۰
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش روز جهانی مالاریا:

ایران در آستانه حذف مالاریا/ ترددهای مرزی کنترل نشده در جنوب شرق مهم ترین چالش بهداشت است/سم پاشی بیش از ۹۵ درصد کانونهای مالاریا خیز در استان

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی پیش بینی می شود در منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت ایران تا سال 2020 می توانند به مرحله حذف مالاریا برسد.
ایران در آستانه حذف مالاریا/ ترددهای مرزی کنترل نشده در جنوب شرق مهم ترین چالش بهداشت است/سم پاشی بیش از ۹۵ درصد کانونهای مالاریا خیز در استان
به گزارش چهاربهاران، علیرضا رييسي در همایش روز جهانی مالاریا در چابهار بیان کرد: تنها کشور منطقه که پیش بینی می شود تا سال 2020 بیش از 40 درصد کاهش موارد مالاریا داشته باشد، ایران است.

وی با اشاره به همجواری ایران با کشورهای مالاریا خیز دنیا مثل افغانستان و پاکستان، افزود: این همسایگی موجب انتقال مالاریا به ایران می شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: ارقام و آمار پیشرفت چشمگیر ایران در پیشگیری را نسبت به دو دهه پیش که موارد ابتلا در کشور تا 14 هزار مورد هم می رسید، نشان می دهد.

وی گفت: ایران در آستانه حذف مالاریاست و اگر موارد وارده از افغانستان و پاکستان نبود، تاکنون به این مرحله رسیده بودیم.

معاون بهداشت خاطرنشان کرد: ترددهای مرزی کنترل نشده در مرزهای طولانی جنوب شرق کشور مهمترین چالش در حوزه بهداشت و درمان است و باید امکانات و تجهیزات لازم برای کنترل بیماری پیش بینی شود.

 رشد دانشگاه علوم پزشكي ايرانشهر به عنوان يك دانشگاه نوپا بسيار چشمگير است
مدير مالاريا وزارت كشور گفت: دانشگاه علوم پزشكي ايرانشهر به عنوان يك دانشگاه تازه تاسيس امروز توانست با برگزاري اين اجلاس نشان دهد كه در شان جمهوري اسلامي ايران است.

علیرضا رييسي افزود: با توجه به اعتباراتي كه در اين مدت دانشگاه علوم پزشكي ايرانشهر كسب كرده است انتظارات از اين دانشگاه افزايش پيدا كرده است و اميد است شاهد پيشرفت هاي شاخص هاي بهداشتي حوزه دانشگاه علوم پزشكي در آينده نزديك نيز باشيم.

به گواهي حذف مالاريا نزديك هستيم
رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: گرفتن گواهینامه حذف مالاریا منوط به ادامه دار بودن برنامه مبارزه با این بیماری است اما ايران تاكنون در حذف موفق عمل كرده است و به زودي گواهينامه حذف را دريافت خواهيم كرد.

محمدمهدی گویا در همايش روز جهاني مالاريا در سالن منطقه ازاد چابهار افزود: نظام سلامت در سال های گذشته همواره تلاش کرده است تا خدمات درمانی برای حذف مالاریا را میان مردم به صورت عادلانه تقسیم کند.

وي بیان کرد: با وجود موفقیت های نظام سلامت در مبارزه با مالاریا، گزارش دهی از موارد ابتلا به این بیماری حتی از طریق بخش خصوصی در کشور جنبه اجباری دارد.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: نظام سلامت در سال های گذشته همواره تلاش کرده است تا خدمات درمانی برای حذف مالاریا را میان مردم به صورت عادلانه تقسیم کند.

گویا در خصوص انتقال مالاریا از طریق پشه آنوفل، به تقویت نظام مراقبت حشره شناسی کشور نیز اشاره کرد و آن را از اولویت های برنامه حذف مالاریا برشمرد.

همكاري درون بخشي بايد افزايش پيدا كند
نماينده مردم ايرانشهر در مجلس شوراي اسلامي گفت: تمام دستگاههای اجرایی با کمک یکدیگر در راستای بالا بردن سطح سلامت جامعه، کاهش مرگ و میر و بالابردن امید به زندگی بايد تلاش کنند.

 محمدنعيم اميني فرد افزود: حضوربه موقع در بحران ها و اقدام فوري در جهت تامین سلامت مردم یکی از اهداف تيم سلامت حوزه دانشگاه علوم پزشكي ايرانشهر است.

وی با اشاره به بحران اخیر سيل که منجر به بروز مشکلاتی برای ساکنان شهروندان استان شده است تصریح کرد: گام اول در کنترل چنین مسائلي رسیدگی به افراد در معرض خطر و رسيدگي به مسائل بهداشتي آن ها است تا از بروز بيماري هايي چون مالاريا پيشگيري كنيم.

سم پاشی بیش از ۹۵ درصد کانونهای مالاریا خیز در استان سیستان و بلوچستان
 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در همایش روز جهانی مالاریا در چابهار گفت: از ابتدای سال 97 تاکنون 300 هزار مورد نمونه برداری از افراد مشکوک به مالاریا درحوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شده است که 46 مورد مالاریا از همین طریق شناسایی و بلافاصله اقدامات درمانی برای آنان آغاز شده است.

سید مهدی طباطبایی افزود: کلیه فعالیتهای حذف مالاریا از قبیل سم پاشی کانونهای پرخطر، لاروکشی ومه پاشی وآموزش گروههای هدف با قوت در حال انجام است.

وی ادامه داد: انتقال محلی مالاریای فالسیپارم نسبت به سال گذشته 75 درصد کاهش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: ۹۵ درصد کانون های مالاریا در روستاهای سیستان و بلوچستان سم پاشی شده است، تا پایان سال 98 ضمن پاک سازی کلیه کانونهای پرخطر این عملیات را ادامه خواهیم داد.

چابهار چشم انداز توسعه زیرساخت های درمانی و بهداشتی
نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: بهداشت و درمان در توسعه هر منطقه نقش بسزایی دارد و چابهار که در محور توسعه قرار دارد توجه خاص بهداشت و درمان را می طلبد.

عبدالغفور ایران نژاد افزود: اتمام و راه‌اندازی پروژه های بهداشتی و درمانی روستایی پیرسهراب پلان، تنگ، زرآباد و تسهیلات زایمانی پیر سهراب و زرآباد بسیار ضروری و حیاتی است.

وی درخواست تسریع در اتمام پروژه بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار را خواستار شد.

توسعه شاخص هاي بهداشتي اولويت مهم منطقه آزاد چابهار در سال جديد
مدير عامل منطقه آزاد چابهار در همايش روز جهاني مالاريا كه با حضور معاون وزير بهداشت و ديگر مهمانان خارجي و كشوري در سالن همايش هاي منطقه آزاد چابهار برگزار شد گفت: همانطور كه در سال هاي اخير شاهد هستيم چابهار امروزه به عنوان منطقه استراتژيك در سطح جهان شناخته مي شود.

 عبدالرحيم كردي افزود: به منظور رشد اقتصادي چابهار منطقه آزاد نياز به سرمايه گذار دارد و براي جذب سرمايه گذار ابتدا بايد زير ساخت ها را فراهم كنيم.

 وي ادامه داد: از جمله شاخص هاي مهم براي هر سرمايه گذار شاخص هاي بهداشتي است به همين منظور منطقه آزاد چابهار همانگونه كه تاكنون نگاه ويژه اي به حوزه بهداشت در شهرستان چابهار داشته است در سال جديد اولين و مهمترين اولويت ما حوزه بهداشت است و براي افزايش اين شاخص از هيچ كمكي دريغ نخواهيم كرد.

به گزارش چهاربهاران، در این همایش، کریستف هامل من نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، امینی فرد نماینده مردم ایرانشهر در مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، احمدعلی موهبتی استاندار استان سیستان و بلوچستان، علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، محمدمهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، قاسم زمانی مدیر برنامه مبارزه با مالاریا در دفتر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت و عبدالرحیم کردی رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار حضور داشتند.

براساس این گزارش، از مهمترین موضوعاتی که در این همایش مطرح می شود می‌توان به برنامه حذف مالاریا در جمهوری اسلامی ایران از منظر چشم انداز منطقه ای و جهانی، انتظارات بخش های مختلف توسعه در پیمودن قدم های پایانی حذف مالاریا در کشور، حمایت قانونگذاران از برنامه حذف مالاریا در ایران، نقش دفتر سازمان جهانی بهداشت در ایران در حمایت از برنامه حذف مالاریا، دستاوردهای استراتژی حذف مالاریا در کشور، ارتباط توسعه و مالاریا و اعلام حمایت سیاسی از این برنامه در استان سیستان و بلوچستان اشاره شد.

انتهای پیام/
 
پنجشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب: 453387
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *