ظرفیت عملیاتی بندر شهید بهشتی چابهار معطل ساخت خط ریلی/ تدوین سند توسعه ظرفیت ریلی بنادر‌

8 بهمن 1397 ساعت 14:17

عدم اتصال چابهار به شبکه ریلی و بزرگراهی کشور برای حمل و توزیع کالا، مهم‌ترین عامل در عملکرد ضعیف بندر راهبردی شهید بهشتی چابهار بوده است.


به گزارش چهاربهاران، توسعه خطوط ریلی و توسعه کریدور‌ها برای اتصال ایران به کشور‌های منطقه از جمله ظرفیت‌های مکمل هستند که می‌توانند نقش کریدور‌های حمل ونقلی را در توسعه بنادر اقیانوسی پررنگ‌تر کنند.

 توسعه سهم حمل ریلی در بنادر با همکاری ها و هماهنگی های شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با سازمان بنادر و دریانوردیدر حال رقم خوردن است که حاصل این فرآیند، نه تنها ایجاد همگرایی در تکامل کارکرد و عملکرد طرفین بلکه حصول منفعت ملی و رشد اقتصادی در حوزه لجستیک حمل و نقل باشد.

ایجاد شرکت‌های حمل و نقلی و توسعه کریدور شمال جنوب از مسیر ایران می‌تواند نقش بسیار موثری در پاسخ‌گویی به نیاز‌های کشور و منطقه باشد.

استفاده از ظرفیت ساختار و نیروهای متخصص نقش مهمی در توسعه اقتصادی در سطح کشور خواهد داشت.

بندر شهید بهشتی چابهار یکی از دو رکن اصلی توسعه زیرساخت برای بهره‌مندی از ظرفیت ترانزیتی این محور به شمار می‌آید. این بندر به عنوان دومین بندر مهم چابهار در سال ۶۱ با توجه به شرایط خاص حاکم بر خلیج‌فارس (جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران) و با تاکید دولت بر لزوم داشتن بندر در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس احداث شد. شایان ذکر است ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار تا پیش از تکمیل فاز اول توسعه 2.5 میلیون تن بود.

طبق آمار سازمان بنادر، ظرفیت عملیاتی این بندر در طول دوران بهره‌برداری هیچ‌گاه به تکمیل نرسید و دلیل اصلی آن نیز ضعف در زیر ساخت‌های پس کرانه بندر بود. عدم اتصال چابهار به شبکه ریلی و بزرگراهی کشور برای حمل و توزیع کالا، مهم‌ترین عامل در عملکرد ضعیف بندر راهبردی شهید بهشتی چابهار بوده است.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه باید به تمامی ظرفیت‌های موجود در صنایع دریایی توجه داشته باشیم به خبرنگار چهاربهاران گفت: مهمترین این ظرفیت‌ها شرکت‌های لجستیکی است که در نهایت باعث رشد و ترانزیت کشور می‌شود.

حسین شهدادی افزود: سرمایه گذاران باید ترغیب کنیم تا با رویکرد لجستیکی از بندر چابهار به عنوان بندر مهم بهره مندی بیشتری ببرند و این بهره با سود دو سویه برای سازمان و همچنین فعالان و سرمایه گذاران همراه باشد.

وی با اشاره به توسعه کشتی‌سازی و خدمات دریایی بیان کرد: ایجاد شرکت‌های حمل و نقلی و توسعه کریدور شمال _ جنوب از مسیر ایران می‌تواند نقش بسیار موثری در پاسخ‌گویی به نیاز‌های کشور و منطقه باشد.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: این سیاست کلی سازمان بنادر و دریانوردی است که در بنادر مهم که جابه جایی کالا و بار صورت می‌گیرد نقش ریل را پررنگ‌تر کنند.

وی از جمله اقدامات در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی را افزایش سهم حمل و نقل دریایی، اعمال هرچه بیشتر حاکمیت دریایی، ارتقای ایمنی دریانوردی و توجه به محیط زیست دریایی عنوان کرد.

محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد افزایش سهم ریل در بنادر کشور اظهار کرد: در این حوزه اقدامات برجسته در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری انجام شده است و تعامل بسیار مطلوبی با راه آهن وجود دارد و در زمینه توسعه زیرساخت های ریلی در بنادر کشور قراردادی با مشاوران مطرح بین المللی منعقد شده است

وی گفت: مرحله دوم طرح جامع بنادر بازرگانی نیز مدنظر قرار گرفته است که سهم قابل توجهی در توسعه زیرساخت های ریلی بنادر خواهد داشت. سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال سهم بیشتری از بازار حمل و نقل کانتینری در منطقه و بنادر کشور است.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی از دیگر برنامه‌های سازمان بنادر را بهره‌برداری از پایانه کانتینری بندر امام خمینی(ره) عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم تا تکمیل پایانه کانتینری بندر امام خمینی قبل از پایان سال 97 به نتیجه برسد.
 

محمدعلی حسن‌زاده بررسی اوضاع شرکت‌های سرمایه‌گذار در بنادر کشور را از دیگر مواردی برشمرد که در دستور کار سازمان قرار دارد و ادامه داد: در تدارک تهیه بسته حمایتی ویژه‌ای هستیم تا بتوانیم بخشی از چالش های شرکت های سرمایه گذار در بنادر کشور را کاهش دهیم تا آنها بتوانند با آرامش بیشتری به ارایه خدمات در بنادر بپردازند.

وی از همکاری سازمان بنادر با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد و افزود: در حال تهیه سند توسعه ظرفیت ریلی بنادر بین بندر و محدوده پس کرانه‌ها هستیم، در صددیم تا بر اساس مصوبه دولت و مصوبه قانون برنامه توسعه مبنی بر افزایش 30 درصدی سهم ریل، این مهم را در بنادر کشور اجرایی و عملیاتی کنیم.

محور ریلی چابهار ـ سرخس به طول 1340 کیلومتر از دو قطعه اصلی تشکیل شده است. قطعه اول این محور به طول ۵۸۰ کیلومتر از چابهار تا زاهدان که تنها ۴۰ درصد از کل مسیر را تشکیل می‌دهد پس از گذشت هشت سال از شروع عملیات عمرانی، کمتر از 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. همچنان که پیشرفت عملیات عمرانی قطعه دوم به طول ۷۶۰ کیلومتر از زاهدان تا حوالی تربت حیدریه از سال ۹۳ تا کنون در حد صفر بوده است.

انتهای پیام/


کد مطلب: 452959

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/452959/ظرفیت-عملیاتی-بندر-شهید-بهشتی-چابهار-معطل-ساخت-خط-ریلی-تدوین-سند-توسعه-بنادر

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir