینکه غبارروبی و عطرافشانی مساجد پیش از ماه مبارک رمضان از سنت‌های پسندیده دینی است، تصریح کرد: مسجد پایگاه اصلی عبادت است و توجه به پاکیزگی، نظافت و غبارروبی برای حضور یافتن جوانان و نوجوانان به مسجد موثر است.



آنان که به مسجد دلبستگي هميشگي دارند مسجد را خانه خود مي دانند و آن را وعده گاه وصال معبود مي شمرند و براي غبارروبي خانه خدا، آستين همت بالا زده اند و به زلال مهرشان اين وادي ايمان را شست وشو مي دهند.


.


انتهای پیام/
 
شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب: 453430
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *