۰
گزارش چهاربهاران از سرزمینی با فرصتهای بیشمار؛

ظرفیت مغفول گردشگری دریایی در تنها بندر اقیانوسی ایران/ سهم صفر درصدی چابهار در فصل زمستانی

بندر چابهار با برخورداری از سواحل دریای عمان شرایط بسیار خوبی برای تبدیل‌شدن به قطب گردشگری ساحلی دارد، ظرفیتی که مغفول مانده دیده نمی شود و این پتانسیلی بسترساز شکوفایی اقتصادی برای جنوب شرق کشور است.
ظرفیت مغفول گردشگری دریایی در تنها بندر اقیانوسی ایران/ سهم صفر درصدی چابهار در فصل زمستانی
به گزارش چهاربهاران، شهرستان چابهار با داشتن موهبت‌ های الهی و ظرفیت‌ های طبیعی خدادادی از جمله دریا، سواحل بی نظیر و طلایی مکران، تالاب لیپار، جنگل های حرا، کوه های مریخی و اسکله های بی نظیر ماهیگیری روستاهای رمین، بریس و پسابندر می تواند در عرصه گردشگری دریایی گام های بلندی بردارد، اما متأسفانه تاکنون بهره‌ وری مناسبی از این نعمت‌ ها نشده است و نیازمند نگاه عمیق تر مدیران استانی به این شهرستان منحصربه فرد دارد.

گردشگری دریایی از پردرآمدترین بخش‌های گردشگری در عصر امروزی است که با وجود هوای مناسب چابهار در پاییز و زمستان و حضور پرشمار گردشگران، به فراموشی سپرده شده است؛ حداقل دما در سردترین فصل سال بین 25 تا 16 درجه سانتیگراد است.

امروزه بیشترین توسعه گردشگری در همسایگی دریاها در حال انجام است و گردشگری دریایی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مدل‌های توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال محسوب می‌شود.
 
کارشناس امور گردشگری شهرستان چابهار به خبرنگار چهاربهاران گفت: بحث دریا و گردشگری دریایی در تنها بندراقیانوسی کشور تنها به 15، یا 20 روز ایام تعطیلات عید نوروز منحصر شده و در پاییز و زمستان که هوای چابهار چنان صاف و دل نواز و دوست داشتنی می شود، هیچ برنامه‌ ای برای جذب گردشگر دیده نمی شود.
 
انور میهن دوست اظهار کرد: این درحالی است که می‌توان برای مسیرهایی از جمله جاده ساحلی چابهار تا خیلج زیبای گواتر، چابهار تا کنارک و محدوده سواحل زیبای مکران با برنامه‌ ریزی‌های مناسبی مجوز تورهای دریایی را صادر کرد و با تقویت آژانس ها مسافرتی در سطح شهرستان، به جذب هدفمند گردشگر همت گماشت. پذیرایی مختصر و اجرای موسیقی سنتی بلوچی نیز از جمله برنامه‌هایی است که گردشگران می‌توانند در سفر دریایی خود از آن بهره جویند و قابلیت جذب گردشگران بیشتری را در این ایام دارد.
 
وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد در کل استان اراده و برنامه مدونی در این زمینه وجود ندارد افزود: گردشگرانی که در این ایام خصوصا تعطیلات آخر هفته به چابهار می آیند، از شانس حضور روی شناورها در دریا یا تفریحاتی که نیاز به زیرساخت های آنچنانی ندارد، محرومند.

این کارشناس گردشگری بیان کرد: با نگاهی دقیق تر به سواحل بکر و بی نظیر کناره های دریایی عمان و استعداد های فوق العاده می توان ورزش های ساحلی و آبی را رونق داد و از چابهار به عنوان قطب ورزش های آبی و ساحلی  نگاه کرد و زمینه گردشگری دریایی را با ورزش های ساحلی  فراهم کرد.
 
به گفته وی؛ با برنامه ریزی های و سیاست های کلی در سطح شهرستان چابهار می توان چابهار را هدف گردشگری همه مردم ایران در فصول پاییز و زمستان تبدیل کرد.
 
میهن دوست تصریح کرد: یکی دیگر از مهم‌ ترین امکانات اولیه در راستای راه اندازی تورهای دریایی، وجود شناورهای مسافری و تفریحی استاندارد است، اما اکنون گردشگرانی که قصد دارند در آب‌های چابهار گشت و گذار داشته باشند، عمدتا از قایق‌ های صیادی باید استفاده کنند، در حالی که اگر زمینه حضور شناورهای بزرگ مسافرتی با استانداردهای لازم فراهم شود یا لنج های مناسب این کار فراهم شده و برنامه ریزی هایی برای جذب گردشگر داشته باشیم، می توان به تقویت این موضوع در خیلج موج و مرجان امید داشت.    
    
وی خاطرنشان کرد:گردشگری به عنوان صنعت پاک روز به روز جایگاه خود را در جوامع باز می کند، ضمن اینکه در چابهار دریا، سواحل بکر و همه جذابیت های خدادادی در کنار مردمان خون گرم و مهمان نواز بلوچ، می تواند به توسعه گردشگری دریایی کمک کند، اما این مهم نیازمند نگاه دقیق مسئولان  استان و فراهم کردن زمینه های تحقق این مهم است.

انتهای پیام/
شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب: 452854
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *