۰

تلاش های ملک سلمان برای حذف عوامل ناکامی در کابینه

کارشناس مسائل منطقه گفت: تغییرات اعمالی ملک سلمان در کابینه در راستای پادشاهی محمد بن سلمان است.
تلاش های ملک سلمان برای حذف عوامل ناکامی در کابینه
به گزارش چهاربهاران، بر اساس خبری که در روز‌های گذشته بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت، پادشاه عربستان سعودی تغییرات گسترده‌ای را در کابینه اش ایجاد کرده است که می‌توان از آن به عنوان خانه تکانی در ریاض یاد کرد و در این میان بسیاری از افراد برجسته موثر در سیاست های چند سال اخیر عربستان نظیر عادل الجبیر از سمت خود برکنار شدند. این رخداد تحلیل‌های مختلفی را به دنبال داشت به طوری‌که روزنامه نیویورک تایمز نوشت، باوجود افرایش انتقاد‌های بین‌المللی از ولیعهد عربستان، پادشاه این کشور با ایجاد تغییرات در کابینه، اهرم‌های قدرت را در دستان پسرش تثبیت کرد، چراکه افراد منصوب شده از دوستان نزدیک محمد بن سلمان هستند و یا اینکه گروهی این نظر را مطرح کردند که تغییرات رخ داده در جهت کاهش فشار‌های خارجی و در راستای تغییر گسترده درسیاست‌های عربستان انجام شده است؛ با توجه به این مناظرات در خصوص تغییرات صورت گرفته در کابینه عربستان با اصغر زارعی کارشناس مسائل منطقه گفت‌وگویی را داشته ایم که در ادامه می‌خوانید.
اصغر زارعی کارشناس مسائل منطقه در گفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تغییرات انجام شده در کابینه آل سعود، اظهار کرد: تغییراتی که در کابینه ملک سلمان رخ داد، چندمین دور از تغییراتی بوده که طی چندماه اخیر پیگیری شده و در راستای پادشاهی محمد بن سلمان است.
کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: بعد از قتل خبرنگار میانه رو تنش‌ها و درگیری‌ها بین لایه‌های اول تا سوم خاندان سلطنتی آل سعود یعنی پسرعمو‌ها شکل گرفت که محمد بن سلمان به دلیل تحکیم پایه‌های قدرتش سعی کرد به مقابله با آن‌ها بپردازد و از حضور و نفوذ آن‌ها در حلقه اول حاکمیت جلوگیری کند.
زارعی با بیان اینکه کودتاهای درون سازمانی ریاض در چندماه اخیر پیرو اقدامات یکجانبه بن سلمان بوده است، ادامه داد:برکناری حداقل پنج نفر از مقامات ارشد سعودی در همین راستابوده  و ناکامی‌های محمد بن سلمان از رسیدن به خواسته‌هایش هم از همین امر نشات می‌گیرد.
وی افزود:مهم‌ترین تغییر در کابینه ملک سلمان مربوط به به برکناری عادالجبیر است که نماد رفتار‌های افراطی ریاض در منطقه و علیه کشور‌هایی نظیر ایران بوده‌است.
کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: رژیم آل سعود تحت فشار‌های بین المللی و شکست و ناکامی‌هایی که در منطقه گریبان گیرش شده  سعی دارد با این تغییرات پاسخی را به انتقادات داخلی و خارجی بدهد و در عین حال از دایره نفوذ منتقدان بکاهد و کسانی که عامل این شکست‌ها و ناکامی‌ها بودند را از صحنه سیاست حذف کند.
وی اضافه کرد: نباید انتظار تغییر رویکرد کلان را در سیاست‌های ریاض داشته باشیم و سعودی‌ها همچنان سیاست‌های افراطی گذشته را در اشکال و در قبال افرادی جدیدی دنبال خواهند کرد.
زارعی تاکید کرد: این تغییرات تنها ضربه گیر انتقادات و فشار‌های خارجی است و پس از این تغییرات هم شاهد بازگشایی فضای سیاس و مدنی در ریاض نخواهیم بود، چنانچه در داخل این کشور همچنان رویکردهای محدود کننده به چشم خواهد خورد و درعرصه بین المللی و منطقه‌ای هم رفتار مداخله جویانه در چارچوبی جدید استمرار خواهد داشت.
وی با اشاره به گمانه زنی‌های سیاسی برای بهبود روابط تهران - ریاض و بازگشایی دفتر سیاسی ایران در عربستان، گفت: زمزمه‌ها برای عضویت مجدد سوریه در اتحادیه عرب نشانه‌ای از سیاست‌های ترامپ و الزام سعودی‌ها به چنین تغییراتی است.
کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: تغییرات انجام شده در دولت ریاض در راستای پادشاهی محمد بن سلمان است چنانچه ولیعهد جوان منتقدان را قلع و قمع کرد تا با حذف مخالفین پایه های جانشینی و پادشاهی خود را تثبیت کند.
انتهای پیام/
شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب: 452721
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *