۰

"کنار" میوه‌ای گرمسیری و پر ویتامین اما ناشناخته/ برداشت سالانه سه هزار تن کنار در چابهار

کنار گونه ای منحصر بفرد از گیاهان دارویی و میوه ای مغذی و سرشار از ویتامین ها در نقاط گرمسیر و جنوب سیستان و بلوچستان از جمله چابهار می روید و خواص درمانی دارد.
"کنار" میوه‌ای گرمسیری و پر ویتامین اما ناشناخته/ برداشت سالانه سه هزار تن کنار در چابهار
به گزارش چهاربهاران، شهرستان چابهار با داشتن شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب و برخورداری از اقلیمی مستعد و طبیع، شرایط مناسبی برای پرورش انواع میوه های گرمسیری را دار است.

در بخش کشاورزی شهرستان چابهار سالیانه 80 هزار تن انواع محصولات پرارزش و متنوع باغی، 500 هزار تن محصولات زراعی، سبزی و صیفی فصلی و خارج فصل و گیاهان علوفه‌ای و بالغ‌بر چهار هزار و 936 تن انواع محصولات دامی باارزش اقتصادی تولید می‌شود.

مجموع سطح زیرکشت محصولات زراعی و باغی شهرستان چابهار بیش از ۱۱ هزار هکتار با تولید ۲۵۹ هزار تن در سال است که سه هزار هکتار را محصولات باغی با 20 هزار و 500 تن و هشت هزار هکتار را محصولات زراعی با تولید ۲۳۸ هزار تن تشکیل می دهد.

 بیش از دو هزار هکتار از اراضی شهرستان چابهار به کشت‌ میوه‌های گرمسیری اختصاص دارد و این میوه‌ها به روش نیمه دیمکاری از طریق روان آب‌های ساحلی در شهرستان چابهار کشت و تولید می‌شوند.

 بیش از 100 هزار هکتار اراضی حاصلخیز مستعد کشاورزی در سواحل مکران و شهرستان‌های چابهار و کنارک وجود دارد و این ‌در حالی است تنها 22 هزار هکتار از این اراضی به زیر کشت انواع محصولات گرمسیری، نیمه گرمسیری، سبزی، صیفی و زراعی می‌رود و بقیه به دلیل بی‌آبی و خشکسالی هرچند ارزشمند و مستعد اما بلااستفاده هستند.

مدیرجهاد کشاورزی چابهار با اشاره به افزایش سطح زیرکشت باغات کنار نسبت به سال زراعی گذشته اظهار کرد: با توجه به توزیع تعداد۲۰هزار اصله نهال ۷۸هکتار افزایش یافته است.

نورالدین میرلاشاری افزود: از ۷۰۰ هکتار باغات کنار شهرستان ۱۰۰هکتار نهال و۶۰۰هکتار درختان بارور با تولید سه هزار تن محصول کنار و تعداد هزار و 200 نفر بهره بردار نیز در تولید این محصول مشغول فعالیت هستند.

وی بیان کرد: در مجموع سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی شهرستان بالغ بر ۱۱هزار هکتار با تولید سالیانه ۲۵۹هزار تن در سال است که۳۰۰۰هکتار را محصولات باغی با 20 هزار و 500 تن و ۸هزار هکتار را محصولات زراعی با تولید۲۳۸هزار تن تشکیل می دهد.

مدیرجهاد کشاورزی چابهار با اشاره به کنار که میوه‌ای گرمسیری و سرشار از ویتامین اما ناشناخته در میان مردم است گفت: مرکز پیدایش درخت کنار؛ جنوب آسیای مرکزی، شمال غرب هند، افغانستان و مناطقی از تاجیکستان، ازبکستان و چین است.

وی ادامه داد: کنار دارای ‎ 40گونه است که در تمام مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری پراکنده اند و کشت تجاری کنار؛ به صورت باغ یکدست از ارقام پیوندی مرغوب در جنوب بلوچستان از حدود ‎ 50سال پیش متداول بوده که عمدتا این ارقام از هند و پاکستان به کشور وارد شده اند.

میرلاشاری افزود: کنار؛ میوه مغذی و سرشار از ویتامین ˈCˈ و مقادیر نسبتا خوبی ازویتامین ˈBˈ و ˈAˈ و محتوی کلسیم، فسفر و آهن است.

وی اضافه کرد: ارزش غذایی میوه کنار از لحاظ پروتئین، مواد معدنی، کلسیم، فسفر، کاروتن و ویتامین، از سیب غنی تر و میزان کالری و ویتامین C آن نسبت به پرتقال بیشتر است و به راحتی هضم می شود و اثر ملین آور دارد و گوشت میوه آن شیرین و خوشمزه است.

مدیرجهاد کشاورزی چابهار بیان کرد: میوه درخت کنار جهت مصارف تازه خوری مورد استفاده قرار می گیرد این محصول در دی ماه برداشت و علاوه تأمین بازار شهرستان به شهرستانهای جنوب استان و همچنین خارج از استان نیز ارسال می شود.

وی گفت: برداشت این محصول تا اواخر اسفند ماه ادامه خواهد داشت .

میرلاشاری خاطرنشان کرد: علاوه بر کنار، موز، چیکو، گواوا، تمر هندی، نارگیل از دیگر میوه‌های گرمسیری شهرستان چابهار است.

انتهای پیام/
 
شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب: 452795
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *