۰

حفظ سلامت دانش آموزان، زیربنای عرصه تعلیم و تربیت/ ارتقای بهداشت مدارس و سلامت دانش آموزان وظیفه همگانی است

دانش آموزان بخش عظیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند که حفظ سلامت آنان به عنوان آینده سازان کشور تضمین کننده سلامت جامعه و زیربنای عرصه تعلیم و تربیت محسوب می شود.
حفظ سلامت دانش آموزان، زیربنای عرصه تعلیم و تربیت/ ارتقای بهداشت مدارس و سلامت دانش آموزان وظیفه همگانی است
به گزارش چهاربهاران، مدرسه نه تنها محيطي براي آموزش، رشد و تکوين شخصيت روحي و اجتماعي دانش آموزان به شمار مي آيد؛ بلکه به عنوان پايگاهي مهم جهت تأثيرگذاري بر خانواده و اجتماع نيز است.
 
برای دستیابی به اهداف توسعه در کشور باید تامین بالاترین سطح سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دانش آموزان را به عنوان ضرورت و اولویت برنامه های توسعه ای مورد توجه قرار داد چراکه بعد از خانواده مدرسه مهمترین نقش را در سلامت کودک دارد.

رعایت حقوق هر دانش آموز پیرامون داشتن آب سالم و پاکیزه، سیستمهای دفع بهداشتی مناسب و همچنین آموزش بهداشت یکی از مهمترین مسائلی است که سیاستگزاران و مدیران مدارس باید به آن توجه داشته باشند.

 رسيدگي به وضعيت بهداشتي دانش آموزان نه تنها موجب بهبود وضعيت سلامتي در سطح جامعه، بلکه منجر به کاهش عوارض مالي ناشي از بيماري هاي مزمن و گسترش روز افزون آن ها نیز مي شود.

نوجوانان و جوانان بخش بزرگی از جمعیت پویا و آینده‌ساز کشورها را تشکیل می‌دهد و جامعه هدف به عنوان قشر عظیم آسیب‌پذیر در سطح جامعه محسوب می‌شوند که نیازمند توجه بیشتر هستند.

معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران گفت: یکی از اهداف آموزش و پرورش دستیابی به بهداشت و سلامت دانش آموزان است و از آنجا که دانش آموزان در سن فراگیری بوده به عنوان سفیران سلامت آموزش ها را به خانواده و همسالان خود انتقال دهند.

حفظ و ارتقای سلامت و بهداشت دانش آموزان امری ضروری و غیرقابل انکار است
حسن نوروزی با اشاره به اینکه مراقبان سلامت به عنوان بازوان اجرایی برنامه بهداشت مدارس نقش مهمی در حفظ و ارتقای سطح سلامت دانش آموزان ایفا می کنند گفت: مشکلات بهداشتی فرزندان در سنین مدرسه و اهمیت تغذیه در سلامت جسمی و فکری دانش آموزان نقش بسیار مهمی در موفقیت تحصیلی دانش آموزان دارند.

وی ادامه داد: ارائه موضوع های آموزشی از قبیل بهداشت فردی، بهداشت روان، بهداشت محیط، بهداشت دهان و دندان، تغذیه دوران بلوغ و بهداشت مواد غذایی و پیشگیری از شیوع بیماری های واگیر دار و غیر واگیر و انجام به موقع و درست معاینات غربالگری ها و واکسیناسیون دانش آموزان بسیار مهم و ضروری است.

مدیر آموزش و پرورش چابهار با اشاره به اجرای طرح سفیران سلامت که به عنوان رویکرد آموزش و پرورش برای ارتقای فرهنگ خودمراقبتی در بین دانش آموزان است گفت: طرح سفیر سلامت با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در تمامی مقاطع آموزشی شهرستان در حال اجرا است.

وی افزود: برای ارائه آموزش ها در حوزه سلامت، آسیب های اجتماعی و ورزش در مدارس از سه حوزه نیروهای رسمی آموزش و پرورش با عنوان مراقبین سلامت، اولیای دانش آموزان عضو انجمن اولیا و مربیان و گروه همسالان با عنوان سفیران سلامت استفاده می شود.

حوزه سلامت و بهداشت مدارس، از حوزه های مهم اجتماعی است
نوروزی ادامه داد: دانش آموزان در طرح سفیران سلامت به طور منظم در جلسه های مختلف شرکت کرده و با دریافت آموزش های لازم و دانش افزایی خود به تغییر رفتار هم سالان و ارتقای فرهنگ خود مراقبتی کمک می کنند.

مدیر آموزش و پرورش چابهار ضمن تاکید بر ایجاد شرایطی مطلوب در جهت بالابردن سلامت روح و جسم دانش آموزان اذعان کرد: حوزه سلامت و بهداشت مدارس، از حوزه های مهم اجتماعی است که شناخت به موقع و دقیق مشکلات جسمی و روحی دانش آموزان و ورود به هنگام فعالین حوزه سلامت مدارس، امری اجتناب ناپذیر است.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا از سفیران سلامت و فعالان حوزه سلامت و بهداشت مدارس قطب جنوب استان سیستان و بلوچستان تجلیل شد.
 
انتهای پیام/
 
شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب: 453394
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *